Olomouc - Prakticky monopolní, státem kontrolovaný podnik České dráhy prodává nedostatečně informovaným cestujícím nejdražší jízdné, aniž by je alespoň prostřednictvím ceníku u pokladny upozornil na možnost levnějšího cestování.
"Z marektingového hlediska je to určitě špatně. České dráhy nepracují tak, jak by měly," shodnují se v rozhovoru pro Aktuálně.cz odborníci na reklamu a komunikaci z Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš a Milan Postler.
Čtěte více: České dráhy o slevách mlčí. Jsou přitom obrovské Denní dojíždění do práce vlakem bude luxus |
Zatímco jiní obchodníci lákají na své nejlevnější nabídky, České dráhy o nich mlčí. Na nádražích ani ve vlacích reklamu na levné jízdenky lidé neuvidí. Během jediné jízdy a jednoho dne však mohou cestující ušetřit stovky korun. Často o tom ale vůbec nevědí.
A.cz: Jak hodnotíte způsob, jakým České dráhy informují o svých slevách?
Mikeš: Vzhledem k tomu, že jsou České dráhy státní podnik a žijí tedy z našich peněz je nedostatečné informování o možnosti levného cestování velkým nedostatkem. Časopis, který vydávají, je sice solidní, ale ceníky v blízkosti pokladny či přímé upozornění nenahradí.
Postler: Z marketingového hlediska je to samozřejmě chyba a pokud se tak skutečně děje všude, měly by to dráhy řešit v rámci personálního školení. Nebo i přehledné umístění ceníku by stačilo. Negativní informace se pochopitelně šíří rychle a těžko z ní bude mít kdokoli radost.
A.cz: Vidíte chybu pouze v nedostatečné propagaci?
Mikeš: Celý systém slev je velmi komplikovaný. Lidé jsou zmatení a většina z nich, především pak ti starší, se v něm musí ztratit. Chtělo by jej sjednotit a zjednodušit.
Postler: Ano, špatná informovanost je největší problém. Zavedený systém je přece jen poměrně nový.
A.cz: Myslíte si, že je "utajování" slev ze strany Českých drah cílené?
Mikeš: To bych neřekl. Chyba je v tom, že České dráhy jsou příliš velký gigant a časté střídání managementu situaci také neprospívá.
Čtěte také: Z Česka k sousedům vlakem? Dráž už se cestovat nedá |
Postler: České dráhy si spíše neuvědomují, že je nutné klást důraz na nejen na jejich takříkajíc vlajkovou loď Pendolino. To je taková jejich chlouba a propagace opačné - levnější strany nabídky možná trochu zaostává.
A.cz: Změnila by něco konkurence v železniční dopravě?
Mikeš: Konkurence je samozřejmě prospěšná vždy, takže i v tomto případě by nebyla na škodu. Na železnici by se měli pustit i nějací soukromí podnikatelé.
Postler: Konkurence, byť nejsem absolutním příznivcem "neviditelné ruky trhu", by určitě prospěla. Firmy, které mají zájem na Český trh vstoupit by se ovšem s největší pravděpodobností také soustředily na luxusnější vlaky.
Kromě toho musíme brát v potaz i velikost území a Česká republika přece jen není Amerika, kde je konkurence v železniční dopravě běžnou záležitostí.
Čtěte také: Nahlédněte do mapy: Kde českou hranici protíná železnice? Devadesát kilometrů za devět hodin |