Vrchol obchodu s auty je už za námi, varuje gigant Bosch. A chystá škrty

Martin Frei Martin Frei
4. 2. 2020 16:06
Pokles, který právě sledujeme, potrvá několik let. Je možné, že to nejlepší jsme v tomto oboru už zažili, řekl při vyhlášení výsledků za minulý rok Volkmar Denner, ředitel největší světové firmy na automobilové součástky. V nejbližších pěti letech podle něj nemůžeme čekat žádné oživení.
Foto: Robert Bosch

Celosvětový prodej osobních vozidel v nadcházejícím roce už potřetí za sebou klesne, prognózy odhadují snížení o 2,6 procenta na 89 milionů. Od roku 2017 to znamená propad o šest milionů aut. Podílí se na tom současné oslabení poptávky v Číně, Indii, Evropě i USA.

Management Bosche nevidí důvody k oživení a očekává, že čísla zůstanou nízko nejméně dalších pět let. "Je možné, že vrchol automobilové produkce je definitivně za námi," shrnul výhledy do budoucnosti Denner a přidal se tak k názoru, který vícekrát zazněl i na ekonomickém fóru v Davosu.

Ochlazení trhu se na hospodaření Bosche citelně podepsalo. Do aut totiž dodává skoro všechno od topení, čidel, elektrických komponent přes hydrauliku brzd a vstřikování paliva po počítačové řídicí jednotky. Celoroční zisk před zdaněním se propadl o 44 procent na tři miliardy eur (76,5 miliardy Kč) a marže klesly ze sedmi na čtyři procenta.

Objemu výroby v nejbližších letech nepomůže ani postupující elektromobilita. "Vstřikování paliva na diesel zaměstná deset lidí, na benzinové tři, na výrobu elektromotoru stačí jeden," vypočítává Volkmar Denner. Nové příležitosti podle něj může přinést až vzdálenější budoucnost.

Z rozvoje elektromobility Bosch těží jen okrajově, protože se nezapojuje do výroby lithiových článků. V letech 2008 až 2012 provozoval společný podnik SB LiMotive se Samsungem, později koupil americkou firmu Cobasys a do vývoje investoval 400 milionů eur (10,2 miliardy Kč). Akumulátory Bosch se pak montovaly do Fiatu 500e a Smartu EV.

Překotný vývoj a potřeba výroby ve velkém ale firmu se širokým technologickým záběrem odradily. Výroba lithiových článků by vyžadovala další miliardové investice a v tom Bosch nestačí specializovaným konkurentům z Asie. Zejména čínským, které finančně podporuje tamní vláda.

"Vzhledem k těžko předvídatelnému vývoji vnějších tržních sil není jasné, zda a kdy by se tyto investice vyplatily," prohlásil Bosch začátkem roku 2018 a vývoj vlastních lithiových článků ukončil. Zůstává pouze u řídicích systémů a kompletování baterií s články od ostatních dodavatelů. Pokračuje ovšem v přípravě sériové výroby článků na vodík, kterou hodlá zahájit v roce 2022.

Firma bude podle potřeby v různých závodech zkracovat pracovní dobu a nabídne nadstandardní odstupné zaměstnancům, kteří dobrovolně rozvážou pracovní poměr. 

Konkrétní počty Bosch nezveřejnil. Už v minulém roce propustil na sedm tisíc lidí, z toho dva tisíce v Německu. Automobilová divize má dva závody i u nás a oba jsou zaměřené na dieselové příslušenství: v Českých Budějovicích se vyrábějí emisní moduly pro redukci oxidů dusíku, podávací čerpadla nebo plynové pedály, v Jihlavě vysokotlaká čerpadla a vstřikovače.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Tisícovky lidí v Drážďanech demonstrovaly proti Pegidě

Tisícovky lidí večer v Drážďanech demonstrovaly proti radikálnímu hnutí proti islamizaci Pegida a proti předsedovi durynské organizace protiimigrační strany Alternativa pro Německo (AfD) Björnu Höckemu. Do ulic saské metropole vyšly také tisíce stoupenců Pegidy.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Tunisko nejspíš čekají předčasné volby, potvrdil tamní prezident

Tuniský prezident Kaís Saíd potvrdil záměr vypsat předčasné volby v případě, že nová vláda nezíská důvěru. Sestavením kabinetu je momentálně pověřený někdejší ministr financí Iljás Fachfách, kterého Saíd navrhl v lednu poté, co jeho předchozího kandidáta parlament neschválil. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Nejlepšími sportovci roku jsou Messi, Hamilton a Bilesová

Držiteli trofeje Laureus pro nejlepší sportovce minulého roku jsou argentinský fotbalista Lionel Messi, britský pilot formule 1 Lewis Hamilton a americká sportovní gymnastka Simone Bilesová. Ta obhájila loňské prvenství, ocenění označované za sportovního Oscara poprvé získala už v roce 2016. Messi s Hamiltonem, kteří v mužské části ankety dostali stejný počet hlasů, zvítězili poprvé.

Hamilton, jenž se loni pošesté stal mistrem světa F1, převzal trofej od bývalého francouzského fotbalového trenéra Arsénea Wengera. Messi, který je v dvacetileté historii ankety prvním vítězným zástupcem kolektivního sportu, ani Bilesová se dnešního vyhlášení v Berlíně nezúčastnili.

Bilesová na loňském světovém šampionátu rozšířila sbírku zlatých medailí o dalších pět, v 22 letech už má na kontě rekordních 19 titulů. V anketě dostala přednost před americkou lyžařkou Mikaelou Shiffrinovou, jamajskou sprinterkou Shelly-Ann Fraserovou-Pryceovou, japonskou tenistkou Naomi Ósakaovou, americkou fotbalistkou Megan Rapinoeovou a americkou běžkyní Allyson Felixovou.

Mezi muži se do finálové nominace dostali kromě Messiho s Hamiltonem i keňský maratonec Eliud Kipchoge, španělský tenista Rafael Nadal, španělský motocyklový jezdec Marc Márquez a americký golfista Tiger Woods.

V kategorii Návrat roku zvítězila německá pilotka formule 3 Sophia Flörschová, která se po těžkém zranění páteře dokázala vrátit k závodění. Za průlom roku byl oceněn kolumbijský cyklista Egan Bernal, vítěz Tour de France. Týmem roku jsou jihoafričtí ragbyoví mistři světa, nejlepší v akčních sportech je americká snowboardistka Kim Chloeová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy