Elektromotor je považována za pohon budoucnosti. Současné elektromobily jsou však stále na hony vzdáleny možnostem, schopnostem a cenám konvenčně poháněných automobilů. Největší problém představuje délka nabíjecího cyklu, která značně omezuje akční rádius elektromobilů. Proto není myšlenka hybridního pohonu s nabíjecí baterií vůbec špatná.
Nabídne možnost provozu jen na elektřinu i možnost výrazně snížit provozní náklady spalovacího motoru s pomocí elektromotoru. Dnešní plug-in hybridy dokáží na nabitou baterii ujet od 30 do 50 km rychlostí až 135 km/h. Pokud se baterie vybije, lze dále pokračovat se spalovacím motorem, průběžně dobíjet baterii a nahromaděnou energii pak opět využít třeba v městském provozu.
Počet sériově vyráběných plug-in hybridů se postupně zvyšuje, mnozí výrobci již mají i více než jednu variantu v nabídce. V USA a západní Evropě ostatně roste i poptávka po takových modelech. Zájem o ně je totiž větší než u čistokrevných elektromobilů.
Německý autoklub ADAC otestoval z hlediska nákladů, spotřeby a emisí pět plug-in hybridů: BMW 225xe, KIA Optima PHEV, Toyota Prius Plug-in, Volvo XC90 T8 Twin Power a VW Passat Variant GTE. Testování však zanechalo u pracovníků ADAC smíšené pocity. Uspokojivého výsledku totiž dosáhla pouze Toyota Prius, která jako jediná byla jako hybrid přímo vyvíjena.
Vysoká pořizovací cena je dnes zřejmě největším problémem většího rozšíření těchto modelů. Technologie použité v plug-in hybridech jsou totiž stále velice drahé. Druhou nevýhodou je vysoká hmotnost. Plug-in hybridy totiž disponují dvěma hnacími systémy a ještě akumulátorem, jehož hmotnost roste se zvyšující se kapacitou.
S plně nabitou baterií sice můžete ujet desítky kilometrů, ale často je přehlíženo, že ani spotřeba energie ze zásuvky není zanedbatelná a v provozních nákladech by se s ní mělo počítat. Tuto sumu však nelze generalizovat, protože hodně záleží na tom, odkud se čerpá. Obecně ovšem lze říci, že dieselový motor je z hlediska provozních nákladů levnější. Majitel plug-in hybridu by měl také počítat s vyššími náklady na servis.
Plug-in hybridy jsou atraktivní hlavně pro výrobce, kteří díky měřicí metodice mohou prezentovat fantasticky nízké hodnoty emisí CO2. Podle měřicího cyklu NEDC (New European Driving Cycle) je totiž možné v případě jízdy na elektřinu mít nulové emise. ADAC však upozorňuje, že takové výsledky jsou zkreslené a jen stěží porovnatelné s reálným provozem.
Na přehled všech hybridů prodávaných na českém trhu se podívejte zde.