Klienti bank vytáhli do boje s poplatky

Michal Najman
9. 2. 2006 14:30
Praha - ČSOB dnes prohrála první kolo boje s klienty v kauze údajně neoprávněných bankovních polatků.

Obvodní soud pro Prahu 1 dal nespokojenému klientovi za pravdu a nařídil ČSOB zaplatit žalovanou částku.

Československá obchodní banka to ovšem odmítá.

Postup je takový, že soud vydá platební rozkaz, který žalovaná strana zaplatí, pokud nemá výhrady. Jde o proceduru, která urychluje soudní řízení.

Ne v tomto případě. "My samozřejmě s rozhodnutím soudu nesouhlasíme. Ohradíme se," uvedl Pavel Hejzlar, tiskový mluvčí ČSOB. "Tím se platební rozkaz zruší a proběhne normální soudní proces," dodal.

Již dříve banka na svou obranu uvedla, že účtované poplatky jsou legitimní a běžně účtované i ostatními bankami.

Dobrá zpráva pro zákazníky

"Přestože se dosud nejedná o pravomocné rozhodnutí a dá se předpokládat, že proti němu banka podá takzvaný odpor, je pro žalobce, SOS i ostatní zájemce o vrácení neoprávněně účtovaných poplatků rychlý postup soudu dobrou zprávou," řekla ČTK mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková.

Dva klienti podali na ČSOB žalobu na konci ledna.

Prvním je člověk, který nárokuje 2345 korun bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu.

Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 korun za poplatek za vedení účtu.

SOS se nelíbí, že ČSOB chce po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek.

S bankou se prý chtělo na změně dohodnout mimosoudně. To se však nepovedlo, a na počátku listopadu se proto SOS obrátilo na klienty ČSOB, aby se připojili k plánovanému podání žaloby.

Bude hromadná žaloba?

Zástupci spotřebitelů neuvedli, kolik lidí bylo ochotno banku žalovat. Ze zájemců prý spolu s advokátní kanceláří Holec, Zuska & partneři vybrali tyto dva vzorové případy. Podle právníka Petra Holce se ČSOB pokusila zabránit žalobám odstrašující kampaní.#reklama

"Je zarážející, že nejdříve sdružení slibuje stovky nespokojených klientů, kteří jsou ochotni naši banku zažalovat, a pak vybere jen dva případy," podotkl Hejzlar.

ČSOB tvrdí, že všechny účtované poplatky jsou v pořádku a připomíná, že SOS nesplnilo původní plán hromadné žaloby. Navíc již zrušila poplatek za zrušení účtu. Ostatní jsou podle banky oprávněné, protože jsou účtovány za služby, na něž je třeba vynaložit vysoké náklady

"Nikoli mnoho set avizovaných nespokojených klientů, ale dva. Nikoli bezpočet údajně neoprávněných položek, ale najednou jen dvě takové, které jsou či byly účtovány všemi bankami," uvedl v lednu mluvčí banky Milan Tománek.

Nízký počet žalujících vysvětlila Ivana Picková vysokou administrativní náročností a finační nákladností procesu. "Kdyby se však realizovaly všechny žaloby, žalovaná částka se u soukromých osob v průměru pohybuje okolo dvou a půl tisíce korun. Celkově by se tedy jednalo o desítky milionů korun. Ani to by pro ČSOB neměl být problém zaplatit," uvedla pro Aktuálně.cz.

Proč SOS nepodá hromadnou žalobu za všechny klienty? Picková tvrdí, že dle jejich právníků nelze v České republice hromadnou žalobu podat. Občanský soudní řád však v §91 hovoří o možnosti více účastníků na jedné straně.

Banky zůstávají klidné

I přes to, že žalovaný poplatek za vedení účtu zůstává v ceníku všech českých bankovních ústavů, nikdo se žalob neobává.

"Poplatek za vedení účtu samozřejmě účtujeme a odráží nám náklady s účtem spojené. Žalob se neobáváme," řekla dnes mluvčí HVB Bank Petra Kopecká.

Člen bankovní rady České národní banky Jan Frait vylučuje zásah ze strany centrální banky. Podle něj jsou bankovní poplatky pouze věcí dohody mezi klientem a bankou. "Pokud se klientovi určitý poplatek nelíbí, má právo jít jinam," řekl dnes. Podotkl také, že kdyby centrální banka nařídila bankám snížit poplatek za vedení účtu, banky by ušlé peníze naúčtovaly klientovi jinde. "Věc musí vyřešit konkurence na trhu a ne zásah centrální banky," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy