reklama
 
 

Nošovické bouře: Stávka zasáhla i dodavatele Hyundai

3. 12. 2009 19:43
Odbory vyzvaly Hyundai k tomu, aby firma nezasáhla proti stávkujícím

Brno/Nošovice -  Nošovický Hyundai už není jediná firma, kterou postihly protesty zaměstnanců kvůli přesčasům a pracovním podmínkám.

Dnes na hodinu přerušili práci i zaměstnanci dalšího korejského investora, společnosti Dymos. Podle zdroje deníku Aktuálně.cz zaměstnanci přerušili výrobu od 16 do 17 hodin ze stejného důvodu jako včera pracovníci Hyundai - tedy kvůli přesčasům, přetěžování zaměstnanců a nedobrým pracovním podmínkám.

Celá směna stávkovala

Stávku potvrdili také zaměstnanci Dymosu na internetových stránkách, které založili zaměstnanci automobilky Hyundai. Do stávky se zapojila celá směna, to je asi sto zaměstnanců.

Dymos vyrábí pro Hyundai autosedačky a byl prvním investorem, který automobilku následoval do nošovické zóny. Už na jaře firma, ve které je několik stovek zaměstnanců, kvůli nedostatku zakázek propouštěla.

Na stranu stávkujících zaměstnanců Hyundai se dnes postavila i zaměstnanecká rada firmy. "Zaměstnanecká rada dlouhodobě upozorňovala vedení na negativní nálady zaměstnanců a na vnímání enormního přesčasového zatížení. Litujeme, že situace dospěla až k přerušení práce. Žádáme vedení, aby represivně nezasahovalo vůči zaměstnancům, kteří se přerušení práce zúčastnili," uvedl v prohlášení Petr Tupý z rady.

Vedení automobilky už označilo středeční protesty asi čtyř stovek zaměstnanců za svévolné přerušení práce. A to, že musí zaměstnanci pracovat navíc, označilo za pozitivum.

"Vezmeme-li v úvahu, že automobilový průmysl po celém světě utrpěl během současné globální ekonomické krize ohromné ztráty, pak je skutečnost, že výrobní závod Hyundai v České republice musí pracovat více, aby naplnil zvýšenou poptávku ze strany zákazníků, pozitivním signálem," uvedl mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Najde se řešení?

Podle něj se přesčasová práce v závodě Hyundai nařizuje v délce dvě hodiny po denní směně, a to po čtyři dny v týdnu (celkově 8 hodin za týden). Po nočních směnách se žádná přesčasová práce nevyžaduje. Vzhledem k tomu, že směny se po týdnu střídají, odpracuje každý zaměstnanec ve výrobě na přesčasech celkem 16 hodin, tedy dvě směny za měsíc. Veškeré přesčasy jsou podle Vaňka plně propláceny v souladu se zákoníkem práce.

Vedení automobilky chce se zaměstnanci jednat, rychlé změny ale neplánuje. "Vzhledem k tomu, že stížnosti se týkají zásadních systémů organizace výroby a odměňování, bude zapotřebí dostatek trpělivosti na všech stranách, protože realizace účinných řešení si vyžádá čas," dodal Vaněk.

Odbory už ale varovaly, že se situace ve firmě může zhoršit. "Pokud nebude snaha problémy řešit, může dojít k eskalaci celého konfliktu," řekl deníku Aktuálně šéf odborového svazu Kovo Josef Středula.


autor: Tomáš Fránek | 3. 12. 2009 19:43

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama