České dráhy míří na silnice, chtějí vlastní autobusy

Ekonomika Ekonomika
17. 3. 2009 14:00
Dráhy provozovaly autobusy už v předválečném Československu
Šlápni na to, ať chytneš autobus... Ilustrační snímek.
Šlápni na to, ať chytneš autobus... Ilustrační snímek. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - České dráhy se rozhodly vytáhnout do boje i na silnicích. Hodlají provozovat vlastní autobusovou dopravu.

Inspiraci hledají jak v předválečném Československu, tak v sousedním Rakousku.

"Chtěli bychom vytvořit podobný model, jako mají v Rakousku, kde jsou Rakouské spolkové dráhy největším autobusovým dopravcem v zemi se svou dceřinou společností Postbus," vysvětlil Petr Moravec, dosavadní náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu

Postbus přitom už působí i v Česku. Rakouské dráhy totiž vlastní firmu ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, která provozuje dopravu na jihu Čech.

Postbus v Rakousku vlastní přes dva tisíce autobusů, má skoro čtyři tisíce zaměstnanců a ročně přepraví přes dvě stě milionů lidí.

V Evropě železnice své autobusy mají

"Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení," dodal.

Petr Moravec přišel do Českých drah právě z oblasti autobusové dopravy, má ty nejlepší předpoklady začít připravovat autobusovou divizi ČD," komentoval připravované změny generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Také předchůdce dnešní společnosti, Československé dráhy, měly podle něj ve dvacátých a třicátých letech své autobusy. "Významní západoevropští železniční dopravci dnes úspěšně vlastní autobusy provozují," upozorňuje Žaluda.

Petr Moravec je bývalý manažer největšího autobusového dopravce u nás - společnosti Veolia Transport, a podle odborníků na dopravu je mužem na svém místě. Podle mluvčího Kubaly bude mít svou koncepci hotovou do tří měsíců. Jeho úkol nebude snadný.

Českým drahám ubylo loni oproti předchozímu roku asi 7 milionů cestujících. Lidé přestali jezdit hlavně regionálními spoji. „Cestující ubývají nejvíc na krajských tratích, kde jeden motoráček obsluhuje řídce osídlené oblasti a na trase nejsou větší města," řekl už dříve mluvčí Kubala.

Doprava vlakem je přitom až třikrát dražší než autobusem. České dráhy na tom prodělávají a vzniklou ztrátu žádají proplatit od krajů. Ta přitom stále narůstá. Jen loni kraje drahám zaplatily 4,7 miliard, další 3,2 miliardy ale zaplatit odmítly. Peníze slíbil dát drahám ministr dopravy Petr Bendl. Prohlásil ale, že to je naposled a že budou muset přijít systémové změny.

To, co teď plánují České dráhy přitom není nic nového. Udělali to už dříve v některých krajích, kde zavedli tak zvaný integrovaný dopravní systém. „I my jsme v minulosti ztrátové vlaky nahradili autobusy. Dráhy se prostě snaží neztratit zakázky od krajů," tvrdí duchovní otec integrovaného dopravního systému Královéhradeckého kraje Denis Sitora ze společnosti Organizátor regionální dopravy.

Uspějí dráhy s autobusy? Rozhodnou kraje

V královéhradeckém kraji udělal integrovaný dopravní systém s veřejnou dopravou hotové zázraky. Jen odbouráním souběžných spojů a jejich nasazením „do mezer" přitáhlo do systému o 40 procent víc cestujících. To zvedlo tržby a kraj tak mohl objednat více spojů. Nasazením mikrobusů, které plánují i České dráhy, tak v odlehlých místech zvedla obslužnost až o 80 procent.

Dá se podobná „revoluce" a tedy masový návrat cestujících čekat i od chystaného kroku Českých drah? „Těžko říct, neznám přesný podnikatelský záměr. U nás ale bylo zvýšení počtu cestujících hlavně výsledkem dlouhodobého vyjednávání s dopravci, obcemi i zaměstnavateli. Každopádně je to ale dobrá myšlenka," odhaduje Sitora.

V krajích ale uvažují o tom, že některé vlakové spoje zruší a vypíší výběrové řízení na jejich obslužnost levnějšími autobusy. S jejich provozováním však České dráhy nemají žádnou zkušenost a jejich úspěch v případných tendrech tak vůbec není jistý.

Předtím... dobře známou motorovou regionálku řady 810 s přípojnými vozy řady 010 přetváří Pars Nova v moderní Ragionovy.
Předtím... dobře známou motorovou regionálku řady 810 s přípojnými vozy řady 010 přetváří Pars Nova v moderní Ragionovy. | Foto: http://prahamhd.vhd.cz

„To jsou zatím předčasné otázky," namítá mluvčí drah Ondřej Kubala. „V první fázi jde o to zjistit, jak by vůbec mohla autobusová doprava ČD vypadat, aby byla ekonomicky životaschopná," dodává. Ze stejných důvodů proto zatím není možné říct, kolik autobusů chtějí dráhy provozovat a kolik do své „autobusové divize" chtějí investovat.

Někteří autobusoví dopravci se proto netají se svou skepsí. „Je to opravdu úsměvné. Nejdřív by si měli naučit hospodařit na dráze. Myšlenka, že provozují autobusy je podobná, jako kdybych já chtěl dopravovat lidi na měsíc," řekl majitel společnosti Student Agency Radim Jančura.

I on však připustil, že pokud budou chtít dráhy začít sbírat zkušenosti jako autodopravce, mohou začít u své vlastní autobusové dopravy během dopravních výluk. Tu zatím objednávají u jiných soukromých autobusových dopravců.

 

Právě se děje

Další zprávy