Zatímco v roce 2019 se v Evropě během května prodalo přibližně 1,44 milionu nových aut, letos to za stejný měsíc bylo jen 620 000. Celkový 57% propad je hrozivý, ale JATO v tiskové zprávě upozorňuje na to, že se míra poklesu zpomalila, v dubnu trh meziročně spadl o 78 procent. Za prvních pět měsíců je však i tak lehce nad polovinou loňských čísel.
Podle analytika Felipeho Munoze se zatím nedá říci, jestli se trh rychle vrátí k normálu. "V porovnání s dubnem bylo v Evropě v květnu nově přihlášeno dvakrát tolik aut. Ač to ale vypadá jako známka obnovy zájmu, část těchto registrací může připadat na vozy, které si zákazníci objednali ještě před uzavřením dealerství v průběhu března a dubna a dostali je až teď," říká.
První červnová data ukazují, že se trh začíná vracet tam, kde byl. Ve Francii dokonce podle tamního automobilového svazu CCFA registrace aut vykázaly nárůst 1,2 procenta na 233 818 kusů. Příčinou jsou však i štědré dotace na pořízení ekologických vozů, které začátkem června zavedla vláda prezidenta Emmanuela Macrona. Šéf sdružení La Plateforme Automobile Marc Mortureux tak dodává, že je otázka, jak se bude trh vyvíjet až pobídky v září skončí.
JATO uvádí ještě jeden pozitivní bod květnových prodejů. Výrazně se zvedly prodeje soukromým zákazníkům, což má dokazovat, že dubnový propad byl do velké míry zapříčiněn právě uzavřením showroomů. "Prodej soukromníkům je pro výrobce důležitý, protože na něm mívají větší marži," tvrdí Munoz.
Nejprodávanější kategorií auta byla i v květnu SUV. Tvořila přibližně 40 procent celého trhu. Dobře se vede také autům do elektrické zásuvky, jejichž prodeje za květen sice také klesly, ale oproti celému trhu o relativně nízkých osm procent. Díky tomu měly tyto vozy na trhu již 15% podíl. Na prvním místě mezi čistými elektromobily byl Renault Zoe, druhý pak stárnoucí VW e-Golf. Mezi plug-in hybridy byl v Evropě nejpopulárnější nový Ford Kuga.
A zajímavé je, že podobné pořadí jako v případě elektrických aut si Renault s VW zopakovaly i na trhu celkovém. Stejně jako letos v únoru totiž tradiční lídr trhu VW Golf přišel o první místo a nejprodávanějším autem za květen se stal Renault Clio.
Příčina je jasná: Volkswagen musel v polovině května zastavit dodávky Golfu zákazníkům kvůli problémům se systémem e-Call. Obnovil je až začátkem června. V případě Golfu se tak nová generace na registracích podílela v květnu jen ze 17 procent, u Clia z osmdesáti.
Problémy Golfu se však s ohledem na podobné problémy při náběhu nového typu mohou táhnout ještě déle. Šéf německého sdružení prodejců Audi a VW Dirk Weddigen von Knapp dokonce pro německý Business Insider prohlásil, že kvůli nim zaznamenávají v dealerství "neochotu kupovat nový model, kterou ještě nezažili."
V takovém případě by v ohrožení mohla být i celoroční první pozice Golfu, kterou v Evropě drží nepřetržitě od roku 2008. Naposledy ho v roce 2007 překonal Peugeot 207. Jeho nástupce, model 208, skončil mimochodem v květnu 2020 na třetím místě. Čtvrtá je Dacia Sandero. Na deset nejprodávanějších aut v Evropě se podívejte do galerie.