Dobrá reklama a České dráhy? Tohle moc nesedí

Jakub Sís, spolupracovník Aktuálně.cz
19. 3. 2008 20:10
Rozhovor o tom, jak ČD bojují o cestující
Foto: České dráhy

Olomouc - Prakticky monopolní, státem kontrolovaný podnik České dráhy prodává nedostatečně informovaným cestujícím nejdražší jízdné, aniž by je alespoň prostřednictvím ceníku u pokladny upozornil na možnost levnějšího cestování.

"Z marektingového hlediska je to určitě špatně. České dráhy nepracují tak, jak by měly," shodnují se v rozhovoru pro Aktuálně.cz odborníci na reklamu a komunikaci z Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš a Milan Postler.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte více:
České dráhy o slevách mlčí. Jsou přitom obrovské
Denní dojíždění do práce vlakem bude luxus

Zatímco jiní obchodníci lákají na své nejlevnější nabídky, České dráhy o nich mlčí. Na nádražích ani ve vlacích reklamu na levné jízdenky lidé neuvidí. Během jediné jízdy a jednoho dne však mohou cestující ušetřit stovky korun. Často o tom ale vůbec nevědí.

A.cz: Jak hodnotíte způsob, jakým České dráhy informují o svých slevách?

Mikeš: Vzhledem k tomu, že jsou České dráhy státní podnik a žijí tedy z našich peněz je nedostatečné informování o možnosti levného cestování velkým nedostatkem. Časopis, který vydávají, je sice solidní, ale ceníky v blízkosti pokladny či přímé upozornění nenahradí.

"Vzhledem k tomu, že České dráhy jsou státní a fungují tedy z našich peněz, by měly být k běžnému cestujícímu mnohem otevřenější," uvedl odborník na reklamu, bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš.
"Vzhledem k tomu, že České dráhy jsou státní a fungují tedy z našich peněz, by měly být k běžnému cestujícímu mnohem otevřenější," uvedl odborník na reklamu, bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Postler: Z marketingového hlediska je to samozřejmě chyba a pokud se tak skutečně děje všude, měly by to dráhy řešit v rámci personálního školení. Nebo i přehledné umístění ceníku by stačilo. Negativní informace se pochopitelně šíří rychle a těžko z ní bude mít kdokoli radost.

A.cz: Vidíte chybu pouze v nedostatečné propagaci?

Mikeš: Celý systém slev je velmi komplikovaný. Lidé jsou zmatení a většina z nich, především pak ti starší, se v něm musí ztratit. Chtělo by jej sjednotit a zjednodušit.

Postler: Ano, špatná informovanost je největší problém. Zavedený systém je přece jen poměrně nový.

A.cz: Myslíte si, že je "utajování" slev ze strany Českých drah cílené?

Mikeš: To bych neřekl. Chyba je v tom, že České dráhy jsou příliš velký gigant a časté střídání managementu situaci také neprospívá.

Foto: České dráhy
Čtěte také:
Z Česka k sousedům vlakem? Dráž už se cestovat nedá

Postler: České dráhy si spíše neuvědomují, že je nutné klást důraz na nejen na jejich takříkajíc vlajkovou loď Pendolino. To je taková jejich chlouba a propagace opačné - levnější strany nabídky možná trochu zaostává.

A.cz: Změnila by něco konkurence v železniční dopravě?

Mikeš: Konkurence je samozřejmě prospěšná vždy, takže i v tomto případě by nebyla na škodu. Na železnici by se měli pustit i nějací soukromí podnikatelé.

Postler: Konkurence, byť nejsem absolutním příznivcem "neviditelné ruky trhu", by určitě prospěla. Firmy, které mají zájem na Český trh vstoupit by se ovšem s největší pravděpodobností také soustředily na luxusnější vlaky.

Kromě toho musíme brát v potaz i velikost území a Česká republika přece jen není Amerika, kde je konkurence v železniční dopravě běžnou záležitostí.

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také: Nahlédněte do mapy:
Kde českou hranici protíná železnice?
Devadesát kilometrů za devět hodin
 

Právě se děje

Další zprávy