Vyzkoušeli jsme většinu verzí nové Škody Octavia ve sportovní verzi RS. Brali bychom benzinové kombi

Ondřej Běhal
10. 4. 2017 10:13
Základní karoserie liftback, ale i kombík. Benzin, i diesel. Automat, nebo manuál. Pohon předních i všech kol. Aktuálně.cz jako jedna z prvních redakcí v Česku vyzkoušela modernizované provedení sportovní verze Škody Octavia a podařilo se nám proklepnout většinu dostupných verzí. Testovali jsme Octavii RS na uzavřeném okruhu v rakouském Pachfurthu i na okolních silnicích a měli možnost ji porovnat i s běžnou variantou. Podívejte se do grafiky na naše dojmy z jednotlivých provedení nové Škody Octavia RS.

Podrobné porovnání nové Škody Octavia RS Combi s podobnými kombíky Ford Focus kombi ST a Peugeot 308 GT SW si můžete prohlédnout zde.

Foto: Ondřej Běhal

Liftback, benzin, pohon předních kol

Sportovní provedení RS patřilo ke všem třem generacím novodobé Octavie Combi, ale obrovský prodejní úspěch slaví zejména v té současné poslední. Na českém trhu se od léta 2013 prodalo více než devět tisíc Octavií RS, tedy třikrát tolik co u předchozích dvou generací dohromady.

Základní karoserie liftback ale není tak oblíbená jako kombík, prodává se jí zhruba o polovinu méně. Stejně tak benzinové motory si zákazníci kupují o polovinu méně než naftové. Přesto po zkušenostech na závodním okruhu považujeme benzinové RS stále za ideální volbu pro ty, kteří nechtějí tohle auto vlastnit jen na efekt, ale také kvůli zážitku z jízdy.

Základní benzinový motor 2.0 TSI posílil proti verzi před modernizací o 7 kW na 169 kW (230 koní). I kvůli tomu elektronika při sportovní jízdě v prudkých zatáčkách pod plynem bojuje s nedotáčivostí ještě o něco víc než dříve, ale dělá to elegantně a docela zajímavě. V průběhu oblouku jsme několikrát slyšeli takové šramocení, kdy se systém XDS snaží lehce přibrzďovat vnitřní přední kolo a tím dosáhnout podobného efektu, jako když se při běhu chytnete rukou a otočíte kolem sloupu.

Foto: Ondřej Běhal

Automatická převodovka

Varianty s automatickou převodovkou už u RS převládají, i když kromě verze s pohonem všech kol je v nabídce i ručně řazená převodovka.

Šestistupňový automat s dvěma spojkami a označením DSG ve sportovním módu funguje velmi dobře ve sportovním módu při závodním stylu jízdy a to jak v klasickém módu, tak v manuálním, kdy může řidič volit rychlosti buď pákou, nebo pádly za volantem (standard). Trochu horší je funkce převodovky v běžném provozu, zejména při parkování, kdy se nevyhnula drobným zaváháním a cukání.

Zkoušeli jsme benzinové RS s automatickou převodovkou i běžném provozu na všech typech komunikací včetně dálnice a jízdou podle rakouských předpisů s občasnými testy akcelerace jsme dosáhli spotřeby 8,3 l na 100 km. Výrobce udává 6,6 l v laboratorních podmínkách.

RS s automatickou převodovkou nabízí i takzvaný Launch Control, tedy co nejrychlejší odpal z místa. Díky němu se auto nerozjíždí z nulových otáček, ale přibližně ze 3000/min., což zaručí rychlejší start než normálně.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 7 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 9 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy