Praha - Středečním ukončením provozu serveru i-legálně.cz ztratili obyvatelé Česka jedinou možnost, jak si na jednom místě z internetu stáhnout legálně hudbu od zdejších velkých vydavatelů.
Vydavatelství přitom hlásí největší krizi svého odvětví a připravují vlastní prodejní model. Kdy ho zprovozní, zatím tají.
Proč největší český internetový obchod s legální hudbou skončil? Hovořili jsme s jeho šéfem a zakladatelem Petrem Peřinou.
A.cz: I-legálně končí, pokud se nepletu, mizí tím jediná šance Čechů koupit si přes internet legálně hudbu. Je to tak?
Máte pravdu. Existují jen menší e-shopy, které nabízejí hudbu jednotlivých vydavatelů. Sony nebo Indies mají svůj obchod.
A.cz: Proč jste se rozhodli pro ukončení i-legálně?
Nic jiného nám nezbývá. Víme o tom, že vzniká projekt JetMusic, který umožní lidem poslouchat hudbu zdarma. Takže pokud nám vydavatelé hudbu prodávají a přitom jí budou nabízet i zdarma, kdo by si jí u nás kupoval?
A.cz: Předtím váš systém digitální distribuce fungoval?
Fungoval na hraně. Provozovali jsme prodej písniček, předplatitelskou službu a měli jsme domluvenou velkou investici na rozšíření. Věděli jsme, že v Česku je málo lidí, a z toho mála je málo lidí, zvyklých platit za hudbu. Ale neznamená to, že Češi rádi kradou hudbu. Dodnes jsem skálopevně přesvědčen, že když hudbu nabídnete snadno a za slušnou cenu, lidé si jí koupí.
A.cz: Co považujete za největší chybu, které jste se dopustili?
Měli jsme od začátku do projektu zainteresovat vydavatele. Měli jsme dojednat podmínky tak, aby úspěšnost systému byla i jejich motivací.
Zaklínadlo DRM
A.cz: Proč v Česku roku 2010 žádný takový systém neexistuje?
My jsme se pokusili. Hned na počátku jsme ale od vydavatelů dostali podmínku, že musíme hudbu prodávat s DRM (digitální ochrana proti kopírování, pozn. red.). Bylo jasné, že je to antizákaznické opatření.
A.cz: Proč vám vadilo DRM?
DRM, které už dnes nikdo nepoužívá, není jen pár čísel v souboru. Zbouralo nám to zákaznickou podporu. Pro přehrání musíte mít dobře nastavená Windows, jinak si nic neposlechnete. Lidé nám volali, že to nefunguje. Že to nemohou přehrát do jiného zařízení. Byly s tím jen problémy. Zákazníci s takovouhle zkušeností se nám už nevrátili.
A.cz: I-legálně tedy tedy nefungovalo kvůli DRM?
Druhý problém byla cena. Tu nám též diktovali vydavatelé. Chtěli po nás procento ne menší než určitá částka, aby měli své peníze jisté. Proto jsme měli různé ceny. Od Supraphonu za dvacet a od Warner Music za pětatřicet.
A.cz: Zástupci IFPI tvrdí, že pobočky dostaly DRM nařízeno od svých centrál.
Pak je na místě se ptát, k čemu máme lokální pobočky.
A.cz: IFPI tvrdí, že oni jediní jsou schopni podporovat lokální produkci?
Ale v tom případě mohli zbavit DRM lokální interprety. Ani to se nestalo. Myslím, že to pro ně bylo spíš jednodušší. Představte si, že jste malá pobočka, děláte minimální obrat. Jde vám o to vydržet na trhu, dokud to jde.
A.cz: Potřebuje tedy česká lokální produkce pobočky světových vydavatelů?
Ne tak docela. Lze jezdit za svým vydavatelem třeba do Vídně a vydávat v Česku. Navíc interpreti začínají vydávat své desky u malých vydavatelů, kteří jsou pružnější a nemusí řešit, co jim centrála schválí.
A.cz: Zlo jsou tedy centrály velkých vydavatelů?
Je to alibismus poboček vůči centrálám. Za "Londýn řekl ne" se dá schovat spousta věcí. A když se podíváte na to, co pro interprety dělají, jsem přesvědčen, že to zvládnou lokální vydavatelé rychleji a ještě si těch interpretů budou víc vážit.
A.cz: Velcí vydavatelé mají víc peněz a určitě i větší vliv.
To byla jejich největší výhoda. Kapitál, který mohli interpretům poskytnout. Ale to už je minulost.
Zlatá devadesátá léta
A.cz: Kde se to tedy podle vás celé zaseklo?
Vydavatelům ujel vlak. V devadesátých letech, kdy se desky prodávaly za 800 korun a hudební průmysl byl plný peněz, odmítli investovat do internetového prodeje. Teď jsou to lidé, kteří pracují pro velkou firmu, která je daleko, a za zajímavé peníze. Chtějí to tedy udržet co nejdéle.
A.cz: Vývoj směrem k internetu byl ale zřejmý už minimálně před deseti lety.
Ale tady nikdo nebyl zvyklý investovat do budoucnosti. Tenkrát to byl lehký byznys. Vydala se deska, hned se prodávala. Neslo to spoustu peněz. Pak bylo ale peněz každý rok méně a vydavatelé si lámali hlavy, proč to nejde. Proč to trvá tak dlouho, nechápu dodnes.
A.cz: Vydavatelé nyní požadují, aby stát umožnil odstřihnout od internetu každého, kdo bude třikrát napomenut za nelegální stahování hudby. Co si o tom myslíte?
Je to nesmysl. Chápu to samozřejmě ze strany vydavatelů, kteří si tím chtějí chránit své investice a existenci. Ale určitě to není zdravý obchodní model. Není to tak, že lidé chtějí apriori krást. Ale oni tu nemají legální možnost. Navíc pak se teprve pirátství stane hrdinstvím.
A.cz: Platí podle vás teorie, že když lidem nabídnete hudbu digitálně, jednoduše a bez komplikací - budou ochotni platit?
Ano. Nám se to bohužel, kvůli zmíněným problémům, nepodařilo. Prakticky všechny problémy byly spojené s DRM. Lidé si chtěli vzít hudbu do auta. Nehrálo to v jejich přehrávači. Měli problémy s přehráváním na Macu. Prostě, když je někdo ochoten za něco zaplatit, tak není zvědavý na další restrikce. To je postavené na hlavu. Navíc zavedení a zrušení DRM nás stálo 4 miliony korun.
A.cz: Snaha ochránit obsah před piráty je ale pochopitelná. Jak byste to řešil?
Do písniček bych přidával digitální vodoznak. Nekomplikuje to použití, ale kdyby se ta písnička objevila na pirátském serveru, bylo by okamžitě jasné, odkud je.
Zkažený trh
A.cz: Souhlasíte s tím, že český hudební trh je zkažený?
Český trh se zkazil, ale nezkazil ho nikdo jiný, než ten, kdo ho tvořil. Tedy vydavatelé. Ne, kvůli tomu, že by Češi byli výjimeční piráti.
A.cz: Vydavatelé chtějí v březnu odhalit svůj vlastní projekt JetMusic, který nabídne digitální hudbu. Proč to neděláte společně, když máte tři roky společných zkušeností?
Dozvěděl jsem se o tom minulý rok na jaře, kdy jsme též připravovali nové licenční smlouvy. V nich nám někteří vydavatelé určovali, komu smíme prodávat hudbu a komu ne. Tedy prodávejte koncovým uživatelům, ale firmy a velké zakázky nechte na nás. Takže nám došlo, že si ten byznys chtějí dělat sami. A oni jsou ti, kdo mají v ruce licence.
A.cz: Detaily projektu jsou zatím tajné, ale vychází ze systému Spotify. Myslíte, že se tento systém v Česku uplatní?
Osobně si myslím, že to ten trh spíš dorazí. Protože hodně lidí bude zdarma poslouchat, což vyžaduje výkon serverů a málo kupovat. Ale mohu se plést. Když jde do kopru i-legálně, bylo by příjemné mít tu fungující digitální distibuci od někoho jiného.