Sedan a kombi A4 jsou pro německou značku těmi nejdůležitějšími vozy v nabídce, vloni se jich na celém světě prodalo přes 344 000 kusů a to je o 19 000 exemplářů lepší výsledek než v roce předchozím. Nic to ale nezměnilo na tom, že loňská celková prodejní čísla Audi byla horší než ta předloňská a situace na českém trhu je ještě černější.
Vloni u nás Audi dokázalo prodat 2825 aut, což je nejhorší výsledek od roku 2008 a méně než polovina z rekordních 6361 aut, které značka dodala zákazníkům v roce 2016. Od tohoto data totiž prodeje Audi jen a jen klesají. Letos to zatím vypadá snad ještě hůře než dosud.
Hledáte příčiny? Zástupci výrobce hovoří o dozvucích loňských emisních zmatků, kdy jim v nabídce chyběly nebo stále ještě chybí žádané motory (např. vlajková loď, limuzína A8, se dlouhou dobu prodává jen s naftovým šestiválcem).
Problémem je i klesající zájem o německé prémiové značky. S horšími prodeji se od roku 2017 potýkají i BMW a Mercedes, poklesy ale v jejich případě nejsou tak drastické jako u Audi. Vítězem souboje o peněženku movitého motoristy se poslední dobou častěji stává Volvo, které od roku 2013 vykazuje nepřetržitý růst přihlášených nových aut. V absolutních číslech ale na svou konkurenci ještě švédská automobilka nemá.
U Audi by trend rádi zvrátili. Klíčem mají být modelové novinky pro tento rok. Kromě malých modelů Q3 a A1, může pomoci i modernizace velkého SUV Q7, které bylo vloni vůbec nejprodávanějším vozem značky. Do auta se vrací žádaný vrcholný naftový osmiválec ve verzi SQ7, který pohání i sportovněji laděný model SQ8. A úspěch si zástupci dovozce slibují od tradičního úhelného kamene nabídky - modelu prémiové střední třídy A4.
"V modelu A4 vidíme na českém trhu veliký potenciál," tvrdí šéf českého zastoupení značky Marcel Archleb. Uvedení modernizované A4 proto značka spojila se speciální akční nabídkou A4 First Edition. Ve zkratce se jedná o A4 za cenu Passatu.
Ilustrovat si to můžeme na modelu A4 35 TDI (takové je podle nové nomenklatury označení dvoulitrového dieselu o výkonu 120 kW) s manuální převodovkou. Ten si zákazníci z řad podnikatelů (fyzických i právnických osob) mohou pořídit za 699 000 korun včetně DPH (s daní tedy 845 790 korun), což je cena odpovídající VW Passat 2.0 TDI/110 kW v základní verzi Business.
Taková A4 přitom není žádné holátko. V ceně je totiž paket Gravity, a auto tak zákazníci dostanou s LED světlomety s animovanými blinkry, třízónovou klimatizací, bezklíčovým odemykáním, parkovacími senzory nebo vyhříváním předních sedadel.
Z A4 se tak rázem stává nejvýhodnější z německých prémiových sedanů střední třídy. Mercedes třídy C se dá sice pořídit již za 851 840 korun s DPH, ale kromě toho, že se dodává se slabším 95kW benzinovým motorem má i o něco chudší výbavu. Nové BMW 318d se pak (paradoxně s nejhorší výbavou) nedá sehnat pod 900 000 korun.
O mnoho lépe na tom ostatně není ani zmíněný Passat, který v základní verzi Business nabídne navíc snad jen adaptivní tempomat, nemá ale třeba vyhřívaná přední sedadla. Vyjde přitom na srovnatelných 842 900 korun. Jistě, Passat je prostornější než A4, ale prestiž značky může mnohé zákazníky zviklat, a ti tak mohou z problémů Audi jen těžit.