Volkswagen ohlásil, že se chystá investovat do těžebních projektů, aby si zajistil dodávky a stabilní ceny surovin na výrobu baterií. Z dceřiné firmy PowerCo chce vybudovat globálního hráče, který bude dodávat akumulátory i ostatním automobilkám.
Poptávka po lithiových bateriích v posledních pěti letech vede k potížím v zásobování. Zatímco předchozí, víceméně lineární vývoj udržoval mezi všemi články řetězce rovnováhu, rychlý rozvoj elektromobility i stabilních úložišť přinesl chaos.
Nápadně to ukazoval vývoj těsně před covidem. Od roku 2014 očekávání velké poptávky podnítilo řadu projektů těžebních i zpracovatelských. Druhé však vyrostly rychleji než první, protože těžba je investičně náročnější a svázaná zdlouhavými schvalovacími procesy stran dopadů na životní prostředí. Nové zpracovatelské závody začaly soupeřit o omezené množství minerálů a tlačily ceny vzhůru.
V druhé fázi se rozběhlo tolik těžebních provozů současně, že lithium zpracovatelé nestíhali odebírat a jeho cena například v roce 2019 krátkodobě klesla. Následkem toho některé z připravovaných těžebních plánů zkrachovaly, vzhledem k nízkým cenám byly příliš nákladné.
Takový byl mimo jiné osud kanadské firmy Nemaska Lithium v Quebeku. Vysoké náklady na ekologicky citlivou těžbu se přičetly k odlehlému místu s obtížnou dopravou a nakonec i k velké vzdálenosti do Číny, kam se většina surových minerálů vozila ke zpracování.
Nemaska nemohla konkurovat ani Australanům, kteří mají do Číny blíže, ani Chile a Bolívii, kde se z podzemí čerpá a poté vysouší solný roztok. To je levnější než těžba rudy.
Volkswagen zatím nejmenoval konkrétní projekty ani částky. Zmínil však, že jeho první aktivity budou právě v Kanadě. S tamními těžařskými firmami automobilka naváže partnerství a na projektech se bude finančně podílet. Získá tak kontrolu i stabilitu v dodávkách materiálu.
V Kanadě má vzniknout i zpracovatelský závod. Dosavadní převážení surového materiálu s více než 90 procenty hlušiny přes půl světa bude nadále neúnosné, protože zvyšuje uhlíkovou stopu výroby baterií. Druhý důvod angažmá v Kanadě spočívá v tom, že Volkswagen hodlá postavit velké továrny na lithiové články ve Spojených státech.
Jde o typickou ukázku toho, jak komplexní úkoly přináší přechod k elektromobilitě. Podle odhadů Reuters Volkswagen do roku 2030 investuje do bateriové samostatnosti přes sto miliard dolarů, Toyota kolem 70 miliard, General Motors, BMW a Stellantis každý po 35 miliardách.
Ford například nedávno uzavřel partnerství s australskou těžební společností Liontown Resources a na rozjezd dolu v Kathleen Valley jí ze svého poskytne půjčku 300 milionů dolarů.
Nejdále v tom směru došla Tesla, jejíž investice se odhadují na vysoké stovky miliard dolarů. Přesto přímo podporované projekty nestačí plánovanému rozvoji a automobilka se neobejde bez asijských, zejména čínských partnerů.