Duster je nejúspěšnější Dacií nejen v Česku, ale i Evropě. Za třináct let vzniklo 2,2 milionu kusů, jeden nový exemplář sjíždí z výrobních pásů v rumunské Pitesti každou minutu.
Jen málokteré auto prošlo během třinácti let tak radikální proměnou. Zatímco v roce 2010 začínal Duster s rustikálními chromovanými ozdobami, jejichž spornou estetiku neutralizovala v očích zájemců jen lákavá cena, nastupující třetí generaci sláma z bot rozhodně nečouhá. Chromu se zbavila úplně a pro Duster typicky robustní kolmou příď a vystouplé blatníky zkrášlují jen elementy ve tvaru Y, které od loňského roku tvoří novou identitu značky.
Zatímco délka karoserie se mezigeneračně nezměnila, Duster III, stojící na nové platformě CMF-B, přesto cestujícím nabídne více místa. A to zejména pokud jde o šířku na předních sedadlech a prostor pro nohy na těch zadních. Zavazadelník novinky má také nižší práh a větší vstupní otvor. Jeho objem navíc narostl o šest procent na 472 litrů.
Generační obměna dorazila i do interiéru. Duster tak nyní pod volantem nabídne sedmipalcový digitální přístrojový štít, novinkou je také desetipalcová obrazovka infotainmentu umístěná v centrální části přístrojové desky.
Kámen na kameni ovšem nezůstal ani pod kapotou. Duster výrazně elektrifikoval, verzi s názvem Hybrid 140 pohání benzinový čtyřválec 1.6 s výkonem 94 koní a dvěma elektromotory (jedním o výkonu 49 koní a také do převodovky integrovaným 48V startér-generátorem). Vůz má lithiovou baterii s kapacitou 1,2 kWh, která ukládá energii z brzdění a zajistí tak nejen stoprocentně elektrické rozjezdy, ale i pětinovou úsporu benzinu.
Také tříválcovému Dusteru TCe 130 pomáhá elektřina, tentokrát však jde pouze o mild-hybridní verzi se startér-generátorem. V tomto případě je úspora paliva vyčíslena na 10 procent, baterie s kapacitou 0,8 kWh tady hlavně zlepšuje akceleraci.
Třetí motorizací nového Dusteru je ECO-G 100, tedy benzinový motor spalující alternativně také LPG. Díky 50litrové benzinové nádrži a další 50litrové nádrži na LPG umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru má tato verze kombinovaný dojezd až 1300 kilometrů.
Nový Duster přijede ve čtyřech úrovních výbavy: Essential nabídne mimo jiné elektrická přední okna, manuální klimatizaci, zadní parkovací senzory a šest airbagů. Vyšší verze Expression přidá 17" litá kola, digitální přístrojový štít, multimediální systém s 10" displejem, parkovací kameru, elektrická okna vzadu nebo bezdrátovou replikaci Apple CarPlay a Android Auto.
Třetí úroveň výbavy Extreme přinese modulární střešní ližiny, elektrická zrcátka či automatickou klimatizaci. Na vrcholu stojící provedení Journey nabídne větší, 18" kola nebo lépe hrající audiosystém s navigací.
Objednávky na nový Duster se otevřou v únoru, první vozy dorazí do Česka na jaře. O ceně rumunská automobilka zatím mlčí, příslibem je ohlášený "nejlepší poměr ceny a výkonu".