Zaslouží si přežít. Nový VW Golf jede na naftu jako vítr a emise má vzorně čisté

Zaslouží si přežít. Nový VW Golf jede na naftu jako vítr a emise má vzorně čisté
Logo na přídi značně přerůstá tenkou masku chladiče.
Silný zadní sloupek patří k tradičním znakům Golfu, jinak ale záď působí poněkud roztříštěně.
Výbava Style potěší dobře tvarovanými sedadly s jemným mikroplyšovým potahem.
I vzadu je pro dva dospělé místa dost a sedák je pohodlně zakloněný.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
18. 5. 2020 6:02
Nový Golf, pořád Golf. Ne snad, že by Volkswagen rodinný hatchback přímo vynalezl, ale nápady ostatních v roce 1974 dotáhl do správného konce a v podstatě určil, jak se má menší rodinné auto správně dělat. Od té doby se vše pouze postupně zdokonaluje a nastupující osmá generace není výjimkou. Ve dvou ohledech jde ale o skok dopředu: ovládání ve stylu smartphonu a čistý, přitom velmi živý diesel.

Už poosmé přichází na trh nový Volkswagen Golf. A už posedmé nám připadá dost podobný svému předchůdci. Zase ta robustní, až těžkopádná silueta s plochými boky bez výrazných prolisů a tlustým zadním sloupkem. Jsme v roce 2020, nebo 1997? Klasik žánru mění styl jen zvolna, je to součást jeho uměřené a nekonfliktní osobnosti.

Přesto je tentokrát něco jinak. Chybí obvyklý pocit, že jednodušeji už to nešlo. Aerodynamické zamračení přídě umožnila sofistikovaná kouzla moderní světelné techniky, která dává jakýmkoli tradicím sbohem. Také vzadu se prolíná nějak moc různých motivů zároveň. Snad jednou za čas musí přijít experiment, aby příští generace mohla zase zjednodušovat.

Foto: Martin Frei

Nejdůslednější odtržení od tradice ale najdeme uvnitř. Místo ručičkových ukazatelů a pevně rozmístěných mechanických ovladačů dvě obrazovky černé jak noc, které ožijí až po startu. Názory na toto pojetí se budou určitě lišit. Na dotykový svět jsme po patnácti letech s chytrými telefony zvyklí, ale listování nabídkami za jízdy odvádí pozornost od řízení, i když je struktura menu přehledná.

Někde musíme udělat tři kroky místo jednoho, konkrétně pro přepnutí vnitřního okruhu ventilace. Hlasové ovládání pokrývá jen základní funkce a třeba při přelaďování rádia nerozumí názvům některých stanic.

Zpracování interiéru jako celku nicméně neslevuje z vyhlášené solidnosti. Kvalitní slícování a povrchové úpravy jsou samozřejmostí. Potěší detaily jako čalouněné kapsy dveří, ve kterých nerachotí odložené věci, nebo lampičky osvětlení kabiny vykloněné dozadu, aby se neodrážely ve zpětném zrcátku. Prostorově osmý Golf odpovídá předchozímu, což je dobře. Pohodlí pro čtyři dospělé i jejich kufry nabízí dost a je celkem jedno, jestli na vás vyjde místo vpředu, nebo vzadu.

Karoserie i podvozek vycházejí z dosavadní platformy MQB, takže ani jízdně se nový Golf od předchozího moc neliší. A to včetně kritického místa - citlivosti lehoučké architektury na velikost kol a variantu zadní nápravy. Dnes máme štěstí, testujeme vůbec nejlepší kombinaci: diesel s výkonem 110 kW, k němuž u Golfu (na rozdíl od Octavie) patří nezávislé zadní zavěšení, a k tomu přiměřeně velké ráfky R17.

Foto: Martin Frei

Víceprvková náprava s nadhledem rozkládá všechny síly působící na podvozek a do karoserie přenáší jen minimum rázů i akustických vibrací. I na horších silnicích zachovává dekorum, přes hrboly nechává auto nevzrušeně plout a bočnice pneumatik mají tak akorát poddajnosti, aby pomáhaly s žehlením nerovností, ale zbytečně se nekroutily v zatáčkách. Jimi se Golf proplétá ochotně, a i když to není duší sportovec, na cestovní auto má podvozek talentovaný až nadbytečně.

Pevné kramfleky přijdou vhod, když je pod kapotou motor tak silný a pohotový, jako nové 2.0 TDI z řady EA288 Evo. Jak název naznačuje, mechanicky jde o pokračování dosavadní řady uvedené v roce 2012, ale po aféře Dieselgate a schválení přísnějších pravidel výrobce od základů přepracoval celé řízení spalovacího procesu i následné úpravy spalin, a to prvotně s ohledem na emise v reálném provozu.

Teprve v návaznosti na ně konstruktéři ladili všechno ostatní. Průběh spalování má přímý vliv na hluk a vibrace, proto je nové TDI tak tiché. Nejcitlivější bod řízení emisí je okamžik, kdy přidáte plyn a narušíte dosavadní rovnováhu věcí, proto Golf reaguje tak bezprostředně už od nejnižších otáček. Společně s oxidy dusíku se musela nově řešit jejich rovnováha s emisemi CO2, proto se zase vozíme za pět litrů na sto, tak jako v emisně bezstarostných devadesátých letech.

Kdo tvrdí, že diesel je odepsaná technologie, měl by se v novém Golfu projet. Ve městě střelhbitě vypálí z každé křižovatky, je pohotový na točité okresce, maximální dynamiku dokresluje rychlost 223 km/h. Místo utrápeného hukotu jen tiše vrní a za týden testu vykázal spotřebu 5,2 litru.

Stejné číslo vyšlo i při samostatném měření na dálnici, kde malé benzinové zázraky propadají i osmilitrové žízni. Námitky nebudou mít ani ekologové. Britská agentura Emissions Analytics, která měří emise vozidel v reálném provozu, udělila motoru 2.0 TDI Evo zelenou známku už loni pod kapotou Audi A6. Golf jeden test se stejným výsledkem absolvoval a čeká se jen na to, až ho nezávisle potvrdí druhý exemplář.

Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG Style

Motor: dieselový 4válec, 1969 cm3
Výkon: 110 kW při 3500-4000 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 1600-2500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 223 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Kombinovaná spotřeba: 3,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 380 l 
Cena: od 761 900 Kč

Za kvalitní řemeslo se platí. Nejlevnější Golf 2.0 TDI vyjde na 593 900 Kč, a to jde o slabší verzi s 85 kW, manuální převodovkou a vlečenou zadní nápravou. Testovaná varianta 110 kW s povinným automatem je dostupná až pro výbavu Style za 761 900 Kč. Vypadá to jako hodně peněz, než zjistíte, že třeba u Toyoty chtějí totéž za Corollu Hybrid 2.0 GR Sport, která je v pružném zrychlení podstatně slabší a přitom na dálnici žere o dva a půl litru víc.

Mimochodem pro srovnání nemusíme chodit až do Japonska. Sám Volkswagen sliboval, že elektrický model ID.3 bude stát asi jako dobře vybavený Golf TDI. Zatím se zdá, že tím myslel základní verzi s dojezdem 330 km. A to je za stejnou cenu o hodně méně muziky.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 25 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušen a v obou směrech se tvoří dlouhé kolony. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic a policie. Doprava je z dálnice odkláněna mezi exity 168 a 178. I objízdná trasa je ale podle policie přetížená. Policie původně v noci na dnešek na Twitteru informovala o obnovení provozu na D1, ale zprávu pak smazala a vydala nové informace.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie v úterý ráno na Twitteru.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Söder to nebude. Německá CDU chce jako nástupce Merkelové Armina Lascheta

Celostátní vedení Křesťanskodemokratické unie (CDU) se jasně vyslovilo pro předsedu strany Armina Lascheta jako kandidáta unie CDU/CSU na německého kancléře v zářijových volbách. Oznámil to podle agentury DPA mluvčí strany po šestihodinovém jednání špiček křesťanských demokratů v Berlíně. Pro Lascheta podle něj hlasovalo 31 členů vedení, devět pro jeho soupeře, předsedu sesterské Křesťansko-sociální unie (CSU) a bavorského premiéra Markuse Södera a šest členů se zdrželo.

Agentura AFP poznamenala, že populární bavorský vůdce Söder v předstihu přislíbil, že se podřídí rozhodnutí CDU. Laschet je současně premiérem Severního Porýní-Vestfálska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy