Petr Kučera
10. 2. 2016 12:06
Revolucí v boji proti daňovým únikům nazývá ministr financí Andrej Babiš start elektronické evidence tržeb, tedy modernější verze registračních pokladen. Zákon ve středu konečně schválili poslanci, když utnuli obstrukce opozice. Projděte si odpovědi na nejčastější otázky ohledně této nové povinnosti.
Co si musí podnikatel pořídit?
Ministerstvo zdůrazňuje, že pro elektronickou evidenci nejsou potřeba nová zařízení se speciální certifikací. Lze ji provozovat na běžných zařízeních, nicméně podnikatelé si musí upravit nebo pořídit software tak, aby uměl odeslat požadovaná data státu. Vzhledem k rozšíření internetu nehrozí ani vysoké náklady na připojení.
Úřad odhaduje, že drobného živnostníka přijde pokladna – pokud ji ještě nemá a vydává ručně psané doklady – na maximálně několik tisíc korun, u menšího počtu transakcí postačí třeba i chytrý telefon nebo tablet a tiskárna. Fyzickým osobám má tyto náklady zmírnit jednorázová daňová sleva ve výši 5000 korun. Větší firmy pak zaplatí řádově desítky tisíc.