Volba rozumu v příjemném balení. Golf Variant dokazuje, že kombi je nenahraditelné

Volba rozumu v příjemném balení. Golf Variant dokazuje, že kombi je nenahraditelné
Na nízkou příď se vlastně nevejde jiný pozávací znak než logo.
Konzervativní tvar zádi si chvályhodně hledí víc vnitřního prostoru než aerodynamiky.
Konzervativní tvar zádi si chvályhodně hledí víc vnitřního prostoru než aerodynamiky.
Úsporně řešená palubní deska vypadá dobře díky materiálům s kvalitní povrchovou úpravou.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
18. 5. 2021 12:45
Města se plní rádoby neohroženými SUV s generálsky vysokým postojem. Což ukazuje, jak moc lidé při výběru auta dají na emoce. Pro ty, kdo naslouchají rozumu, je tu Golf Variant. Nezdolává širé prérie ani neláká k lovu bizonů, ale nabízí stejný jízdní komfort, stejně moderní vybavení, stejně prostornou kabinu, leckdy i větší kufr za méně peněz. Což platí i o vyšperkované verzi 2.0 TDI Style.

Ať už zalistujete ceníky kterékoli značky, uvidíte vždycky totéž. V nižší střední třídě je SUV o dobrých 30 procent dražší než srovnatelně vybavené kombi. U Peugeotu dnes tento rozdíl dosahuje pěkných 160 000 korun, u Hyundai 180 000 korun a testovaný Golf Variant 2.0 TDI 110 kW DSG Style je dokonce o 218 000 korun levnější než Tiguan s předním pohonem.

Navzdory tomu právě SUV lámou prodejní rekordy a jejich podíl stále vzrůstá. To ukazuje, že se Evropě stále dobře daří. SUV je záležitost stylu, zatímco kombíky nižší třídy odpovídají na otázku, co opravdu potřebujeme. Třída Golfu dorostla rozměrů, kdy se do ní rodina i s dvěma odrůstajícími dětmi vejde opravdu pohodlně a kufr má o 115 litrů objemnější, než jaký byl před třiceti lety v Passatu.

Za tuto věrnost původnímu poslání automobilu platí Golf jedinou objektivní daň - vypadá poněkud obyčejně. Se základním tvarem se čarovat nedá, nová generace navíc zvolila velmi přísně aerodynamickou příď, na jejíž nízké čelo se nevejde moc charakteru. Ke Golfu ale patří umírněnost bez výstřelků, což novinka splňuje s jistou dávkou elegance.

Spíše strohý přístup určuje i atmosféru v kabině s uklizenou palubní deskou a soustředěním téměř veškerého ovládání do digitálních rozhraní. Tento minimalismus je citlivý na kvalitu materiálů, ale v tom Golf nezklame. Dotykové knoflíky pod centrálním displejem překryté plastem v klavírním laku působí lacině, ale jinak je kvalita zpracování německy důkladná.

Totéž platí o sedadlech. Přinejmenším v testované výbavě Style jsou čalouněná bytelně jako kavárenské sofa a páteř neunaví ani po delší cestě. Prostor vzadu patří mezi konkurenty rozhodně k lepším, na rozdíl od nízko uloženého sedáku, který dnes bohužel patří ke standardu třídy. Rodinný pohled na věc ale vyrovnává kufr: zkuste si přestavit něco, co by se do něj nevešlo.

Vývoj posledních let vede k nasazování stále menších motorů, s nimiž bývá při rozjezdech či předjíždění těžká řeč a na dálnici se vydávají z posledního. Proto je milým osvěžením svezení s dieselovým dvoulitrem, který v libovolné situaci pohotově naservíruje mohutnou sílu a chová se kultivovaně. Od semaforů vystřelí hbitě, na plyn reaguje pohotově a v dálničních kopcích, kde hybridy řvou ve vysokých otáčkách, jen tiše vrní. Mimochodem diesel tohoto objemu už nedostanete v žádném francouzském, japonském ani korejském autě nižší třídy.

Po posledním zpřísnění emisní normy sice přišel o bezstarostný tichý rozlet v nízkých otáčkách, který jsme obdivovali před rokem u hatchbacku, ale pořád jde o suverénní, pohodový a přiměřeně úsporný pohon. Průměr za test dosáhl 5,6 litru, a to jsme vůz nijak nešetřili a pár deci navíc si vzala i hydraulika vláčného automatu DSG.

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI

Motor: naftový 4válec, 1968 cm3
Výkon: 110 kW při 4000 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 1600 ot./min
Nejvyšší rychlost: 223 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
Kombinovaná spotřeba: 4,1 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 611 l 
Cena: od 684 900 Kč

Kultivovanou jízdu podporuje poddajné, ale pevné pérování opřené o nezávislé zavěšení všech kol. S ním se Golf standardně dodává už při výkonu 110 kW, zatímco Octavia i Leon si v této hladině musí vystačit s vlečenou zadní nápravou. Spojení komfortu a obratnosti je tu na ideálním středu, na nerovnostech se do karoserie přenáší i méně hluku.

Druhou tajnou zbraní nového kombi je rozvor o 66 mm delší než u hatchbacku, což žádná předchozí generace Golfu neměla. Pérování nemusí držet na uzdě tak dlouhý převis, což umožňuje pohodlnější nastavení bez vlivu na ovladatelnost. Z této výhody těží i levnější verze s jednodušší nápravou.

Kombi nižší třídy tedy nemusí plnit jen tu nejzákladnější potřebu mobility. Golf umí leccos navíc a díky konvenčnímu, z módy vyšlému formátu to také nabízí za z módy vyšlou cenu. Ne právě lidovou, ale pořád komicky nízkou vedle všech SUV téže velikosti. Volkswagen tuto výhodnost navíc ještě zdůrazňuje tím, že aktuálně prodává Variant za cenu "krátkého" hatchbacku, tedy o třicet tisíc levněji.

Bez této akce začíná testovaná výbava Style s motorem 2.0 TDI 110 kW na 746 900 Kč, obsahuje přitom pohodlná sedadla Art Velour s elektrickým nastavením nebo třízónovou klimatizaci, 17" kola a kompletní balíček jízdních asistentů Travel Assist. U našeho vozu byste připlatili dalších 60 000 Kč za samočinnou převodovku, 31 000 Kč za pokročilou navigaci, 23 000 Kč za světlomety LED Matrix a 16 000 Kč za 18" kola.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Hoffenheim smetl Kolín pěti góly, ale zranil se Kadeřábek

Fotbalisté Hoffenheimu v dnešní předehrávce osmého kola německé ligy rozstříleli 5:0 Kolín nad Rýnem. V dresu vítězů kvůli zranění zápas nedohrál český obránce Pavel Kadeřábek.

Devětadvacetiletý reprezentant nejprve rozjel akci, po které v 31. minutě Ihlas Bebou otevřel skóre, vzápětí ale musel střídat. Kadeřábek fauloval Kingsleyho Ehizibuea, jenž mu nepříjemně spadl na pravou nohu.

Bebou poté ve 49. minutě přidal druhý zásah a na 3:0 zvýšil o dvě minuty později Christoph Baumgartner. V závěru debakl dokonali Dennis Geiger a Stefan Posch. Hoffenheim se díky výhře posunul na osmé místo, Kolín je sedmý.

Německá fotbalová liga - 8. kolo:

Hoffenheim - Kolín nad Rýnem 5:0 (31. a 49. Bebou, 51. Baumgartner, 74. Geiger, 87. Posch).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 7 5 1 1 24:7 16
2. Leverkusen 7 5 1 1 20:7 16
3. Dortmund 7 5 0 2 19:13 15
4. Freiburg 7 4 3 0 11:5 15
5. Wolfsburg 7 4 1 2 9:8 13
6. Union Berlín 7 3 3 1 10:9 12
7. Kolín nad Rýnem 8 3 3 2 13:14 12
8. Hoffenheim 8 3 2 3 17:11 11
9. Lipsko 7 3 1 3 15:7 10
10. Mohuč 7 3 1 3 7:5 10
11. Mönchengladbach 7 3 1 3 9:10 10
12. Stuttgart 7 2 2 3 12:13 8
13. Eintracht Frankfurt 7 1 5 1 8:10 8
14. Hertha Berlín 7 2 0 5 8:20 6
15. Augsburg 7 1 2 4 3:13 5
16. Bielefeld 7 0 4 3 3:10 4
17. Bochum 7 1 1 5 4:16 4
18. Fürth 7 0 1 6 5:19 1
Aktualizováno před 6 hodinami

Další dodavatel energií končí. Po Bohemia Energy oznámili konec i A-PLUS a Kolibřík

Po Bohemia Energy končí v Česku s dodávkami elektřiny a plynu další dodavatelé. V pátek konec dodávek elektřiny a plynu oznámil Kolibřík energie s 28 000 klienty, ve čtvrtek se rozhodla ukončit dodávky plynu firma A-PLUS Energie se 150 odběrnými místy. Vyplývá to z oznámení společností a informací na webu Operátora trhu s elektřinou (OTE). Kolibřík energie dnes oznámila pozbytí možnosti dodávat elektřinu a plyn od úterý 19. října. Dodávky plynu od společnosti A-PLUS se zastaví od pátku 22. října. Zákazníci firem bez energií nezůstanou, dodávky jim zajistí takzvaný dodavatel poslední instance.

Kolibřík energie jako důvod ukončení činnosti uvedla stávající energetickou krizi v Evropě, kterou symbolizuje raketový růst cen. Krize je pro firmu extrémně složitá. "Kolibřík energie byl založen coby komunitní projekt, který preferuje společenskou odpovědnost nad ziskem. Za stávající situace na energetických trzích nejsme schopni zajistit dodávky elektřiny a plynu za sjednaných podmínek," uvedla firma ne webu.

Ve středu oznámila rozhodnutí o ukončení dodávek plynu a elektřiny zákazníkům skupina Bohemia Energy, která je největším uskupením alternativních dodavatelů energií v Česku se zhruba 900 000 odběrných míst.

Zdroj: Ekonomika
Aktualizováno před 7 hodinami

V Libanonu zatkli v souvislosti se čtvrteční střelbou v Bejrútu 19 lidí

V Libanonu pozatýkali v souvislosti se čtvrteční střelbou v Bejrútu 19 lidí. Informovala o tom v pátek tamní média. Čtvrteční násilí si vyžádalo životy sedmi lidí a desítky zraněných. Dnes se v zemi neotevřely školy, banky ani vládní budovy, držel se smutek a konaly se pohřby obětí.

V části hlavního města, které ve čtvrtek připomínalo válečnou zónu, na bezpečnost dohlíželi vojáci.

Násilnosti v Bejrútu propukly ve čtvrtek při protestu svolaném šíitskými hnutími Hizballáh a Amal, která požadují odvolání soudce Tárika Bitára, jenž vyšetřuje loňskou ničivou explozi v bejrútském přístavu. Výbuch téměř tří tisíc tun špatně uskladněného dusičnanu amonného zabil přes 200 lidí a více než 6000 dalších zranil. Mnozí Libanonci explozi považují za další důsledek nedbalosti a korupce mezi vysokými politiky. Hizballáh a Amal soudce Bitára viní z podjatosti.

Mnozí z účastníků čtvrtečního protestu byli ozbrojeni. Kdo začal střílet, není jasné. Konfrontace nicméně vyústila v několik hodin trvající přestřelky v místě, které bylo za občanské války v letech 1975 až 1990 frontovou linií oddělující muslimské a křesťanské části Bejrútu. Čtvrteční události mnohým konflikt připomněly a představují další ránu pro zemi, která se již několik let potýká s devastující ekonomickou krizí provázenou hyperinflací, rostoucí chudobou a nezaměstnaností i častými výpadky proudu.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Do Maďarska dorazilo 50 českých policistů, kteří budou pomáhat hlídat hranice

Do Budapešti v pátek dorazilo 50 českých policistů, kteří mají pomáhat s ochranou vnější hranice schengenského prostoru na maďarsko-srbské hranici. Informovala o tom tisková agentura MTI. Česká policie na Twitteru upřesnila, že kontingent bude dva měsíce působit v okolí města Szeged.

"Čeští policisté naposledy pomáhali s ostrahou hranice v Maďarsku před šesti lety," poznamenala česká policie na svém twitterovém účtu.

Současné nasazení padesáti českých policistů v Maďarsku schválila na konci září vláda. O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil premiér Andrej Babiš při nedávné návštěvě Maďarska, krátce před českými parlamentními volbami. Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun.

Zástupce maďarského policejního šéfa Zoltán János Kuczik dnes při uvítání českých policistů mluvil o rostoucím migračním tlaku, který označil za "vážnou hrozbu pro Evropu."

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Tělo oběti z německých povodní se našlo v 300 kilometrů vzdáleném nizozemském Rotterdamu

Tělo ženy pohřešované po dramatických záplavách, které zasáhly západ Německa v červenci, bylo nyní nalezeno až v nizozemském přístavním městě Rotterdam, více než 300 kilometrů po proudu řek Ahr a Rýn. Informovala o tom dnes německá policie.

Tělo se našlo už před několika týdny, řekl agentuře AFP policejní mluvčí. Identifikaci oběti podle něj umožnila analýza DNA. Oběť patrně strhla rozvodněná řeka Ahr, která je přítokem Rýna. Jeho proud tělo pravděpodobně donesl až do ústí veletoku do Severního moře v Rotterdamu, který je největším evropským přístavem.

Záplavy v německých spolkových zemích Porýní-Falc a Severní Porýní-Vestfálsko si vyžádaly 182 mrtvých. Dva lidé jsou nadále nezvěstní.

Zdroj: ČTK
Další zprávy