Nošovice/Brno - Mluví se o ní jako o nejmodernější výrobní lince v Evropě, ale pro několik stovek zaměstnanců je pobočka korejské automobilky Hyundai v Nošovicích spíše noční můrou. Ukazují na to výpovědi, které redakce Aktuálně.cz shromáždila poté, co ve firmě propukla divoká, odbory neorganizovaná stávka.
Všichni pracovníci z Nošovic trvali na anonymitě jako podmínce, aby popsali, jak oni vidí zacházení se zaměstnanci. A jejich tvrzení nemohla redakce nezávisle ověřit, automobilka si střeží vnitřní chod jako tajemství firmy.
Lidé mluví o šikaně u výrobních pásů. O nucení k přesčasům, které se podle jejich tvrzení stalo běžným pracovním postupem.
Automobilka v pátek vydala prohlášení, podle kterého na každého zaměstnance připadají v průměru dvě hodiny týdně navíc. "Není to pravda, že lidé odpracují jenom 16 hodin přesčasů za měsíc. Hodně zaměstnanců má dvacet až dvacet čtyři hodin, o žádné dobrovolnosti se mluvit nedá," říká jeden ze zaměstnanců firmy.
Klidně vás vyměníme
"I když se teď lidé začínají ozývat, pořád tu strach je. Stále slyšíme větu, že na naše místo čekají desítky dalších a že nás firma klidně vymění," vysvětluje pracovník.
Jeho slova potvrzují i další lidé, kteří píší své zkušenosti na nové internetové fórum, které založili nespokojení zaměstnanci firmy. Odbory dokonce založily speciální mail a podněty z toho mailu chtějí poslat inspektorátu práce.
"Ten, kdo na lince nedělá, asi jen těžko pochopí, jak je těžké vydržet byť jen dvě další hodiny. S rukama nad hlavou, na jednom místě," popsal svoje zkušenosti na fóru jeden ze zaměstnanců.
"Když firma nařídí přesčasy, tak za váma každou chvilku chodí a normálně vyhrožují, že když nepodepíšete, tak vás zničí, neuvidíte rok prémie nebo vás přeřadí na linky, kde je opravdu extrémně těžká práce. A to klidně říkají i ženám," říká další zaměstnanec firmy. Podle něj vedoucí pracovníci často při nucení k přesčasům používají i osobní údaje zaměstnanců. "Máte hypotéku, co budete dělat, až nebudete mít práci, říkali mi," uvádí jako příklad mladý muž z Nošovic.
Zaměstnanci firmy si stěžují na to, že pro korejské majitele jako by za branami automobilky začínal svět, kde neplatí české zákony. "Malí a střední podnikatelé musejí dodržovat všechny předpisy a nařízení a za kdeco jsou od úřadů biti. Tento asijský kolos si dělá, co chce, a nic se neděje," stěžuje si na fóru další ze zaměstnanců.
Firma zatím odmítá konkrétní problémy komentovat, do pondělí chce od odborů dostat na stůl požadavky zaměstnanců. Už včera ale odmítla to, že by měla nedostatek zakázek. Podle mluvčího firmy Petra Vaňka postupuje firma při jednání podle zákoníku práce.
My děláme na parkoviště
Podle muže, se kterým deník Aktuálně.cz mluvil, ale čeští manažeři často předčí své korejské kolegy. "Občas si člověk v automobilce opravdu připadá jako na nucených pracích," říká.
A zatímco vedení automobilky tvrdí, že firma musí využívat přesčasy k tomu, aby včas vyrobila auta pro zákazníky, zaměstnanci jsou přesvědčeni o tom, že odbyt aut klesl a přesčasy jsou zbytečné. "Aut jsou plná parkoviště, už ty nové ani nemáme pomalu kam dávat," říká zaměstnanec firmy.
Šéf odborového svazu Kovo Josef Středula deníku Aktuálně.cz potvrdil, že problémy a stížnosti řeší odbory už delší dobu. "Máme tu třeba japonské investory a tam takové problémy nemáme. Takže bych to neviděl v odlišném kulturním přístupu a filosofii korejské firmy, firma prostě nekomunikuje se svými zaměstnanci a ani odbory," říká. "Takový postup, jako předvádí v posledních týdnech firma, není postupem moderního zaměstnavatele počátku 21. století," uvádí.
"Denně mám telefonáty od lidí. Chyba není v Korejcích, ale v českém managementu," uvedl v týdeníku Sedmička šéf odborů Radek Kuchař.
Stížnosti lidí ze severu Moravy nemíří jenom na Hyundai, ale i na další korejské firmy. Už ve čtvrtek se stávkovalo v Dymosu, podobná situace jako v automobilce je i ve společnostech Plakor nebo Sungwoo.
"Když jsem četla o tom, co se děje v Hyundai, tak je to, jako kdyby to opsali od nás. Podobné výhrůžky i šikana," řekla deníku Aktuálně jedna z pracovnic společnost Plakor. To, že je situace i v dalších společnostech podobná, potvrdil i Středula.
Dejte mi stan
Ani ve vyhrocené době zaměstnanci neztrácejí smysl pro humor.
"Koukám, že se stále nedaří plnit plány na 125 %, tak pokračujeme v přesčasech další měsíc. Děkuji tímto zaměstnavateli, že můžeme hnít v práci zase o něco déle. A žádám o proplacení 1 kusu stanu a 1 kusu spacího pytle a vyčlenění volného místa vedle linky, neb se neoplatí ani chodit domů," napsal jeden ze zaměstnanců.
Další popsal, jak vidí zaměstnance firmy. "1. Schopní. Většinou už odešli. 2. Schopní idealisté. Zůstávají a věří. 3. Neschopní. Jsou spokojeni," uvedl na fóru.
Tam už také visí svérázný popis situace ve firmě inspirovaný známým Deníkem Ostravaka pod názvem Hyndujak Ostravski.