reklama
 
 

Škoda má nepoctivou výhodu, zní z Volkswagenu. Mluví se o přesunu části výroby do Německa

Aktualizováno 4. 10. 2017 21:54
Volkswagen chce podle zdrojů agentury Reuters omezit konkurenci ze strany sesterské značky Škoda. Má platit více peněz za sdílené technologie a část výroby se má přesunout do Německa. Podle odborů by tím mohlo zaniknout až 2000 pracovních míst v Česku. Na "lámání chleba" podle předsedy podnikové rady dojde v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen se snaží omezit konkurenci, kterou pro značku VW představuje sesterská značka Škoda. Chtějí, aby se část produkce divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle Reuters stupňují rivalitu uvnitř koncernu Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě VW požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se rovněž, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík již minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa.

"Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl Povšík v rozhovoru pro týdeník Škodovácký odborář. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020.

Přesunem části výroby české automobilky do Německa chce koncern Volkswagen podle Povšíka vyřešit současnou krizi. "Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Za současný stav může podle něj i skutečnost, že českou automobilku řídí německé představenstvo dosazené Volkswagenem.

"Oni (členové představenstva) pracují tak, aby dostali svoje další místa od Volkswagenu, takže pochybuji, že tam za nás tolik bojují. Asi těžko budou bojovat za Škodu, když o jejich místu rozhoduje Volkswagen. Když Volkswagen řekne, že převedeme výrobu auta do Německa, tak budou souhlasit, protože mají sen, že budou povýšeni v koncernu VW. Když řekne ne, já bojuju za Škodu, tak tady za chvíli nebude," domnívá se Povšík.

Odbory tvrdí, že by přesunem výroby mohlo zaniknout až 2000 pracovních míst. Podle Povšíka nelze zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně. Firma může snížit počet zaměstnanců přirozenou cestou, například omezit počet agenturních zaměstnanců, dodal. Na "lámání chleba" dojde podle předsedy v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

S vedením Škody Auto i s představiteli podnikových odborů se chce v blízké době setkat i premiér Bohuslav Sobotka. Sobotka podle mluvčího vlády Martina Ayrera pokládá informace z médií o možném přesunu části produkce za závažné, protože Škoda je v České republice jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů a rovněž pilířem českého průmyslu a exportu.

"Je proto jasnou prioritou vlády zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v ČR. Vláda má jednoznačný zájem na tom, aby byly realizovány všechny plánované investice VW a Škody v Česku a nedocházelo k přesunu výroby mimo Českou republiku," uvedl Ayrer.

Podle ekonomů by však přesun neměl mít vliv na snižování počtu zaměstnanců automobilky v ČR, protože její produkce neklesne.

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou.

Prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý však uvedl, že rivalita mezi oběma sesterskými značkami je pouze spekulace. Podle něj se výrobní kapacity  v koncernu VW sdílejí běžně.

Velký problém také způsobuje koncernu aféra dieselgate. "Ztratili jsme Ameriku, ztrácíme diesely, nemůžeme prodat auta, abychom si zlepšili cashflow, přicházejí vyšší pokuty a z Volkswagenu zní otázka, co budeme dělat. Co s elektromobilitou, jestli dělat hybridy, jak dlouho bude diesel, to všechno rozhoduje o tom, kdo pak, až to nastane, bude vepředu," dodal Povšík.

Největší problémy způsobila dieselgate v Americe, kde se Volkswagenu nyní nedaří prodávat automobily. "Dochází k určitým příjmovým položkám, které jsou negativní, takže se shánějí peníze ze značek, které mají dobou likviditu jako my," uvedl odborářský předák Povšík.

Cílem značky VW je podle zdrojů agentury Reuters upevnit své vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh.

VIDEO: Škoda Vision E půjde do prodeje v roce 2020 | Video: ŠKODA Česká republika |  01:53

autor: ČTK | 4. 10. 2017 14:56

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama