Vyzkoušeli jsme většinu verzí nové Škody Octavia ve sportovní verzi RS. Brali bychom benzinové kombi

Ondřej Běhal
10. 4. 2017 10:13
Základní karoserie liftback, ale i kombík. Benzin, i diesel. Automat, nebo manuál. Pohon předních i všech kol. Aktuálně.cz jako jedna z prvních redakcí v Česku vyzkoušela modernizované provedení sportovní verze Škody Octavia a podařilo se nám proklepnout většinu dostupných verzí. Testovali jsme Octavii RS na uzavřeném okruhu v rakouském Pachfurthu i na okolních silnicích a měli možnost ji porovnat i s běžnou variantou. Podívejte se do grafiky na naše dojmy z jednotlivých provedení nové Škody Octavia RS.

Podrobné porovnání nové Škody Octavia RS Combi s podobnými kombíky Ford Focus kombi ST a Peugeot 308 GT SW si můžete prohlédnout zde.

Foto: Ondřej Běhal

Liftback, benzin, pohon předních kol

Sportovní provedení RS patřilo ke všem třem generacím novodobé Octavie Combi, ale obrovský prodejní úspěch slaví zejména v té současné poslední. Na českém trhu se od léta 2013 prodalo více než devět tisíc Octavií RS, tedy třikrát tolik co u předchozích dvou generací dohromady.

Základní karoserie liftback ale není tak oblíbená jako kombík, prodává se jí zhruba o polovinu méně. Stejně tak benzinové motory si zákazníci kupují o polovinu méně než naftové. Přesto po zkušenostech na závodním okruhu považujeme benzinové RS stále za ideální volbu pro ty, kteří nechtějí tohle auto vlastnit jen na efekt, ale také kvůli zážitku z jízdy.

Základní benzinový motor 2.0 TSI posílil proti verzi před modernizací o 7 kW na 169 kW (230 koní). I kvůli tomu elektronika při sportovní jízdě v prudkých zatáčkách pod plynem bojuje s nedotáčivostí ještě o něco víc než dříve, ale dělá to elegantně a docela zajímavě. V průběhu oblouku jsme několikrát slyšeli takové šramocení, kdy se systém XDS snaží lehce přibrzďovat vnitřní přední kolo a tím dosáhnout podobného efektu, jako když se při běhu chytnete rukou a otočíte kolem sloupu.

Foto: Ondřej Běhal

Automatická převodovka

Varianty s automatickou převodovkou už u RS převládají, i když kromě verze s pohonem všech kol je v nabídce i ručně řazená převodovka.

Šestistupňový automat s dvěma spojkami a označením DSG ve sportovním módu funguje velmi dobře ve sportovním módu při závodním stylu jízdy a to jak v klasickém módu, tak v manuálním, kdy může řidič volit rychlosti buď pákou, nebo pádly za volantem (standard). Trochu horší je funkce převodovky v běžném provozu, zejména při parkování, kdy se nevyhnula drobným zaváháním a cukání.

Zkoušeli jsme benzinové RS s automatickou převodovkou i běžném provozu na všech typech komunikací včetně dálnice a jízdou podle rakouských předpisů s občasnými testy akcelerace jsme dosáhli spotřeby 8,3 l na 100 km. Výrobce udává 6,6 l v laboratorních podmínkách.

RS s automatickou převodovkou nabízí i takzvaný Launch Control, tedy co nejrychlejší odpal z místa. Díky němu se auto nerozjíždí z nulových otáček, ale přibližně ze 3000/min., což zaručí rychlejší start než normálně.

 

Právě se děje

před 43 minutami

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné. 

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.

Zdroj: ČTK
Další zprávy