Pandemie koronaviru dovede koncern podle Automobilwoche na cestu úspor. "Oproti původním plánům musíme omezit náklady na vývoj, investice i fixní výdaje," cituje server prohlášení Herberta Diesse. Kvůli omezené poptávce nemá firma objednávky a přichází o peníze. Snižuje se tím její likvidita, a podle Diesse by to mělo trvat minimálně do července.
Třeba u značky VW mají režijní náklady klesnout o dvacet procent a podle Diesse není jasné, že všechny automobilky, které jsou součástí skupiny, zakončí letošní rok v kladných číslech.
Na řadu mají přijít i omezení a škrty v modelové paletě, a to i u významných typů. Sám šéf bude tlačit na jednotlivé značky, aby u každého vozu provedly analýzu a případně se rozhodlo o jeho zrušení.
Problémem jsou i elektrické modely, každé prodané městské mini e-up! musí firma dotovat 5000 eury a u elektrického Golfu je to podobné. O to důležitější je urychlený příchod elektrického ID.3, na němž má společnost podle Diesse vydělávat hned od začátku.
V ohrožení jsou pak kvůli šetření i pracovní místa. Podle jednoho nejmenovaného vysoce postaveného manažera koncernu kvůli tomu přijde na řadu vyjednávání s mocným odborářským šéfem Berndem Osterlohem.
Volkswagen navíc podle Diesse nesmí přijít o vedoucí postavení na čínském trhu, to podle něj není žádný "přírodní zákon". Dalšího růstu tam lze podle něj dosáhnout jen prostřednictvím elektroaut a lídrem trhu je v tomto ohledu prý Tesla.
Sám Diess ale ví, že VW na americkou automobilku ztrácí v oblasti softwaru. Náklady na vývoj proto v této oblasti podle všeho klesat nebudou. Muskovu firmu by Diess chtěl dohnat v roce 2024, a to prostřednictvím projektu nazvaného Rakete (Raketa), který povede nový šéf Audi Markus Duesmann. Jeho hlavním úkolem bude v této roli vývoj nového softwaru E3 2.0, jenž bude speciálně určen pro elektromobily a bude propojovat řídicí jednotky.
Vznikat by měl ve vlastní režii ("Dnes od nás pochází stěží jedna jediná řádka softwarového kódu," říká Diess), aby se neopakovaly problémy, které v současné době firma zaznamenává právě u zmíněného modelu ID.3, jenž má mít díky úspoře nákladů výrazně zjednodušený systém řídicích jednotek. Ústřední roli v dalším vývoji by měla hrát i osamostatněná jednotka Car.Software, pod níž se má soustředit vývoj softwaru v rámci celého koncernu.