Plzeň - Největší část z desítek miliard, které České dráhy utratí za obnovu vozového parku, spolkne jediná firma - plzeňská společnost Škoda Holding.
Většina firem, které dodávají nové osobní soupravy, a také ty, které starší vozy rekonstruují, totiž patří právě jí. Škoda dodává své produkty i dalším dopravcům, zejména dopravním podnikům měst.
V rámci skupiny Škoda Transportation vyrábí lokomotivy. Škoda Electric dodává trakční motory. Škoda Vagonka pak příměstské vlakové jednotky a motorové vozy. Nejnovější přírůstek, šumperská Pars Nova, motorové vozy a jejich vagóny renovuje.
Čtěte více:
Škoda Holding kupuje společnost Pars Nova
Škoda Transportation vstoupila do firmy Poll
"Pritoritou je pro skupinu Škoda Holding výroba tramvají, lokomotiv a příměstských vlakových jednotek a po akvizici Pars Nova rovněž modernizace," potvrdila mluvčí společnosti Radka Pistoriusová.
Úřadu pro kontrolu hospodářské soutěže takové postavení Škodovky a Českých drah na trhu nevadí. "Při povolování fúzí Škoda Holding s ČKD Vagonka a Pars Nova jsme posuzovali dopady na trh v České republice. V obou případech jsme konstatovali, že nedojde k narušení hospodářské soutěže," uvedl tiskový mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa.
Dvanáct miliard jen letos
České dráhy dostaly letos v květnu od státu dvanáct miliard korun na vlaky a vagóny. Stát nechal drahám volné ruce ve výběru dodavatele, čímž umožnil manažerům preferovat jediného výrobce.
Případné další a neúspěšné zájemce tak stát připravil o možnost podat stížnost u antimonopolního úřadu jako v případě běžné veřejné zakázky.
Konkurentům plzeňské Škody tak nezbývá, než apelovat na ministra dopravy Aleše Řebíčka, který má možnost manažery státní firmy odvolat.
Čtěte podrobnosti: Dráhy dostaly miliardy na vagóny. Tendr vypsat nemusí
Situaci komentoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže slovy mluvčího Chalupy: "Výběr dodavatele musí probíhat podle zákona o veřejných zakázkách. Pokud se tak neděje, pak mohou konkurenti samozřejmě podat stížnost či návrh na přezkoumání úkonů zadavatele."
Dráhy si dříve musely na nákupy půjčovat u evropské úvěrové společnosti Eurofima. Za půjčky ručil stát, proto je schvalovala sněmovna a směly být použity jen podle zákona o veřejných zakázkách.
Naposledy sněmovna schválila půjčku od Eurofimy ve výši 30 milionů euro loni v září. České dráhy nakoupily příměstské vlaky a vysokorychlostní lokomotivy.
Dráhy omlazují kolejové kmety
České dráhy vlastní přibližně pět a půl tisíce vozidel s průměrným stářím přes dvacet let. V plánu mají obnovit pětinu vozového parku ročně. "Celková cena vlaků pro osobní přepravu dnes činí zhruba čtyři sta miliard korun. Potřebovali bychom tedy investovat nejméně dvacet miliard ročně pouze na průběžnou obnovu," sdělil jejich mluvčí Ondřej Kubala.
I na takto velké sousto zřejmě plzeňský podnik stačí, protože se na něj už několik let připravuje. "Škoda Transportation postavila v Plzni tři nové výrobní haly, do kterých se začíná stěhovat, takže kapacity jsou dostatečné. Kapacitní rezervy jsou i ve Škoda Vagonka v Ostravě," informovala mluvčí Pistoriusová.
Miliardy tedy téměř výhradně utrží Škoda. Výjimkou je pouze zakázka kompletně modernizovaných vozů 054 pro motorové rychlíky, které dodají Krnovské opravny a strojírny za necelých sedmdesát pět milionů korun, a také modernizace čtyřiceti vozů první a druhé třídy pro vlaky EC. Tu společně zajišťují firmy ING, ŽOS Trnava a MOVO Plzeň,
K tématu: České dráhy kupují vlaky za miliardy. Je to jako kapka v moři
Novinky Českých drah. Z plzeňské stáje
Příměstská jednotka CityElefant je nejdražším současně nakupovaným vlakem. Šedesát objednaných jednotek přijde na dvanáct miliard. Vyrábí Škoda v Ostravě.
Pohlcením společnosti Pars Nova převzala Škoda zakázku na přestavbu motorových vozů řady 810 a přípojných vozů na moderní Regionovy. Dvouvozová souprava přijde na dvacet jeden milion, třívozová na třicet sedm milionů. Celkově jich dráhy mají jednašedesát. Do konce roku přibude dalších čtrnáct.
Stejná společnost rekonstruuje i řídící vlaky 954, jeden za devatenáct milionů. Do konce roku jich budou dráhy provozovat osmnáct. "V případě zakázek ve společnosti Pars Nova nešlo v době zadání o člena skupiny Škoda," vysvětlil Šťáhlavský.
Vysokorychlostní česká evropská lokomotiva
Škoda Transportation získala v roce 2005 zakázku ve výši dvou a půl miliardy na výrobu dvaceti vysokorychlostních lokomotiv 380, které jsou schopny provozu v šesti evropských státech. Před třemi lety vyšla jedna na 125 milionů korun.
"Škoda jediná splnila zadávací podmínky výběrového řízení, a navíc nabídla i výhodnější cenu než konkurenční společnost," sdělil Šťáhlavský.
Termínem dodávky první lokomotivy je konec roku. Škoda zatím postavila dvě lokomotivy, zatímco konkurenční lokomotiva známá také pod označením Taurus od Siemensu nedávno získala homologaci pro provoz v Česku.
"Naše společnost se řízení neúspěšně účastnila, ale byla vyloučena za nesplnění technických požadavků," uvedla mluvčí Siemensu Veronika Němcová.
Ovládli výrobu kolejových vozidel. Škoda?
"Při současné konstelaci hvězd má Škoda faktický monopol ve výrobě vlaků," sdělil Aktuálně.cz zaměstnanec skupiny Inekon (jenž si nepřál být jmenován), která byla donedávna konkurentem Škody v oblasti exportu výroby tramvají.
Bylo to ještě před tím, než před dvěma týdny obě společnosti zakopaly válečnou sekeru předchozích soudních sporů a společnými silami usilují o zakázku ve výši šestnácti miliard korun na dodávku dvou stovek tramvají do Toronta. Ve hře jsou však další čtyři stovky tramvají pro Kanaďany.
Inekon spolu s Dopravním podnikem Ostrava vyrábí v Martinovských dílnách tramvaje. O tom, zda výrobu tramvají v Ostravě potká podobný osud jako výrobu Pars Novy, mnozí diskutují.
Čtěte více: V Česku se válčí o tramvaje. Mezi Ostravou a Plzní
"Ve výrobě tramvají, s ohledem na získané zakázky - 250 pro Prahu, 20 do pro Rigu a stejný počet pro Brno - a počty vyrobených tramvají, nemá skupina Transportation v ČR konkurenci," odpovídá Pistoriusová na otázku, zda má Škoda ve výrobě tramvají konkurenci.
Stejná situace je na poli výroby elektrických lokomotiv. Nikdo jiný je v tuzemsku nedělá.
Na českém trhu s kolejovými vozidly tak zbývá místo pouze pro rekonstrukce a renovace. "Rekonstrukcí a modernizací kolejových vozidel se v ČR zabývá řada firem, takže v této oblasti existuje značná konkurence," připouští mluvčí Škody.
Skupina Škoda nemá ve svém portfoliu pouze vagony a dieselelektrické lokomotivy. Dle Pistoriusové se tak rozhodně nedá hovořit o monopolu Škoda Transportation.
Monopolní Škoda? Dle antimonopolního úřadu nikoliv
"Veškeré dosavadní zakázky Českých drah byly zadávány v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. O struktuře výrobců rozhoduje jejich úspěšnost při získání veřejných zakázek," uvedl Šťáhlavský."
"Postavení Škody určitě není monopolní, protože pak by firmě akvizice jistě nepovolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže," říká mluvčí Pistoriusová. Antimonpolní úřad skutečně neshledal počínání Škodovky jako závadné, ačkoli žádný jiný český výrobce není schopen vyhovět zakázce v řádech miliard. Tedy takové, jakou nabízejí České dráhy.
"Veřejné zakázky tohoto objemu nejsou omezeny na dodavatele z České republiky, předpokládá se účast zahraničních uchazečů o zakázky," tvrdí mluvčí ÚOHS Chalupa. "Účast menších českých uchazečů není vyloučena, pokud jsou schopni splnit podmínky zadávacího řízení," poznamenal.
"V uplynulých letech byly realizovány také dodávky moderních vagónů pro mezistátní dopravu od společnosti Siemens," podotknul Šťáhlavský.
Z neúspěšného konsorcia Fiatu a zkrachovalé ČKD nakonec díky fúzi společnosti Alstom vyjelo sedm pendolin za souhrnnou cenu čtyř miliard dvou set milionů korun.
Největšími světovými hráči ve výrobě kolejových vozidel jsou německý Siemens, kanadský Bombardier a zmíněný francouzský koncern Alston. O zakázky Českých drah buď nejeví zájem, anebo jsou pro českého dopravce příliš drazí.