Výroba aut loni rostla v Česku rychleji než v Číně. Nový rekord má hodnotu 1,344 milionu vozů

Roman Šitner, Ondřej Běhal
18. 1. 2017 8:01
Česko si loni upevnilo pozici automobilové velmoci. Vyrobilo se tu rekordní množství 1,344 milionů osobních automobilů, tedy o 8,3 procenta více než v roce 2015. Nejvíce vozů vyrobila ve svých závodech Škoda Auto - 765 171, tedy o 12,5 procent více než v roce 2015. Hyundai v Nošovicích vyprodukoval 358 400 aut (+4,7 %). Z pásů společné továrny Toyoty, Peugeotu a Citroënu v Ovčárech u Kolína sjelo 220 611 minivozů (+0,7 %).
Výroba aut. Ilustrační foto.
Výroba aut. Ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

Český autoland zvyšuje obrátky. Z tuzemských továren loni vyjelo o 103 tisíc osobních automobilů více než v roce 2015. Meziroční růst o 8,3 procent je vyšší než například v Číně. A mohl být ještě impozantnější. Zejména fabrika Škody Auto v Kvasinách ani zdaleka nestačila uspokojovat obrovskou poptávku po nových modelech Škoda Superb a Seat Ateca. Enormní zájem projevili zákazníci také o nošovický Hyundai Tucson.

V Česku se vyrábí široká paleta nových automobilu od minivozů Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo, přes malé vozy Hyundai ix20 a Škoda Fabia, rodinné a firemní modely Hyundai i30, Seat Toledo, Škoda Rapid a Octavia, čím dál populárnější SUV Hyundai Tucson, Seat Ateca, Škoda Yeti a nově i Škoda Kodiaq až po manažerský Superb. Po kliknutí na aktivní jména těchto aut si otevřete jejich recenze.

Roste zájem o dražší a lépe vybavená auta, takže velmi pravděpodobně zejména továrnám v Kvasinách a Nošovicích vysoce vzrostly i tržby a zisky. O řadu modelů vyráběných v Česku je takový zájem, že se na ně čeká i půl roku. Díky tomu by mohl být růstový i příští rok, i když odborníci jsou spíše opatrní.

“Nikdo nepočítá s tím že tempo může být dál tak vysoké. Myslím, že růst bude i letos, ale nebude až tak znatelný. Mohl by se pohybovat kolem pěti procent,” předpokládá předseda Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar z představenstva Škoda Auto.

Vojtěch Opleštil z Poradenské firmy PwC očekává dokonce pokles. “Některým modelům končí produkční cyklus, v jehož závěru bývá zpravidla nižší poptávka,” předpokládá. Relativně staré jsou například škodovky Yeti, Rapid a Octavia. Všechny tři ale letos dostanou buď novou generaci, nebo projdou alespoň omlazením. Totéž platí i pro Hyundai i30.

Další podrobnosti k tomuto tématu si můžete přečíst v dnešních Hospodářských novinách.

 

Právě se děje

Další zprávy