Že elektrický kamion nikam nedojede? Scania postavila továrnu na vlastní baterie

Že elektrický kamion nikam nedojede? Scania postavila továrnu na vlastní baterie
Areál hlavního závodu Scanie ve městě Södertälje. V popředí nová hala na výrobu baterií.
Výroba modulů je plně automatizovaná.
Výroba modulů je plně automatizovaná.
Nikde ani živáčka, komponenty přesouvají samočinná vozítka.
Foto: Scania
Martin Frei Martin Frei
13. 9. 2023 6:08
Dojezd 450 kilometrů a nabíjení za 45 minut. Tak si Scania představuje budoucnost kamionů. Továrnu v Södertälje právě rozšířila o halu na montáž baterií. Skládat se budou z článků Northvolt, vyráběných ve Švédsku s využitím vodní elektřiny a téměř nulovými emisemi CO2. Northvolt pracuje i na šetrné recyklaci a podporuje těžební projekty v Evropě, aby omezil závislost na Číně.

Elektrický pohon v dálkové nákladní dopravě ilustruje dnešní výzvy ještě ostřejšími barvami než u osobních aut. Kamion na baterie? Vždyť nikam nedojede… Čím těžší náklad a delší vzdálenost, tím více bodů si připisují zastánci vodíku.

Scania to vidí opačně. V účinnosti má bateriový pohon vysoce navrch a chybějící flexibilitu nahradí častější nabíjení. Po čtyřech a půl hodinách musí řidič stejně 45 minut odpočívat. 

Otázka je, jak rychle vyroste po celé Evropě tolik silných nabíječek, když kamiony nemají večer ani kde zaparkovat. Ptáme-li se však, kde jsou všechny vodíkové stanice slibované před deseti lety, o moc jasnější odpověď nedostaneme. 

Současné elektromobily se alespoň mohou opřít o fungující distribuční síť, což platí i pro náklaďáky. Scania dodává elektrické vozy třetím rokem. Důležitým partnerem je už od roku 2016 švédský výrobce lithiových článků Northvolt. 

Obě firmy spolupracují na konkrétních provedeních baterií, testování i řešeních pro snížení ekologické zátěže. Ve městě Västerås ležícím 100 kilometrů západně od Stockholmu vybudoval Northvolt rozsáhlé laboratoře, kde zkouší výrobní postupy.

Scania ve svém areálu v Södertalje minulý týden otevřena novou halu, v níž se budou články nejen skládat do modulů a baterií. Jde o přípravu na uvedení regionálních vozidel s dojezdem 350 kilometrů, které se začnou prodávat koncem letošního roku.

S prototypem elektrického tahače jsme měli příležitost obkroužit uzavřený testovací okruh pod dohledem instruktora. Bezmála šedesátitunová souprava si zejména ve stoupáních počínala zdatně a ticho na palubě působilo ještě překvapivěji než v osobním autě. Spotřebu energie však z tak krátké zkušenosti zobecňovat nelze.

Scania chce v roce 2030 dosáhnout polovičního podílu elektrických vozidel. A očekává, že tou dobou už budou celkové náklady na pořízení i provoz levnější než u dieselu. 

Spolupráce s Northvoltem usnadňuje i druhou část kamionové hádanky, a to minimalizaci ekologických dopadů. Hlavní továrna na baterie je na severu Švédska a využívá elektřinu z vodních přehrad.

Ty byly vybudovány v sedmdesátých letech, energie byla dříve vyvážena do Evropy. Loni bylo Švédsko osmým největším vývozcem elektřiny na světě.

Využitím vodní přehrady je odbourána velká část emisní zátěže plynoucí z vysoké spotřeby energie při výrobě článků. Zástupci Northvoltu nám potvrdili, že i když se snaží spotřebu snížit, zatím jsou blízko hodnotě 60 kilowatthodin energie na jednu kilowatthodinu vyrobené baterie, což se považuje za standard.

Druhou výzvou je omezení spotřeby energie i při těžbě minerálů, kde se ve velké míře používají dieselové agregáty. Také zde Northvolt podporuje dodavatele při hledání čistších řešení.

Stranou nezůstává ani strategické hledisko a potřeba nezávislosti na Číně. Northvolt podporuje plán na těžbu lithia v Portugalsku i jeho zpracování přímo na místě.

Důležitou součástí snížení ekologické stopy je unikátní postup recyklace vysloužilých článků. Jde o hydrometalurgickou metodu bez tavení a dalších tepelných procesů náročných na energii. Postup chráněný dvěma stovkami patentů dovoluje znovu použít až 95 procent obsahu baterie.

Takto komplexní přístup umožňuje Scanii uvádět na trh vozidla skutečně čistá. Zároveň však ukazuje, jak složité to budou mít ostatní hráči v zemích, které nemají takové přebytky bezemisní elektřiny jako Švédsko.

 

Právě se děje

Další zprávy