Scania představila lithiový článek navržený pro těžkou nákladní dopravu. Jde o výsledek šestiletého společného vývoje s firmou Northvolt, která zahájila montáž článků v závodě Ett na severu Švédska.
Scania z nich bude sestavovat baterie v závodě Södertälje. Obě továrny využívají elektřinu z vodních přehrad, což významně snižuje uhlíkovou stopu výroby baterií.
Zadáním Scanie byla vedle vysokého výkonu také dlouhá životnost. Požadavek na výdrž 1,5 milionu kilometrů byl formulován na samém začátku vývoje.
Pro motoristické fanoušky zvyklé na dosavadní záruky do 160 tisíc kilometrů je taková změna měřítka překvapující. A to tím spíše, že základní chemické řešení článku se neliší od toho, které najdeme v dnešních osobních elektromobilech.
Jde o prismatický lithium-iontový článek s katodou složenou z oxidů niklu, manganu a kobaltu (NMC) a grafitovou anodou. Je jen o něco větší, díky čemuž dosahuje kapacity 0,56 kilowatthodiny. Baterie s 828 články má celkovou kapacitu 624 kilowatthodin, z čehož se v provozu využívá 468.
Články jsou tedy využívány ze 75 procent. Rezerva kapacity tedy není řádově větší než u osobních aut. Podle testů Scanie by baterie vydržela tři tisíce plných cyklů, což je mezi lithiovými akumulátory běžné číslo.
Jak to, že se tedy záruka o řád prodloužila? Jak ukazuje příklad Toyoty a Tesly, dosavadní garance na 160 tisíc kilometrů byly spíš přehnaně opatrné. Možná také počítaly s chybami uživatele, které se na životnosti baterie podepíšou. A takových bude v profesionální nákladní dopravě méně.
Koncem roku začne Scania dodávat elektrické tahače návěsů pro regionální dopravu. S baterií o využitelné kapacitě 468 kilowatthodin ujede čtyřicetitunová souprava 350 kilometrů, 64tunová souprava 250 kilometrů.
Energii odebírají elektromotory s trvalým výkonem 410 kilowattů, doplňovat ji lze ze zásuvky s 375 kilowatty. Díky tomu lze vozidlo plně nabít za 90 minut.
Následovat budou tahače s vyšší kapacitou pro delší vzdálenosti. Nové baterie by také měly zvládnout nabíjení výkonem až 1,2 megawattu. Díky tomu bude možné i dálkové soupravy nabít za 45 minut, tedy během povinné přestávky řidiče.