Hutchinson odejde. Chytré hlavy si nechá

Tomáš Fránek
25. 10. 2006 0:00
Rokycany - Francouzská automobilová firma je jednou z prvních, která kvůli drahé pracovní síle z Česka pouze neodejde, ale změní výrobu.

Infobox

Investice v Česku

  • Česká republika se loni dostala mezi 20 největších příjemců přímých zahraničních investic na světě, "přilákala" 11 miliard dolarů. Rok předtím to bylo pět miliard dolarů.
  • První místo mezi zeměmi, kam míří investoři, patří Velké Británii (164,5 miliardy dolarů).
  • Agentura CzechInvest loni zprostředkovala 154 nových zahraničních a tuzemských investičních projektů v hodnotě přes 73 miliard korun.
  • Díky těmto novým investicím má vzniknout v Česku nejméně 21 653 nových pracovních míst.

Zdroj: Konference OSN pro obchod a rozvoj World Investment Report 2006

 

Hutchinson v Rokycanech při výrobě gumových hadic do velkých automobilů zaměstnává asi 750 pracovníků.

Teď výrobu přesune do jiné, levnější země, přesto bude továrnu na západě Čech rozšířovat. V Rokycanech bude totiž pro automobilky, jako je Ford, Volvo nebo Audi, vyrábět složitější a na technologie a odbornost pracovníků náročnější produkty.

Jednoduchou montážní práci svěří zemi s levnějšími zaměstnanci. Favoritem je Polsko.

Jednoduchá výroba jinam

"Výstavba nové haly a zavedení nových technologií povede k zachování zaměstnanosti v české pobočce. Výroba jednodušších tvarů hadic, které jsou nyní ve výrobním programu v České republice, bude předána do některé jiné země Evropské unie (například Polsko)," uvedla firma ve své žádosti úřadům, ve které žádá o posouzení rozšíření továrny s ohledem na životní prostředí.

V době, kdy Česko postupně ztrácí hlavní výhodu pro investory, kterou je levná pracovní síla, je tak francouzská firma jedna z prvních, která chce jednoduchou montážní práci vyměnit za složitější a technicky náročnější technologii.

Foto: Aktuálně.cz
Česko je 20. na světě v investicích
Nečas: IBM bude vracet pobídky

Obří pneumatikárna dostane ultimátum

A do budoucna je to cesta, jak investory v Česku, které nyní zažívá rekordní příliv investic, v zemi udržet a přilákat i další.

"Zdražování pracovní síly je zatím problém především pro menší firmy, s dalším zdražováním ceny práce ale podobný problém budou řešit i další investoři. A buď v Česku umístí složitější výrobu, nebo prostě odejdou montovat své výrobky tam, kde je levněji," uvedl ekonom Milan Kvietik, který působí na univerzitě ve Vídni.

To, že Česko přestává být pro investory hlavně levnou zemí, přiznávají i zástupci státu. "Naší prioritou je lákat kvalitní projekty, u kterých cena práce není zásadním faktorem," komentoval zdražování ceny práce v Česku generální ředitel agentury CzechInvest Tomáš Hruda.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman oznámil, že připravil novelu zákona o investičních pobídkách. Podle ní by měl v budoucnu stát podporovat investice do technologicky náročných provozů, a nikoli do montoven, které často využívají starší strojní zařízení.

Zdražujeme rychle

Hutchinson přitom označil za hlavní důvod pro to, že chce postavit novou halu, také velmi dobrou odbornou a technickou  kvalitu a vzdělání pracovníků a spolupráci s vysokými školami v Plzni a Praze. "Důležitá je také větší možnost spolupráce s jinými podniky automobilového průmyslu," uvedli zástupci firmy.

Česko je nyní zemí, kde automobilový průmysl zažívá kvůli příchodu automobilek TPCA a Hyundai výrazný rozvoj, a ten bude trvat ještě několik let.

Podle studie společnosti PricewaterhouseCoopers vznikne v letech 2005 až 2010 v nových členských zemích  Evropské unie, Mexiku a Číně 84 procent z celkového počtu nově postavených automobilových montážních linek pro osobní a malé nákladní vozy. A v Česku poroste výroba automobilů vůbec nejrychleji.

Na druhou stranu ale pracovní síla v Česku podle statistického úřadu Eurostat zdražuje velmi rychlým tempem.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku vzrostly v Česku platy a další nemzdové náklady práce ve srovnání se stejným obdobím loni o více než desetinu. Více pracovní síla zdražuje jen v Pobaltí.

Dražší pracovní síla už vedla k problémům některých firem v Česku.

Do problémů se tak dostalo například výrobní družstvo Kyjovan trade. Tomu skončila smlouva s německou automobilkou Volkswagen na výrobu bezpečnostních trojúhelníků. Němci výrobu zadali do levnější Číny a firma z Kyjova skončila v konkursu.

Výrobu do levnějších zemí přesouvají i některé tuzemské firmy. Část své výroby přesunul do Číny například Koh-i-noor Hardmuth. V Číně firma totiž vyrábí pětkrát levněji než v Česku. 

Zaveďte zvláštní daň

Přesunu výroby jinam se ale už brání země západní Evropy, odkud firmy míří za levnou pracovní silou nejčastěji.

Vlivný německý odborový svaz IG Metall dokonce vyzval k uvalení zvláštní daně na firmy, které uzavírají továrny a přesunují do zemí s nižšími náklady. Postup těchto firem označili odboráři za "bezuzdný kapitalismus".

"Firmy, které přesunují továrny, musí společnosti splatit všechny dotace, strukturální fondy a veřejné peníze, jež jsou často základem jejich mnohaletých zisků," prohlásil šéf svazu Jürgen Peters na demonstraci zhruba 5000 německých zaměstnanců automobilky General Motors proti uzavření továrny v Portugalsku. 

 

Právě se děje

Další zprávy