Praha - Záchranný plán vysoce ztrátových Českých aerolinií, který se hemží slovy prodat a vyvolává bouře u odborů, má minimálně jeden pozitivní moment. Management po včerejším souhlasu dozorčí rady má začít připravovat odprodej šesti letadel, a to těch nejstarších z 50členné flotily. Letka tak v průměru výrazně omládne.
A právě stářím flotily se mimo jiné poměřuje kvalita, ekologičnost a také bezpečnost aerolinií.
Podle aktuální výroční zprávy je průměrné stáří letadel, která provozují ČSA, 9,5 roku. Po odprodeji Boeingů typu 737, jejichž průměrný věk je úctyhodných 17 let, a šestnáctiletých dálkových Airbusů A310, by se podle propočtů Aktuálně.cz průměrný věk letky snížil na 8,5 roku.
Přitom globálně se tento ukazatel u aerolinií sdružených v Mezinárodní asociaci letecké dopravy (IATA), které zajišťují na 80 procent mezinárodních letů, pohybuje okolo 12 let.
Čtěte o záchranném plánu: Rozprodej u ČSA schválen, počká však na nového majitele |
Dozorčí rada schválila představenstvu i další kroky k udržení ČSA, které zítra oznámí pololetní ztrátu bezmála dvě miliardy, při životě - patří k nim propuštění pětiny zaměstnanců nebo odprodej dalšího majetku aerolinií, tentokrát divize duty free obchodů.
Nevratné kroky, které mimo jiné také snižují hodnotu firmy, ale nesmí vedení provést, dokud neskončí privatizační proces. Rozhodnutí, zda skutečně prodat, či neprodat tak leží na budoucím majiteli.
Jediným zájemcem o koupi ČSA je v současnosti konsorcium Unimex Group a Travel Service.
Šéf Unimexu, který je ostatně většinovým majitelem Travel Servicu, Jiří Šimáně už dříve prohlásil, že "ČSA nemohou létat padesáti stroji. Všechny firmy ve světě snižují kapacitu o pět až patnáct procent". Tudíž prodej by zřejmě pokračoval. Rovněž už dříve naznačil, že dálková flotila, kterou tvoří právě jen staré Airbusy A310, by byla pod jeho vedením minulostí.
Pokud by byla privatizace zrušena, bude podobné rozhodnutí ležet na státu, jako většinovém vlastníku.