Sen českých rodin Škoda Octavia III jako ojetina: Bazary jimi praskají ve švech

Martin Frei Martin Frei
13. 12. 2019 6:02
Octavia je pro mnohé synonymem nudného služebního auta. Všudypřítomná a okoukaná a co do komfortu průměrná. Firmy ji pořizovaly nejčastěji s hlučným dieselem a skromnou výbavou, a protože se jich nyní postupně zbavují, bazary je pomalu skládají na sebe. Octavia je ale v mnohých ohledech dobrá koupě. Protože je současně také praktická, spolehlivá a nezruinuje vás ani v servisu.
Foto: Martin Frei

Octavia třetí generace přišla ve šťastnou chvíli. Koncem roku 2012 se Evropa začala oklepávat z dozvuků krize a prodeje aut znovu rostly. Od té doby závod v Boleslavi vychrlil přes čtyři miliony Octavií, takže dnes je opravdu z čeho vybírat. Nejtypičtější firemní auto s chudší výbavou a motorem 1.6 TDI už pro bazary znamená téměř nutné zlo s minimální marží. Tím zajímavější koupí může být pro vás.

Foto: Martin Frei

Uživatelské přednosti Octavie není třeba dlouze rozebírat. Na prvním místě prostorná kabina, kde se vpředu pohodlně rozvalí i urostlí jedinci, a když vzadu přikurtujete malé děti do autosedaček, nekopou vám do opěradla. Také v kufru zbude vedle složeného kočárku ještě spousta místa na další zavazadla. Kdo rád řídí, ocení také jízdní obratnost a pevné kramfleky podvozku, který si nechá líbit i trochu toho "závodění".

To má ovšem i odvrácenou stranu. Konstrukčně jednoduchý podvozek běžných verzí spojený s tuhým pérováním nemá rád české rozbité silnice, na kterých bouchá a kope, což se navíc hlasitě akusticky roznáší po mohutné karoserii z tenkých zvonivých plechů. Nejpohodlněji proto Octavia jezdí na menších kolech s vyšším profilem pneumatik. Mezi silné stránky nepatří ani výkon světlometů, a to ani příplatkových xenonových.

Kupujícího ojetin ovšem víc než dokonalý komfort zajímají náklady na údržbu a tady se Octavia ukazuje jako pracovitá a nenáročná Češka. Podvozek i tlumiče vydrží přes 200 tisíc km bez vůlí. Velmi dobrá je i odolnost brzd. Karoserii systematicky nenapadá ani koroze, u starších vozů si zaslouží pozornost jen rám přední nápravy z hůř ošetřeného plechu.

Vzhledem k oblíbenosti u firem nepřekvapí, že benzinových Octavií je na trhu méně. Nejčastější mezi nimi je základní 1.2 TSI, případně 1.4 TSI. K pohodové jízdě výkonově stačí a chovají se spolehlivě. Nesvědčí jim však časté krátké jízdy za studena nebo s lehkou nohou, kdy se - jako všechny benzinové motory s takzvaným přímým vstřikováním - zanáší karbonovými úsadami.

Jak tento agregát vypadá uvnitř po 100 000 km odpracovaných v autoškole, uvidíte na těchto videích. Zásadní podmínkou, aby tyto motory přežily ve zdraví, je kvalitní aditivovaný benzin a pravidelné delší jízdy s vyšším výkonem, kdy úsady dostanou příležitost odhořet. Smůlou ojetin je, že nikdy nevíte, jak s autem zacházel ten před vámi.

Pro smíšený provoz není o nic horší základní diesel 1.6 TDI. Je poměrně hlučný a má jen pětirychlostní převodovkou, zato potěší spotřebou kolem 5,5 litru a na poměry dieselu minimálními servisními nároky. Dostává-li kvalitní naftu, najede bez potíží čtvrt milionu kilometrů.

Foto: Martin Frei

Pozor ale na zhoustnutí a ztmavnutí chladicí kapaliny, které zde může nastat působením extrémního tepla v mezichladiči stlačeného vzduchu, zejména při rychlých jízdách na plný plyn po dálnici. Značkové servisy jsou vybaveny speciálním podtlakovým přípravkem, jímž všechnu kapalinu odsají a nahradí novou náplní. Pokud kapalina tmavne, řešte to ihned. Degradace kapaliny vede k selhání chlazení a poškození motoru.

Stejné riziko hrozí i výkonnějšímu a tiššímu 2.0 TDI. Kromě výkonu je jeho výhodou i šestirychlostní převodovka, jednodušší a hlučnější podvozek však zůstává i zde. Tedy kromě verzí 4×4 a vzácné nejsilnější varianty 135 kW, kterou potkáte spíše ve sportovní verzi RS.

Dvoulitr navíc hůř zvládá krátké jízdy za studena, kdy kvůli násilně spouštěné regeneraci filtru pevných částic může i prasknout hlava. Proto bychom byli opatrní při výběru nápadně málo ojetého kusu, silný diesel prostě má být dálkař.

Silné benzinové motory 1.8 a 2.0 TSI doporučujeme jen nadšencům. Jsou kultivované, ale žravější a hodně složité, takže ve stáří může i běžná údržba lézt do peněz.

Ceny nejstarších Octavií už padají k hranici 150 000 Kč, o sto tisíc dráž už seženete pěkné auto a rozprostírá se před vámi nabídka lépe vybavených kusů. S přihlédnutím k užitným vlastnostem a spolehlivosti se dá rodinná Škoda pořídit za zajímavou cenu, což vzhledem k přetlaku vozů na trhu platí i pro mladší exempláře.

Foto: Martin Frei

Ukázkově to plní náš vůz vypůjčený z centra zánovních vozů Mototechna. Dvouletá "plná palba" s nejsilnějším dieselem 2.0 TDI/135 kW, automatem, pohonem všech kol a navigací po ujetí 32 000 km stojí 520 000 Kč. Proti novému vozu tedy ztratil přes 300 000 Kč, přitom mu z uživatelského ani servisního hlediska nebylo co vytknout.

 

Právě se děje

před 24 minutami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 26 minutami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon ruku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

před 1 hodinou

Italský ministr zahraničí Di Maio končí v čele Hnutí pěti hvězd

Italský ministr zahraničí Luigi di Maio ve středu oznámil, že končí ve funkci šéfa vládní strany Hnutí pěti hvězd (M5S). Informovala o tom agentura AP. Svým stoupencům v Římě Di Maio řekl, že jedna éra skončila, on svou práci dokončil a nyní bude důvěřovat svému nástupci, že dále úspěšně povede stranu kupředu. Hnutí pěti hvězd podle Di Maia nyní dočasně povede senátor Vito Crimi, nový vůdce bude vybrán v následujících měsících po kongresu strany. Italská média ještě před tímto oznámením uváděla, že Di Maiův krok by neměl znamenat konec vlády, kterou od loňska tvoří koalice M5S a Demokratické strany.

"Dnes tu jsem proto, abych oznámil svou rezignaci z čela Hnutí pěti hvězd," řekl ministr svým příznivcům. Třiatřicetiletý Di Maio stranu vedl od září 2017. Hnutí pěti hvězd se v posledních měsících potýkalo s vnitřními spory, v obou komorách parlamentu odešlo do frakcí jiných stran či do frakce smíšené několik zákonodárců. Poslední dva to udělali v úterý, připomněla agentura APA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy