Využití stávající technické báze má logický důvod. Stále se neví, jak bude vypadat emisní norma Euro 7. Na ní záleží, jaké motory budou vůbec připadat v úvahu. Pokud současný základ změnu předpisů přežije, není moc důvodů ho měnit. Nyní uváděná generace benzinových aut už může být poslední.
S novou tváří třistaosmička vážně prokoukla. Je pozoruhodné, jak odlišný ráz mohou mít dvě auta se stejnou technikou a proporcemi. Zamračená a zmuchlaná příď dává novince právě tu dávku suverenity, jakou dnes chtějí lidé na svém autě vidět. Velkou roli má stříbřitá maska vytvářející prostorovou iluzi a zářící kly denního svícení. Chudší verze se ale bez těchto vychytávek musejí obejít.
V testovaném stupni GT Pack nás těší velmi pěkné zpracovaní kabiny s jemnými povrchovými úpravami. Povědomá je naopak štíhlá palubní deska a posez s koleny hluboko pod čelním sklem. Nohám řidiče dělá místo miniaturní volant. Jeho úchop je nezvyklý a nepřirozené sevření rukou může na delších cestách vyvolávat únavu krční páteře.
Pochválit musíme zlepšení komunikačního systému. Dotykovou obrazovku, na které jste dříve museli hledat úplně všechno přes "návrat domů", nyní doplňují dvě řady tlačítek, z toho jedna konfigurovatelná. Podle svého si můžete poskládat i schéma jednotlivých obrazovek.
S verzí GT Pack se pojí anatomická a všestranně seřiditelná sedadla. V přímém směru tělo podepírají dobře, slušelo by jim však pevnější vedení v ramenou. Vyšším jedincům také nemusí stačit seřízení hlavové opěrky.
Za omezené místo vzadu jsme kritizovali už předchůdce. Novinka nás nalákala na citelné prodloužení rozvoru o pět a půl centimetru, ale to kupodivu není poznat. Prostor je stísněný, sedák nízký, a když si řidič spustí sedadlo dolů, nemáte ani kam zasunout chodila. Úprava podlahy a rozvoru zřejmě pomohla jen získat místo pro baterii plug-in hybridu.
Chybějící centimetry pro pasažéry vyvažuje sympaticky hluboký kufr. Nenechte se ale unést udávaným objemem 412 litrů, přesahujícím téměř veškerou konkurenci. Peugeot ho totiž naměřil metodou tekutin, která dokonale vyplní všechny boule a kapsy. Ostatní se drží metodiky VDA s maličkými kvádry. Když to zkusil německý autoklub ADAC, vyšlo mu celkem průměrných 365 litrů.
I dieselová patnáctistovka s automatem je dědictvím po předchůdci. Je to ale jedno z těch lepších dědictví, jaká si můžete v autě přát. Motor je pružný, tichý a dobře sladěný s převodovkou, která se nebojí nechat ho vrčet na pouhém tisíci otáček. Ani při 130 km/h na dálnici otáčky nepřesahují dva tisíce.
S lehkou nohou a trochou předvídavosti dokáže jezdit skoro za pět litrů, což je na planetový automat s hydraulickým měničem paráda. Je ovšem třeba se smířit se spíše poklidnou dynamikou, i když ji osm ideálně navazujících převodů zdatně maskuje. Kdo na to šlape a motor vytáčí, pojede o litr i dva dráž.
Peugeot 308 1.5 BlueHDI AT
Motor: naftový 4válec, 1499 cm3
Výkon: 96 kW při 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Kombinovaná spotřeba: 4,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 412 l
Cena: od 615 000 Kč
Nejlevnější Peugeot 308 1.5 BlueHDI s automatem stojí 615 000 korun, což je podstatně méně než Ford Focus (709 900 Kč) nebo Seat Leon, u nějž je samočinná převodovka spojená s vyšší výbavou (Excellence 2.0 TDI 779 900 Kč).
Nejnižší výbava Active Pack přitom nabízí vše podstatné pro delší cesty: samočinnou klimatizaci, kožený volant i stavitelnou bederní opěrku u řidiče. Testovaná vrcholná verze GT Pack s příplatkovým koženým čalouněním vyjde na 878 000 korun.