Bazar, inzerát nebo e-shop. Víte, kde máte nejvíc jistoty při koupi ojetého auta?

Martin Frei Martin Frei
13. 5. 2021 6:02
Pořízení vozu z druhé ruky s sebou vždy nese rizika skrytých závad, zatajených havárií a manipulací s tachometrem. Ani zkušený motorista většinou nemá šanci před koupí vše důkladně prověřit, takže opravdové maléry často vycházejí najevo až dodatečně. Řešení reklamací se liší podle toho, kde jste auto koupili, a ze zákona je nejvýhodnější tam, kde to asi nečekáte – při koupi na internetu.
Foto: Shutterstock

Prodej soukromých vozidel se řídí takzvaným novým občanským zákoníkem, tedy správně zákonem č. 89/2012 Sb. Kupujícím skýtá důležitou oporu v několika důležitých bodech. Za prvé v § 2095 a následujících stanoví, že věc je vadná, nemá-li deklarované nebo obecně očekávatelné vlastnosti.

Při závažném porušení smlouvy tak vzniká zákonný nárok na adekvátní slevu nebo odstoupení od smlouvy. Například když servisní databáze značkové opravny dokáže vyšší stav kilometrů nebo když klempíř objeví na nosných částech karoserie opravu po velké havárii auta, které jste koupili jako nebourané. Pozor, i to je třeba výslovně zapsat do smlouvy.

Za druhé zákon v § 2100 říká, že právo kupujícího z vadného plnění zakládá i vada, která se projeví později. Prodávající tedy odpovídá i za skryté poruchy. I ty můžete reklamovat, uděláte-li to bez zbytečného odkladu.

Výjimkou jsou závady, na které vás prodávající předem výslovně upozorní, a dále spotřební díly jako třecí elementy brzd a spojky nebo 12voltová baterie. Za skrytou vadu se také nepovažuje běžné opotřebení. V čem je rozdíl? Když má auto všechny tlumiče pérování na 70 % účinnosti, jde o adekvátní opotřebení. Pokud ale jeden z tlumičů netěsní a propouští olej, jde o poruchu.

Obecně platí, že kupující je oprávněn uplatnit vadu po dobu 24 měsíců od převzetí, u zboží použitého je povoleno tuto lhůtu smluvně zkrátit na jeden rok. Důležitý rozdíl ale plyne z toho, kde auto kupujete. U zboží z obchodu - tedy od firmy, u níž jde o předmět podnikání - platí ustanovení § 2161: projeví-li se vada do šesti měsíců od koupě, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.

Autobazaru tedy nemusíme původ vady prokazovat, naopak bazar by musel prokázat nám, že při předání vozidlo porouchané nebylo. Koupíme-li však auto na inzerát od soukromé osoby, musíme skrytou závadu dokazovat sami, a to znaleckým posudkem.

Tento rozdíl vypadá na první pohled nelogicky, snadno ho ale pochopíme, když si stoupneme na druhou stranu obchodu a budeme chtít svoje vlastní auto prodat. Laický uživatel typu středoškolského kantora biologie může těžko kupujícího varovat před závadou filtru pevných částic, když často sám neví, že takový filtr v autě má. Na bazar se kladou přísnější měřítka, protože se předpokládá odborná znalost.

I při koupi u profesionálů vás však čekají dvě důležitá "ale". Za prvé si auto nesmíte sami nechat opravit. To je záležitost prodávajícího, který má na vyřízení reklamace lhůtu 30 dní - a kromě toho vám nemusí detailně prozrazovat, jak závadu odstranil. Může například použít náhradní díly podřadné kvality, jaké byste si sami namontovat nenechali.

Především však prodávající nemusí každou reklamaci uznat. Slušný bazar se s vámi asi nebude hádat o závady zcela zjevné jako přehřívání motoru, výpadky elektroinstalace nebo zatékání do kufru. Už proto, že by riskoval nemilou pozornost České obchodní inspekce.

Dnešní složitá auta ale přinášejí situace mnohem barvitější. Typickou bolestí ojetého dieselu je třeba výrazně zanesený, ale ještě ne zcela znehodnocený filtr pevných částic. Vyžaduje častější regenerace, což je proces, kdy motor běží v nevýhodném režimu a má sklony si ředit olej naftou. Čím častěji to musí dělat, tím hůř pro životnost motoru.

Jenže na četnost regenerací neexistuje žádné pravidlo, a pokud filtr nestihnete v půlroční lhůtě úplně "dodělat", bazar vám ho na vlastní náklady nevymění. U většiny evropských značek přitom stojí kolem 40 000 Kč, u asijských i přes 100 000 Kč.

Podobnou libůstkou je vysoká spotřeba oleje, tedy vnitřní a těžko odstranitelná vada motoru. Na její zjištění musíte ujet alespoň dva tisíce kilometrů, k čemuž před koupí není šance. Jenže i když ji odhalíte týden po koupi, narazíte na problém. Vychytralé automobilky dnes už pro nová auta předepisují tak benevolentní normy, které tolerují spotřebu až litr oleje na 1000 kilometrů, což je technicky vzato sebevražda. I hodně ojetý vůz takovou normu splní s prstem v nose, takže co byste chtěli od bazaru?

V takových případech přijde k dobru výhoda koupě auta po internetu - můžete ho bez udání důvodu vrátit. O konkrétních závadách nemusí padnout ani slovo, nešermuje se drahými znaleckými posudky, nečeká se na uplynutí žádné lhůty. Prostě vyměníte auto za peníze a je to. Jelikož v tu chvíli taháte za delší konec, může nakonec i prodejce řešit reklamaci a opravu vstřícněji.

Ani koupě na internetových tržištích není procházka sociálními jistotami. Za prvé trvá delší dobu, protože e-shop je v podstatě zprostředkovatel, jemuž musíte za vůz nejdříve zaplatit, a pak čekáte, než ho doveze z ciziny a přihlásí u českých úřadů. Za druhé vám při vrácení vyplatí zpět cenu auta, ale už ne cenu dopravy, která může dělat i deset tisíc.

A za třetí můžete vozidlo vrátit jen ve lhůtě nezbytně nutné pro vyzkoušení. Takže po všem čekání musíte ihned zahájit kolečko po opravnách, nechat vyzkoušet úplně všechno a být připraveni, že po vrácení budete zase pár týdnů bez auta.

To je ovšem pro většinu z nás menší zlo než obíhat soudní znalce, čekat na vyřízení reklamace, hrozit bazaru soudem, který se může táhnout roky, a nakonec stejně platit ze svého 200 000 korun za neopravitelný motor, který vyhovoval normě.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Krupobití a bouřky zasáhly Jihomoravský kraj. Dálnice D2 je neprůjezdná kvůli pádu vedení

Bouřky a krupobití zasáhly večer Jihomoravský kraj, především Břeclavsko. Kvůli spadlým drátům elektrického vedení je v obou směrech neprůjezdná dálnice D2 v okolí Břeclavi. O neprůjezdné dálnici informoval mluvčí policie David Chaloupka. Hasiči zatím mají 30 výjezdů, řeší utržené střechy i spadlé stromy. Řekl to mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Chaloupka zatím nemá informace, že by fungoval na dálnici odklon nebo jak velká je kolona. "Stalo se to před chvílí," poznamenal mluvčí. Podle něj má policie nahlášených v souvislosti s počasím více událostí, mezi které patří dům bez střechy, spadený strom na auto, ale taky plechová garáž, která uletěla.

Případy řeší i hasiči. "Máme tam ulítlou střechu, spadenou stěnu v kuchyni, spadené dráty elektrického vedení, ale také okna rozbitá kroupami," řekl Mikoška.

Zdroj: ČTK
před 19 minutami

Britský operátor EE znovu zavede roamingový poplatek za volání v Evropě

Britský mobilní operátor EE od příštího roku znovu zavede roamingový příplatek za telefonování v jiných evropských zemích. Firma vlastněná britskou telekomunikační společností BT to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení. Dříve přitom stejně jako ostatní britští operátoři tvrdila, že se po brexitu k takovému kroku nechystá, připomněla agentura AP. Zrušení roamingu v červnu 2017 ušetřilo britským turistům a jiným cestovatelům miliony liber na poplatcích za používání chytrých telefonů v evropském zahraničí.

EE uvedla, že poplatek budou muset od ledna 2022 platit zákazníci, kteří se zaregistrují po 7. červenci. Za volání, posílání textových zpráv a využívaní dat ve 47 evropských zemích s výjimkou Irska jim firma bude denně účtovat dvě libry (necelých 60 Kč). Svůj záměr společnost odůvodnila tím, že tak chce "podpořit investice" v Británii.

Zdroj: ČTK
před 32 minutami

Biden se dohodl se senátory, investice do infrastruktury dosáhnou 600 miliard dolarů

Americký prezident Joe Biden ve čtvrtek po mnoha týdnech jednání mezi Bílým domem a Kongresem ohlásil dosažení dohody ohledně investic do infrastruktury. Podle deníku The New York Times a agentury AP se zřejmě přiklonil k plánu od skupiny složené z demokratických i republikánských senátorů, který počítá s novými výdaji ve výši skoro 600 miliard dolarů (skoro 13 bilionů Kč).

"Máme dohodu," prohlásil prezident při netradičním vystoupení na příjezdové cestě Bílého domu v doprovodu několika senátorů, s nimiž předtím jednal. Mnoho detailů zatím není k dispozici. Na twitteru Biden uvedl, že nový infrastrukturní plán "vytvoří miliony amerických pracovních míst". Ohlášený balíček je zřejmě výrazně menší oproti plánu s investicemi a daňovými úlevami v celkovém objemu 2,3 bilionu dolarů, s nímž Biden přišel na konci března.

Zdroj: ČTK
Další zprávy