Jančura: České dráhy vysávají pijavice, já to nevzdám

Tereza Holanová Zuzana Kubátová Tereza Holanová, Zuzana Kubátová
4. 3. 2013 10:03
Rozhovor s jediným vlastníkem holdingu Student Agency

Praha - Od počátku u Radima Jančury platilo, že na co v podnikání sáhl, to se mu dařilo. Nyní jeho RegioJet prodělává desítky milionů korun a on mluví o tom, že leccos musel změnit. "Můj hlavní nepřítel byl dřív Martin Roman, teď se změnil na Romana Janouška," říká Jančura a v rozhovoru pro Aktuálně.cz ujišťuje, že svůj boj se státním monopolem nevzdá.

Vaše železniční společnost RegioJet prodělala za necelé dva roky provozu přes 100 milionů korun. Takový propad jste původně nečekali, že?
Samozřejmě že jsem to nečekal. Počítali jsme s počáteční ztrátou, řekněme dvacet milionů korun, nejvýše do třiceti. Ale neplánovali jsme, že budeme jezdit za tak málo peněz. Než jsme vstoupili na trh, České dráhy prodávaly jízdenku do Ostravy za 430 korun, my chtěli nasadit 420 korun. Dnes ale dráhy nejčastěji jezdí za 295 korun a teď v prosinci ještě snížily ceny. Takže ačkoliv se zvedá DPH, ačkoliv jdou ceny jízdenek celkově v ČD nahoru, cena na trati Praha-Ostrava klesá. My s tím musíme držet krok, aby nám zákazníci neutíkali. Kdyby ale ČD jezdily za původní ceny, měli bychom dnes tržby takřka dvojnásobné a byli bychom v krásném zisku.

Vaše firma proto dala podnět k ÚOHS, viníte dráhy z dumpingu. Vy sami tady ale také jezdíte už více než rok za podnákladové ceny. To nevadí?
Nový dopravce, dokud nedosáhne tržního podílu 40 procent, má právo při vstupu na trh jezdit za marketingové podnákladové ceny - klidně za korunu. Zákon říká, že dlouhodobě nesmí být na podnákladových cenách ten, kdo má na trhu dominantní postavení.

Jak ztráty RegioJetu financujete?
Ze Student Agency. Ta pořád vydělává víc, než RegioJet prodělává. Zároveň jsem si ale tisícinásobně jist, že to, co jsme ztratili, dostaneme zaplaceno právě od Českých drah. Ty proti nám mají na této trati v obyčejných vlacích dvojnásobné náklady, v pendolinech dokonce trojnásobné.  Jen čekáme, až to formálně potvrdí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pak podáme žalobu na dráhy, aby nám uhradily škody za zneužití dominantního postavení.

Foto: Ludvík Hradilek

Jak dlouho jste ochotný na železnici vydržet, když u ÚOHS v dohledné době neuspějete?
To se nemůže stát. Vím, že to ÚOHS trošičku zdržuje, České dráhy na něj mají velký vliv, ale nemůžou rozhodnout jinak. Ale i kdyby se to stalo, tak na trase zůstaneme a vše bude fungovat jako dneska. Z Prahy do Ostravy jezdí tři dopravci a my jsme na tom ekonomicky nejlépe, takže z té trati odejdeme jako poslední. Náklady máme podobné jako Leo Express, ekonomicky jsme na tom celkově ale lépe než Leo. Byli bychom hloupí, kdybychom odcházeli. Jsme vítězi té soutěže, i když zatím proděláváme.

Zatím vaše ostatní aktivity rostou - jak autobusová doprava, tak prodej letenek a dovolených. Ale loni jste říkal, že chcete autobusy do budoucna spíš utlumovat a soustředit se na vlaky. Z čeho budete železnici financovat potom?
Útlum není správné slovo. Máme kolem 140 autobusů, zhruba tolik si jich necháme. Letos chceme rozjet několik nových linek. Tam, kde může jezdit vlak, autobusy jezdit nebudou. Linka Brno-Praha časem skončí, podobně někdy skončí Plzeň-Praha-Brno nebo Praha - České Budějovice…  Některé linky naopak zůstanou, do Liberce se vlakem příliš nejezdí, do Karlových Varů taky ne. Už jsme oznámili, že se vracíme na trasu Zlín-Brno, chystáme další linky.  Taky ve velkém obměňujeme vozový park, zrovna pořizujeme nové autobusy, na mnoha linkách nasazujeme modernější vozy. Přirozená obnova u nás dosud znamenala nákupy 25 autobusů za rok, teď ale pořizujeme nové vozy rychleji, protože cestující je milují.

Kvůli pokrývání ztrát z RegioJetu vám chybí zdroje na rozvoj dalších projektů. Co konkrétně musíte omezovat?
My jsme vždycky všechno, co jsme vydělali, cpali do rozvoje, do marketingu. Všechno jsme podřizovali růstu na trhu. Kdybychom nefinancovali vlaky, veškerý zisk bychom dál dávali na nové projekty typu dovolena.cz  nebo do reklamy na staré projekty. Na růst.  Dříve šlo u nás do reklamy 50 milionů ročně, teď jsme to stáhli na 20 milionů. Šetříme, nové projekty jako dovolena.cz jedou pomalu, aby neubíraly peníze. Jde jen o to, aby nebyly ztrátové. Cílem je, aby nám všechny nové projekty co nejdříve začaly vydělávat - na vlaky.

Tím spíš - potřebujete investovat i jinde, nejen v RegioJetu. Nemáte obavu, že vlaky vám spolykají zbytek firmy?
Ale Student Agency pořád vydělává několikanásobek prodělku RegioJetu. Naše skupina žije. A myslím, že několikanásobě víc, než co jsme ztratili, dostaneme po rozhodnutí ÚOHS od Českých drah.

Dobře, pojďme k vašim dalším plánům. Koncem příštího roku chcete rozjet žluté vlaky na trase do Hamburku, ale také byste od prosince 2014 rádi začali konkurovat Českým drahám na lince Praha-Brno. České dráhy tu dnes jezdí s dotací státu, vy ale tvrdíte, že linku rozjedete zadarmo, bez dotace. Jaká je odezva?
Záleží na rozhodnutí ministerstva dopravy, pro co se rozhodnou. My tomu přizpůsobíme strategii. Tím, že jsme tam ochotni jezdit stejnými vlaky podle stejného jízdního řádu a bez dotací, nemůže už být tato trať závazkem veřejné služby. Takže říkáme ministerstvu, teď se musíte rozhodnout. Buď jsou České dráhy ochotné tam jezdit bez dotací s námi, pak tam vstoupíme jako jejich konkurent. To bychom jezdili s nějakými menšími vlaky a dáme třeba více sedaček business třídy na úkor třídy druhé. Nebo je jiná varianta: Když České dráhy řeknou, že to nejsou ochotné jezdit bez dotací, tak je zcela nahradíme. Pak musíme koupit dlouhé vlaky v průměru o osmi vagónech, jako tam jezdí dnes, aby současná služba zůstala zachována.

Máte zájem o nějakou jinou železnici než českou?
Ne, mne zajímá jenom Česko a Slovensko. Ale tady je na železnici tolik práce, že je to na mých pět životů. Budou se vypisovat další tendry, rádi bychom spouštěli jeden nový vlakový projekt ročně.

Nebylo by jednodušší vrhnout stejné úsilí a peníze do nějakého segmentu, kde byste se nedostávali do konfliktu s mocnou státní firmou? Není váš boj zbytečně riskantní?
Ale to, co dělám, není risk, to je sázka na jistotu. Na ÚOHS musíme vyhrát. Nikdy bych nevěřil, že ČD po našem vstupu na tu trať zlevní jízdenky. Byla to jejich obrovská chyba. Zapracovaly horké hlavy, neřešily to s právníky. Snížily ceny a samy přiznaly, že ztráty budou dotovat z jiných linek a z prodeje majetku. Přiznaly křížové financování, z toho je jasné, že mají podnákladové ceny.

Dobře, dejme tomu, že  ÚOHS rozhodne ve váš prospěch.  Ale politici mohou změnit názor na liberalizaci železnice. Může přijít levicová vláda a rozhodnout, že je ve veřejném zájmu chránit národního dopravce. Ani velké firmy jako  Veolia či Arriva u nás nedaly v sázku tak velké peníze, jako se chystáte vy.
Věčně bránit konkurenci nelze. Ono je taky oficiálně ve veřejném zájmu zachránit ČSA. Jenomže k tomu neexistuje cesta, která by byla v souladu s evropským právem. ČSA jsou stejná akciovka jako ČD, ani jeden ani druhý nesmí mít od státu veřejnou podporu. Jediný rozdíl je,  že u Českých drah je závazek veřejné služby, takže tam mohou plynout určité peníze a spousta lidí doufá, že  v tom se nedovolená veřejná podpora ztratí. Jenomže stát nemá právo chránit vlastní firmu, de facto je v horší pozici než soukromník.  Já když vyhraju ve sportce sto milionů, mohu je dát do svého podnikání. Stát má ale jediný příjem z našich daní, nemůže je sypat do svých firem, jak se mu zachce.

Foto: Petr Protivánek

Poslyšte, není ten hlavní důvod, proč o vlaky tolik stojíte, to, že vás vlastně to soupeření se státem a politiky baví?
Je fakt, že tohle byla od začátku velká výzva. Původně měla jiného nepřítele. Můj hlavní nepřítel byl Martin Roman (bývalý šéf ČEZ a člen dozorčí rady ČD - pozn. red.), ten vlastnil Škodu Plzeň (dodavatele Českých drah - pozn. red.). Víte, proč hejtmani podepsali s Českými drahami desetileté smlouvy na regionální tratě? Ne že by tak milovali České dráhy, ale protože Michal Hašek (místopředseda ČSSD a jihomoravský hejtman - pozn. red.) miloval Martina Romana a jeho financování sociální demokracie! Dneska je Roman ze železnice pryč, ze Škodovky se stáhl, díky tomu už Škodovka nemá takovou sílu. Můj nepřítel se tedy trochu změnil na Romana Janouška. To je dnes úhlavní nepřítel otvírání železnice, to je spolu s Petrem Žaludou pijavice přisátá na drahách. Ovlivňuje jejich smlouvy, má z nich provize….

Máte na to přímé důkazy?
To se prostě tak povídá. Slýchám to mezi politiky. Dřív se říkalo - to a to nejde, kvůli Martinu Romanovi. Teď takto všichni mluví o Janouškovi. To díky lobbistům mají ČD tak obrovskou moc.

 

Právě se děje

Další zprávy