České dráhy o svých slevách mlčí. Jsou přitom obrovské

Jakub Sís, spolupracovník Aktuálně.cz
19. 3. 2008 20:10
Můžete ušetřit stokoruny, ale ČD vám v tom nepomohou
Pokladní údajně nemohou vysvětlovat celý systém slev. O síťových jízdenkách by se cestující měli dozvědět na informacích Českých drah.
Pokladní údajně nemohou vysvětlovat celý systém slev. O síťových jízdenkách by se cestující měli dozvědět na informacích Českých drah. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Olomouc - Na českém trhu působí firma, která se ke svým zákazníkům chová zásadně jinak, než většina ostatních. Jmenuje se České dráhy a zákazníků má miliony.

Zatímco jiní obchodníci lákají na své nejlevnější nabídky, České dráhy o nich mlčí. Na nádražích ani ve vlacích reklamu na levné jízdenky lidé neuvidí.

Během jediné jízdy a jednoho dne však mohou cestující ušetřit stovky korun. Často o tom ale vůbec nevědí. Pokladní na nádražích jim o tom neřeknou a prodají lístek někdy až několikanásobně dražší.

Foto: České dráhy
Čtěte také:
Z Česka k sousedům vlakem? Dráž už se cestovat nedá

Bohumín - Plzeň a zpět? Za pouhých 390 korun

Třeba takto by mohl vypadat reklamní slogan vyvěšený na nádražích obou měst. Cestující v Bohumíně ani v Plzni však něco podobného neuvidí a nenajdou to ani v jiných městech nebo přímo ve vlacích.

Kdy ušetříte u ČD
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Kdy ušetříte u ČD

  • Celodenní síťová jízdenka
    bez omezení kilometrů: 390 Kč
  • Ostrava - Praha 
    jeden směr: 436 Kč
    zpáteční: 748 Kč
  • Bohumín - Plzeň
    jeden směr: 582 Kč
    zpáteční: 1 048 Kč
  • Olomouc - Plzeň
    jeden směr:  445 Kč
    zpáteční: 802 Kč
  • Břeclav - Ústí nad Labem
    jeden směr: 509 Kč
    zpáteční: 916 Kč

Zdroj: ČD

České dráhy přitom takovou slevu ve svém ceníku skutečně mají. Je to celodenní síťová jízdenka, stojí 390 korun a cestující s ní může jezdit druhou třídou bez omezení ujetých kilometrů.

Tedy třeba i z Bohumína do Plzně a zpět. Na této trase by ujel 956 kilometrů a zaplatil ve druhé třídě 1038 korun. Pokud by mu ovšem pokladní nenabídla téměř trojnásobně levnější jízdenku, což zaměstnanci Českých drah v pokladnách zásadně nedělají.

Různá nádraží, stejná situace

Tři různé pokladny ve třech různých městech a přitom tři naprosto stejné situace. Dopoledne 10. března v Ostravě při prodeji jízdenky do Prahy, o dva dny později při cestě z Prahy do Ostravy a do třetice 17. března v Olomouci s přáním na zakoupení jízdenky do Plzně.

Pokladní za přepážkou vždy prodaly lístek za cenu obyčejného jízdného. Ta však byla vždy vyšší, než celodenní síťová jízdenka, na kterou cestující nepotřebuje žádný doklad opravňující ke slevě a nemusel by tedy sám o takovou slevu žádat.

České dráhy však přesto odmítají zavést takový způsob prodeje, při kterém by pokladní automaticky prodávaly tu nejlevnější možnou jízdenku.

Foto: České dráhy
Více o cenách jízdenek ČD
Denní dojíždění do práce vlakem bude luxus
Dráhy mají další novinku: Víc jízdenek přes internet

"Pokladní vám nemůže odříkat celý systém slev. O síťových jízdenkách se cestující dovědí na informacích Českých drah," vysvětlila situaci úřednice v informačním centru ČD v Olomouci.

Manažer komunikace Českých drah Radek Joklík potvrdil, že firemní praxe je skutečně taková v celém systému, kterým dráhy jízdenky prodávají. "Pokladní nemá možnost aktivně se vyptávat každého zákazníka na všechny podrobnosti jeho cesty a potom mu vybrat některou z nabídek," tvrdí Radek Joklík.

Složitý systém slev

Pokladní by se přitom v těchto případech vůbec vyptávat nemusely. Systém jízdného by mohl automaticky nabídnout ten nejlevnější lístek a tím je v těchto případech vždy jednodenní síťová jízdenka.

Odborníci však také kritizují státní České dráhy za to, že jejich systém slev je příliš složitý a pro cestující nepřehledný.

"Většina lidí se v něm musí ztratit. Chtělo by jej sjednotit a zjednodušit," uvedl odborník na reklamu, bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš. "Vzhledem k tomu, že České dráhy jsou státní a fungují tedy z našich peněz, by měly být k běžnému cestujícímu mnohem otevřenější."

Foto: Ondřej Besperát
Nahlédněte do mapy: Kde českou hranici protíná železnice?
Čtěte: Devadesát kilometrů za devět hodin

Zapravdu mu dává i kolega z Katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací VŠE Milan Postler: "Z marketingového hlediska je to určitě chyba, přitom by stačilo jen přehledné umístění ceníku na nádražích."

 

Právě se děje

Další zprávy