Praha - Po zpoplatněných dálnicích a dalších silnicích v Česku sice letos projelo zhruba o tři procenta více nákladních aut a autobusů než vloni, stát ale přesto dostane méně.
Výběr elektronického mýta letos klesne o 1,5 procenta na 8,54 miliardy korun, odhaduje před koncem roku Ředitelství silnic a dálnic.
"Důvodem poklesu je platná sleva pro nákladní vozy s ekologičtějšími motory plnící minimálně emisní normu Euro 5, kterých naopak jezdí čím dál více, a také pro autobusy," vysvětluje Václav Nestrašil, ředitel odboru mýta z Ředitelství silnic a dálnic.
Zatímco v roce 2010 tvořila vozidla s Euro 5 necelou čtvrtinu mýtných transakcí, letos už to bylo 55 procent. Platnost slevy skončí podle Nestrašila až na konci roku 2015.
Příliš vysoké ceny?
Společnost Kapsch, která systém na základě nyní platné smlouvy provozuje až do konce roku 2016, si nechala udělat průzkum ohledně spokojenosti uživatelů se současným stavem mýtného systému.
S fungováním systému mýtného je podle průzkumu společnosti IPSOS spokojeno 71 procent tuzemských dopravců. Okolo 85 procent českých a slovenských dopravců ale není spokojeno s cenami a tarify považují za příliš vysoké. Mýtné je přitom v současnosti v Česku nižší než v okolních zemích.
V mýtném systému je aktuálně registrováno přes 680 tisíc vozidel, z toho 80 tisíc do hmotnosti 12 tun. Na dálnicích se vyberou přes tři čtvrtiny mýtného, na rychlostních silnicích je to 19 procent, dalších zhruba pět procent pak na přibližně dvou stech kilometrech dosud zpoplatněných silnic první třídy.
Podle Nestrašila je otázkou, zda je vůbec smysluplné rozšířit mýtný systém na několik tisíc kilometrů takzvaných jedniček a dokonce i na některé silnice druhých a třetích tříd, o čemž se také uvažuje. Podle něho by bylo ekonomicky logické zavést mýto na zhruba tisícovce kilometrů silnic první třídy.
Jedna faktura za celou Evropu
Důležitým úkolem bude v blízké budoucnosti také sjednocení mýtných systémů v jednotlivých zemích tak, aby dopravce mohl využívat po celé Evropě jen jednu palubní jednotku a dostával pouze jednu fakturu.
"Zatím se ale vůbec neví, kdo by takový systém měl provozovat, zda se na něm budou nákladově podílet také dopravci a kdy to začne fungovat. "Já si myslím, že se to v průběhu příštích dvou let nestihne," uvedl na dotaz online deníku Aktuálně.cz generální ředitel Kapsch Karel Feix.