Podle jihokorejského ministerstva dopravy se celá akce má týkat 25 564 exemplářů Kony Electric, které byly vyrobeny mezi zářím 2017 a březnem 2020. V průběhu servisního zásahu má být baterie zkontrolována a případně vyměněna. Dojde i na aktualizaci palubního softwaru vozu. Kontroly by měly začít 16. října.
Jak se akce dotkne českých majitelů elektrického Hyundai, zatím není jasné. "Společnost Hyundai Motor Company provádí svolávací akci modelu Kona Electric v Jižní Koreji. Dopad na vozy z korejské produkce s evropskou specifikací je aktuálně prověřován Hyundai Motor Europe a stanovisko bude vydáno v nejbližší době. Problém se netýká vozů vyrobených ve výrobním závodu v Nošovicích," říká mluvčí českého zastoupení David Pavlíček. Produkce ve slezských Nošovicích byla spuštěna až v březnu 2020.
O svolávací akci nemá žádné informace ani české zastoupení značky Kia, jež u nás prodává technicky spřízněné modely e-Niro a e-Soul. "Na modely e-Niro a e-Soul k dnešnímu dni neevidujeme žádnou výzvu k preventivní svolávací akci globálního či lokálního charakteru," odpověděla na dotaz Aktuálně.cz mluvčí Kateřina Vaňková Jouglíčková.
Podle vyjádření automobilky citovaného agenturou Reuters jde v případě svolávací akce o "proaktivní opatření kvůli podezření na chyby při výrobě trakčních baterií, které mohly vést k nahlášeným požárům". Celkem bylo přitom celosvětově zaznamenáno 13 případů, kdy elektrická Kona začala hořet. Nejedná se přitom jen o korejský problém: jeden případ pochází ze sousedního Rakouska, další z Kanady.
Výrobce teď chce prověřit všechny možné příčiny požáru. Dodavatel baterií pro Konu Electric, korejská firma LG Chem, se hájí tím, že přesná příčina požárů elektromobilů dosud nebyla potvrzena. Společně se zástupci Hyundai se celý případ pokusili zrekonstruovat a k požáru následně nedošlo. Požár tedy prý nelze jednoznačně spojit s vadnými bateriemi. LG Chem nicméně bude na vyšetřování příčin problémů s Hyundai dále spolupracovat.
Svolávací akce Hyundai není jediná, která řeší možnou souvislost mezi požárem auta do zásuvky a vadnou vysokonapěťovou baterií. V srpnu podobnou akci vyhlásilo na 4500 plug-in hybridů všech možných řad BMW. Na akumulátoru byly v jeho případě neočištěné nálitky, které by mohly způsobit zkrat a následně i požár. Problémy s možnými požáry řešil i Ford plug-in hybridní varianty SUV Kuga.