Brno - Brno má další vážný problém s takzvanou Hitlerovou dálnicí - silnicí R43 přes sídliště Bystrc.
Nejvyšší správní soud ve čtvrtek zrušil územní plán, který s touto silnicí počítal. Úředníci podle soudu při zapisování trasy dálnice přes Bystrc chybovali.
Úředníci udělali chybu
Šestnáct let starý územní plán se totiž opíral o nadřazený Územní plán brněnské sídelní regionální aglomerace z roku 1985, který sice takzvanou Hitlerovu dálnici měl zakreslenou v trase 1, ale v textové části tohoto dokumentu o ní nebyla zmínka. Podle Nejvyššího správního soudu proto úředníci v roce 1994 nemohli brát tuto trasu jako směrodatnou a jistě určenou.
"Územní plány měst a obcí přitom musí u nadregionálních staveb vycházet z plánů vyššího územního celku, a to se v tomto případě nestalo," uvedl soudce Nejvyššího správního soudu Radan Malík.
Brno nyní připravuje v územním plánu obě varianty - jak přes město, tak mimo město. A co bude zrušení plánu znamenat, zatím politici neví. "My si každopádně nyní necháme zpracovat právní analýzu, abychom věděli, jak správně dále postupovat," řekl náměstek brněnského primátora Martin Ander.
"Rozsudek prokázal, že minulé vedení města v čele s ODS i bývalé vedení příslušného magistrátního odboru dlouhá léta obelhávalo zastupitele a občany, když jim tvrdilo, že R43 přes Bystrc vést musí, neboť je součástí nadřazeného územního plánu. Proces byl účelově politicky manipulován s cílem prosadit průtah R43 Brnem za každou cenu," uvedl Ander.
Podle ODS jde o špatné rozhodnutí a město by si mělo stěžovat u Ústavního soudu. „Tento rozsudek je pokračováním zelených obstrukcí vůči rozvojovým projektům města Brna. Těsné propojení koaliční Strany zelených a tzv. zelených iniciativ je veřejným tajemstvím," říká Robert Kotzian, kandidát ODS na primátora města Brna a dodává „ČSSD v čele s primátorem Onderkou nese za politiku Strany zelených ve městě Brně stejnou odpovědnost jako sami politici Strany zelených. Bez hlasů ČSSD, KDU-CSL a Brno2006 by politici Strany zelených nikdy nemohli být členy Rady města Brna."
Válečné plány
R43 je asi nejdéle diskutovanou a oddalovanou stavbou v Česku. Silnice se má stát důležitou spojnicí mezi jihem Moravy a východem Čech.
Celkové náklady na výstavbu této silnice od Brna do Moravské Třebové se odhadují na 52 miliard korun. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013. Původní projekt vedení R43 přes Bystrc vznikl už za druhé světové války.