Brno - Boj o značku Bud, na kterou si dělají nárok Budějovický Budvar i jeho konkurent, americký gigant Anheuser-Busch, nekončí.
Evropský soud sice před dvěma roky rozhodl ve prospěch Budvaru, rozsudek znemožnil americkému pivovaru značku registrovat mimo jiné i pro pivo v celé EU.
Soudní dvůr EU ale dnes klíčové části tohoto rozsudku na základě stížnosti americké firmy zrušil.
Podle budějovického pivovaru značka Bud evokuje místo, kde se pivo vyrábí, tedy České Budějovice.
Američané ale argumentují tím, že spotřebitelé v Evropě nemohou výraz "Bud" vnímat jako zkratku názvu českého města České Budějovice v jeho německé verzi (Budweis).
Pivovar v Budějovicích, který němečtí přistěhovalci pojmenovali Budweiser, byl založen v roce 1895. Americký Anheuser-Busch ale zavedl svoji vlastní americkou značku Budweiser v roce 1876.
Podívejte se, jak se měnil Budvar za 115 let existence
Podle soudu totiž na rozdíl od prvního rozsudku nestačí k prokázání toho, že označení "Bud" není pouze místní, pouhá ochrana tohoto označení v několika státech. Soudní dvůr EU tak v podstatě odmítl hlavní argument Budějovického Budvaru.
"Soudní dvůr v tomto ohledu podotýká, že i když je zeměpisný rozsah ochrany dotčeného označení větší než místní, může tato ochrana bránit zápisu ochranné známky Společenství (EU) pouze tehdy, když je označení skutečně užíváno dostatečně významným způsobem v obchodním styku v podstatné části území, kde je chráněno," uvedl soud.
Budějovický Budvar informoval, že rozhodnutí soudu nemá žádný dopad na jeho obchodní aktivity. Spor se nyní vrátí k soudu první instance.
"V dalším řízení budeme mít možnost předložit další důkazy prokazující naše tvrzení a věříme, že s jejich pomocí soud opětovně přesvědčíme o oprávněnosti našich argumentů," uvedl mluvčí pivovaru Petr Samec s tím, že ve sporech o známku je Budvar dlouhodobě úspěšný. Ze 116 soudních sporů a správních řízení v letech 2000 až 2010 jich 83 vyhrál.