Praha - Absolventi středních odborných škol se stanou nedostatkovým zbožím. A nebude to dlouho trvat. V letech 2011 a 2012 jich budou v Česku chybět desítky tisíc. Nejvíce to pocítí automobilový průmysl.
Počítá se totiž s tím, že se automobilky navrátí ke svému růstu. Počet mladých lidí s ukončeným technickým vzděláním bude naopak kvůli demograficky slabým ročníkům klesat. Uvedl to prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
"Již nyní je absolventů odborných škol nedostatek, který musí automobilky řešit najímáním agenturních pracovníků ze zahraničí. V budoucnu, až se automobilky opět dostanou do tempa, potřeba pracovníků dále poroste," upozornil Jahn.
Negativní faktory
Současná hospodářská recese však slova o nedostatku utlumuje. Vedle recese působí na trh další negativní faktory, jakými je například růst nezaměstnanosti. Nicméně klesající počet žáků devátých tříd, který se má zastavit až v roce 2015, vytváří i nadále z technických oborů lukrativní odvětví.
"Nyní přemýšlejí mnozí personalisté o vývoji trhu práce a jeho kvalifikační struktuře za dva, tři roky. V té době budou vycházet z odborných škol absolventi, o které už bude zase mimořádný zájem. A nejde jen o automobilový sektor," doplnil Jahn.
Na chybějící odborníky upozorňují i další zástupci firem. "Chybou bylo zrušení učňovských škol napojených na podniky. To by se mělo změnit a pro nás by to bylo přínosné," řekl Jiří Cienciala, generální ředitel Třineckých železáren s tím, že jeho podnik má v Třinci filiálky na katedrách Vysoké školy báňské.
V souvislosti s nedostatkem odborníků poukázal Radek Špicar ze Škody Auto na otevřené vývojové centrum v Mladé Boleslavi, kde je místo pro několik set kvalifikovaných pracovníků, ale dosud ne zcela obsazené. Nedostatek inženýrů a obecně absolventů technických oborů tento problém do budoucna podle diskutujících jen prohloubí.
IQ Industry a nadprůměrné platy
Zvýšit zájem o technické obory mezi žáky má spolupráce automobilek se školami pod názvem IQ Industry. Projekt je zaměřen na praktické vzdělání učitelům ve školách. Kampaň Auto nás baví má pak školákům vysvětlovat výhody práce v automobilkách. Navíc od letošního roku sdružení připravuje projekt aplikace odborných znalostí automobilek do osnov středních škol s technickým zaměřením.
Lákadlem pro nerozhodné mají být i nadprůměrné platy. Průměrná hrubá měsíční mzda v autoprůmyslu se loni zvýšila o 6,4 procenta na 25 763 korun. Pohybovala se tak 2 221 Kč nad celorepublikovým průměrem