Letošní rok zamíchal cenami vozů z druhé ruky. Nedostatek nových aut nahnal zájemce k ročním ojetinám. Ty zdražily, jejich původní klientela se přesunula k vozidlům o rok až dva starším a totéž se opakovalo v každé další věkové kategorii. Ceny průměrně vzrostly o patnáct procent, u žádaných specifikací i o třicet.
Úměrně tomu zpomaluje pokles hodnoty. K pevně daným zákonitostem trhu patřilo, že žádanější auta za první rok ztratila alespoň 20 procent ceny, méně poptávaná i 35 procent. To letos neplatí, obzvlášť v kategorii SUV a u většiny vozů ze skupiny Volkswagen.
Střední SUV Hyundai Tucson se po třech letech a čtyřiceti tisících kilometrů prodává jen o sto tisíc korun levněji než nové. Celkem - bez započítání inflace - ztratilo jen třicet procent ceny. Luxusní Volvo XC90 s dieselem a pohonem všech kol kleslo za tři roky dokonce jen o dvacet procent. Nové už totiž na naftu vůbec nepořídíte.
Víc než třicet procent za tři roky neztratily ani dieselové Volkswageny Passat. Tříletá Škoda Octavia 2.0 TDI 4×4 po ujetí sto tisíc kilometrů stojí přes půl milionu korun. Za takové peníze jsme před covidem testovali dvouletou "voňavku" s 32 000 kilometry.
Některé roční vozy neztratily z původní hodnoty téměř nic. Plně vybavenou Škodu Kodiaq za 1,3 milionu korun se jednomu z oslovených prodejců podařilo po roce znovu udat za 1,25 milionu. Raritní, již nevyráběná verze RS TDI Biturbo dokonce v ceně stoupla.
To vše je důsledkem nedostatku nových vozů. Jejich výroba v Evropě kvůli výpadkům součástek z Asie zůstává o dvacet procent níž než v roce 2019. A tato situace se příliš nezlepší ani v roce příštím. Sdružení výrobců ACEA už oficiálně varuje, že optimistické scénáře se nevyplní a počet dokončených vozů stoupne jen mírně.
V ročních a dvouletých ojetinách tedy zůstane zhruba stejný přetlak poptávky jako dosud. Přetrvá i zájem nákupčích ze západních zemí, kde jsou lidé ochotní zaplatit víc než u nás. A jelikož automobilky mohou nové vozy ještě zdražit, vydají se zánovní auta stejným směrem.
Uvolnění se čeká teprve ve skupině vozů tří- až čtyřletých, jimiž bazary pravidelně zásobovaly leasingové společnosti. V covidovém období neměly čím svoje parky obnovit, a tak nájmy o rok prodloužily. Právě tato vozidla na trhu ojetin chybí, což pomohlo k dnešnímu chaosu.
Desetitisíce aut z prodloužených nájmů se začnou vracet "do oběhu" v prvním pololetí roku 2022. Pomohou odbourat převis poptávky a přispět ke zlevnění tohoto segmentu a logicky i dalších pod sebou. Místo zdražených tříletých vozů totiž dnes řada zákazníků migruje k pětiletým, což už příští rok nebude třeba.
Zeslábnout by proti letošku měla i poptávka po vozidlech starších šesti či osmi let. V nich hodně lidí hledalo levný způsob, jak se vyhnout veřejné dopravě. I kdyby v nadcházejícím období opět došlo na lockdown, obavy částečně proočkované veřejnosti z nákazy ve vlaku už nejsou tak silné.