Sen českých rodin Škoda Octavia III jako ojetina: Bazary jimi praskají ve švech

Martin Frei Martin Frei
13. 12. 2019 6:02
Octavia je pro mnohé synonymem nudného služebního auta. Všudypřítomná a okoukaná a co do komfortu průměrná. Firmy ji pořizovaly nejčastěji s hlučným dieselem a skromnou výbavou, a protože se jich nyní postupně zbavují, bazary je pomalu skládají na sebe. Octavia je ale v mnohých ohledech dobrá koupě. Protože je současně také praktická, spolehlivá a nezruinuje vás ani v servisu.
Foto: Martin Frei

Octavia třetí generace přišla ve šťastnou chvíli. Koncem roku 2012 se Evropa začala oklepávat z dozvuků krize a prodeje aut znovu rostly. Od té doby závod v Boleslavi vychrlil přes čtyři miliony Octavií, takže dnes je opravdu z čeho vybírat. Nejtypičtější firemní auto s chudší výbavou a motorem 1.6 TDI už pro bazary znamená téměř nutné zlo s minimální marží. Tím zajímavější koupí může být pro vás.

Foto: Martin Frei

Uživatelské přednosti Octavie není třeba dlouze rozebírat. Na prvním místě prostorná kabina, kde se vpředu pohodlně rozvalí i urostlí jedinci, a když vzadu přikurtujete malé děti do autosedaček, nekopou vám do opěradla. Také v kufru zbude vedle složeného kočárku ještě spousta místa na další zavazadla. Kdo rád řídí, ocení také jízdní obratnost a pevné kramfleky podvozku, který si nechá líbit i trochu toho "závodění".

To má ovšem i odvrácenou stranu. Konstrukčně jednoduchý podvozek běžných verzí spojený s tuhým pérováním nemá rád české rozbité silnice, na kterých bouchá a kope, což se navíc hlasitě akusticky roznáší po mohutné karoserii z tenkých zvonivých plechů. Nejpohodlněji proto Octavia jezdí na menších kolech s vyšším profilem pneumatik. Mezi silné stránky nepatří ani výkon světlometů, a to ani příplatkových xenonových.

Kupujícího ojetin ovšem víc než dokonalý komfort zajímají náklady na údržbu a tady se Octavia ukazuje jako pracovitá a nenáročná Češka. Podvozek i tlumiče vydrží přes 200 tisíc km bez vůlí. Velmi dobrá je i odolnost brzd. Karoserii systematicky nenapadá ani koroze, u starších vozů si zaslouží pozornost jen rám přední nápravy z hůř ošetřeného plechu.

Vzhledem k oblíbenosti u firem nepřekvapí, že benzinových Octavií je na trhu méně. Nejčastější mezi nimi je základní 1.2 TSI, případně 1.4 TSI. K pohodové jízdě výkonově stačí a chovají se spolehlivě. Nesvědčí jim však časté krátké jízdy za studena nebo s lehkou nohou, kdy se - jako všechny benzinové motory s takzvaným přímým vstřikováním - zanáší karbonovými úsadami.

Jak tento agregát vypadá uvnitř po 100 000 km odpracovaných v autoškole, uvidíte na těchto videích. Zásadní podmínkou, aby tyto motory přežily ve zdraví, je kvalitní aditivovaný benzin a pravidelné delší jízdy s vyšším výkonem, kdy úsady dostanou příležitost odhořet. Smůlou ojetin je, že nikdy nevíte, jak s autem zacházel ten před vámi.

Pro smíšený provoz není o nic horší základní diesel 1.6 TDI. Je poměrně hlučný a má jen pětirychlostní převodovkou, zato potěší spotřebou kolem 5,5 litru a na poměry dieselu minimálními servisními nároky. Dostává-li kvalitní naftu, najede bez potíží čtvrt milionu kilometrů.

Foto: Martin Frei

Pozor ale na zhoustnutí a ztmavnutí chladicí kapaliny, které zde může nastat působením extrémního tepla v mezichladiči stlačeného vzduchu, zejména při rychlých jízdách na plný plyn po dálnici. Značkové servisy jsou vybaveny speciálním podtlakovým přípravkem, jímž všechnu kapalinu odsají a nahradí novou náplní. Pokud kapalina tmavne, řešte to ihned. Degradace kapaliny vede k selhání chlazení a poškození motoru.

Stejné riziko hrozí i výkonnějšímu a tiššímu 2.0 TDI. Kromě výkonu je jeho výhodou i šestirychlostní převodovka, jednodušší a hlučnější podvozek však zůstává i zde. Tedy kromě verzí 4×4 a vzácné nejsilnější varianty 135 kW, kterou potkáte spíše ve sportovní verzi RS.

Dvoulitr navíc hůř zvládá krátké jízdy za studena, kdy kvůli násilně spouštěné regeneraci filtru pevných částic může i prasknout hlava. Proto bychom byli opatrní při výběru nápadně málo ojetého kusu, silný diesel prostě má být dálkař.

Silné benzinové motory 1.8 a 2.0 TSI doporučujeme jen nadšencům. Jsou kultivované, ale žravější a hodně složité, takže ve stáří může i běžná údržba lézt do peněz.

Ceny nejstarších Octavií už padají k hranici 150 000 Kč, o sto tisíc dráž už seženete pěkné auto a rozprostírá se před vámi nabídka lépe vybavených kusů. S přihlédnutím k užitným vlastnostem a spolehlivosti se dá rodinná Škoda pořídit za zajímavou cenu, což vzhledem k přetlaku vozů na trhu platí i pro mladší exempláře.

Foto: Martin Frei

Ukázkově to plní náš vůz vypůjčený z centra zánovních vozů Mototechna. Dvouletá "plná palba" s nejsilnějším dieselem 2.0 TDI/135 kW, automatem, pohonem všech kol a navigací po ujetí 32 000 km stojí 520 000 Kč. Proti novému vozu tedy ztratil přes 300 000 Kč, přitom mu z uživatelského ani servisního hlediska nebylo co vytknout.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Státní zástupce znovu podal obžalobu kvůli úniku odposlechů Béma s Janouškem

Státní zástupce znovu podal žalobu na bývalého předsedu Věcí veřejných Víta Bártu a policistu Jana Petržílka kvůli úniku odposlechů bývalého pražského primátora Pavla Béma a lobbisty Romana Janouška. Žalobce viní Bártu s Petržílkem ze zneužití pravomoci a ohrožení utajované informace. O znovupodání žaloby informovala pondělní Mladá fronta Dnes (MfD).

Nově podaná obžaloba už v utajeném režimu není. "Jediná odstraněná vada je, že obžaloba již není utajována. Spis je i přes výhrady městského soudu a vrchního soudu utajován stále stejně," řekl MfD Petržílkův advokát Václav Němec. Důkazně se podle něj spis vůbec nikam neposunul.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Venezuelský opoziční předák López, který je blízkým spolupracovníkem Guaidóa, uprchl do Španělska

Venezuelský opoziční předák Leopoldo López v neděli dorazil do Španělska poté, co se rok a půl ukrýval v rezidenci španělského velvyslance ve venezuelské metropoli Caracasu. Lópezovi se nejprve podařilo utéci do Kolumbie, odkud odletěl do Madridu, kde se znovu shledal se svou rodinou. López je blízkým spolupracovníkem šéfa parlamentu Juana Guaidóa, jehož uznává na šest desítek zemí prozatímním prezidentem Venezuely. Guaidó se snaží přimět k demisi autoritářskou vládu Nicoláse Madura s cílem uspořádat v zemi svobodné volby.

López slíbil, že i z exilu bude podporovat politickou opozici v její snaze sesadit Madura. "Venezuelci, toto rozhodnutí nebylo jednoduché. Ujišťuji vás ale, že můžete počítat s tím, že budu bojovat odkudkoli. Nebudeme odpočívat a budeme pokračovat dnem i nocí ve snaze dosáhnout svobody, kterou si všichni Venezuelci zasluhují," uvedl López.

Zdroj: ČTK
Další zprávy