V Německu bojují s přeplněnými parkovišti u dálnic. Vymýšlí parkovací dům pro kamiony

Studie Truck Tower od společnosti Abona.
Foto: Abona Deutschland
Martin Přibyl Martin Přibyl
Aktualizováno 23. 1. 2020 22:49
Je to problém, který známe i od nás. Kamionová doprava v důsledku hospodářského boomu houstne. Řidiči musí dodržovat předepsané pauzy, a když ráno naberete směr po D1 směr Brno, okupují zaparkované kamiony i odstavné pruhy u sjezdů. Kapacita odpočívadel nestačí. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic v Česku chybí 1500 odstavených míst.

ŘSD kvůli tomu chce budovat nové a upravovat stávající parkoviště poblíž dálnic. Chce se inspirovat tím, jak podobná zařízení fungují v Rakousku. Problém řeší i Němci a tamní softwarová firma Abona přišla s originální odpovědí. Vymyslela parkovací dům pro kamiony.

Nejedná se pochopitelně o klasické řešení, v němž se auta pohybují sama po rampách a řidiči hledají místo pro zaparkování. Potřebné rampy by pro kamiony byly obrovské a do budovy by se vešlo jen velmi malé množství odstavných stání.

Řešení od Abony nese název Truck Tower a jedná se o plně automatický parkovací dům. Kamion do něj vjede do jakési speciální kóje, která se pak s využitím vlastní tíhy vozu v domě přesouvá. Jednotlivé segmenty fungují ve své podstatě jako výtahy. Vývojáři tvrdí, že na místo, kde původně mohlo zaparkovat 30 kamionů, se jich vejde 87.

Celé to má probíhat tak, že kamiony, které mají zarezervované parkování v Truck Tower, jsou na příjezdu zváženy a software vypočítá, které místo je pro ně uvnitř nejvhodnější, a navede je k nejvhodnějšímu vjezdu. Těžší nákladní auta pak vytlačují lehčí nahoru a sama se přesouvají dolů, aby vždy vyklidila "přízemí". Po uplynutí zarezervované parkovací doby systém kamion připraví do patra v úrovni terénu, aby mohl vyjet. Kvůli vyrovnávání hmotnosti se kóje mohou přesouvat i vodorovně.

Věže pro kamiony na dálničních odpočívadlech. Řidič se vyspí hned vedle svého vozu. | Video: ABONA Deutschland

Svůj systém automatického parkování navíc navrhují spojit s kontejnerovým hotelem, v němž budou moci řidiči přespat. Pro šoféry (a provozovatele odpočívek) by to znamenalo kulturnější prostředí k přenocování. Výrobci nákladních aut by také podle Abony nemuseli kabiny kamionů stavět s ohledem na možnost přespání, čímž by se zvětšila ložná plocha návěsu.

V hotelu by šoféři mohli strávit i dlouhé víkendové pauzy, které trvají 45 hodin. "Řidič je podle směrnic Evropské unie nesmí absolvovat v kabině auta. Musí být ubytovaný v hotelu," vysvětluje šéfredaktor magazínu Transport a logistika Michal Štengl. V řadě zemí se porušení tohoto pravidla dosud tolerovalo, vymáháno bylo hlavně ve Francii nebo Španělsku. "V současné době se v rámci EU připravuje nový tzv. balíček mobility, v něm bude tato povinnost zakotvena rovněž a bude se dost možná přísněji vymáhat," myslí si Štengl.

Truck Tower by kromě toho mohla nabízet možnost rezervace parkovacího místa dopředu, spediční firmy by si díky tomu mohly lépe plánovat trasu. Řidičům by odpadlo i dlouhé hledání parkovacího místa, které prý může trvat až tři hodiny a zbytečně tak zatěžuje životní prostředí. Výhodou je i vyšší bezpečnost převáženého nákladu, který je hůře přístupný zlodějům.

Samotný provoz parkovacího domu by měl být energeticky nenáročný. Náklaďáky se v kójích mají pohybovat na základě vlastní váhy a gravitace. Velkou část zbylé požadované elektřiny by si Truck Tower měla vyrobit ve vlastních solárních panelech.

Celé řešení Truck Tower je pochopitelně zatím ve fázi studie. Německý Süddeutsche Zeitung cituje vyjádření šéfa Abony Michaela Albera, podle nějž má firma zažádáno na patent.

V Česku automatické parkovací domy pro osobní vozy fungují například v Ostravě. Postavila je tam firma Koma, která stojí rovněž za podobnou garáží ve středočeském Slaném. Tam byla ale vloni na podzim uzavřena. Její provoz doprovázely technické problémy, a celá záležitost dospěla dokonce k soudu.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Sněmovna poslankyni SPD Maříkovou nevydala k stíhání za výroky o migrantech

Policie nebude moci obvinit poslankyni SPD Karlu Maříkovou za její loňské výroky o migrantech. Sněmovna ji k trestnímu stíhání nevydala.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Po smrti černocha v Minneapolis vyšly do ulic stovky lidí, policie zasáhla slzným plynem

Policie v americkém městě Minneapolis rozháněla slzným plynem stovky demonstrantů, kteří se shromáždili na protest proti úmrtí černocha George Floyda. Informoval o tom list The Guardian. Floyd zemřel v pondělí poté, co mu při zatýkání klečel bělošský policista několik minut na krku, ačkoliv muž opakovaně říkal, že nemůže dýchat, a strážníka prosil, aby jej nezabíjel.

V ulicích kolem místa incidentu se sešel dav místních obyvatel, který zablokoval dopravu v blízkém okolí. Řada z protestujících měla nápisy vyzývající k ukončení policejní brutality, zatímco někteří vykřikovali "stíhejte policii". Podle The Guardian šlo o jedno z největších shromáždění, jaké kdy město Minneapolis zažilo.

Značně rozzuřený zástup se i přes silný déšť následně vydal směrem k místní policejní stanici, kde se střetl s hlídkujícími policisty. Někteří protestující rozbili okna stanice, zatímco jiní sprejovali na zaparkovaná policejní auta. Demonstranti také házeli na policisty lahve. Policie reagovala slzným plynem a zábleskovými granáty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy