Plánujete dovolenou? Nejdřív vyřešte uzavírkový hlavolam, cesta autem na jih bude ještě těžší

Roman Šitner
6. 6. 2016 14:00
Přes 800 tisíc Čechů čekají letos v Chorvatsku, o deset až patnáct procent více, než jich přijelo loni. Většina z nich v létě na cestu vyrazí autem. Snadné to ale mít nebudou, stejně jako turisté mířící do Rakouska.
Uzavírky letos číhají nejen na hlavních, ale i vedlejších trasách k Jadranu.
Uzavírky letos číhají nejen na hlavních, ale i vedlejších trasách k Jadranu. | Foto: Roman Šitner

Do Chorvatska zamíří nejen víc Čechů, ale i lidí z okolních států a země se připravuje na rekord v počtu zahraničních návštěvníků. Chorvatům nahrává pokles zájmu o destinace, kde by mohli turisté teoreticky narážet na uprchlíky či kde je i čistě hypotetické riziko terorismu. Cesta na jih by ale byla poměrně složitá i bez nárůstu počtu aut. Na všech hlavních trasách jsou uzavírky.

Překážky čekají na obou trasách z Prahy na České Budějovice, mezi Jihlavou a Znojmem a dálnice D1 je stejně jako v posledních letech plná zúžení a omezení. Problematická místa jsou v tomto roce i na obou cestách přes Rakousko i ve Slovinsku, kde provoz komplikuje výstavba nové dálnice. Chorvaté zatím také opravují dálnici před Záhřebem a jezdí se jen jedním pruhem. Ještě do začátku sezony ji ale chtějí otevřít.

Vybrat si tu nejlepší trasu tak bude složitější. Jednoznačný tip na nejvýhodnější cestu, která by fungovala po celé léto, neexistuje. Záležet bude hlavně na aktuální situaci v okamžiku odjezdu. Na denní době, dni v týdnu i na tom, kde právě v Česku v okolních zemí začínají prázdniny či svátky.

Příliš nápomocní nejsou ani správci dálnic jednotlivých zemí, ač mají historická data a řadu zkušeností. České ředitelství silnic a dálnic pouze posílá nejasnou mapu uzavírek a trasu doporučit neumí. Přitom právě tento úřad by měl řidičům říct, co může s dopravou na České Budějovice udělat plánovaná uzavírka u Benešova. Už bez ní se tam pravidelně tvoří kolony.

Opatrní jsou i Rakušané. “Je velmi těžké doporučit nejlepší trasu Rakouskem. Nejlepší je vybrat si dny, kdy je normální provoz. Spousta lidí cestuje o sobotách a v pátek odpoledne, proto jiné dny budou dobrou volbou,” říká mluvčí rakouské dálniční společnosti Asfinag Alexander Holzedl. “Ve Vídní máme spoustu stavebních prací, které mohou mít dopad na provoz, ale pořád je nejlepší jet po dálnici, než ji objíždět,” dodává.

Rakušané doporučují projíždět Vídní pokud možno v noci. V případě cesty přes Linec a Alpy pak využít termíny mimo sobotu, protože prakticky všechny soboty znamenají na této trase v potíže. Na trase je trojice zúžení kvůli výstavbě či opravě tunelů. Jejich objíždění dává smysl  jen v případě opravdu velkých kolapsů. Opravuje se i průjezd Vídní a na dálnici směrem na Graz jsou dvě velká zúžení. Komplikace ale zatím přináší jen to blíž Vídni a pouze ve špičkách.

Omezení na dálnici ve Vídni.
Omezení na dálnici ve Vídni. | Foto: Roman Šitner

Situaci pak ještě více komplikují rakouské prodloužené víkendy či začátky prázdnin, ať již v Rakousku, či v Německu - hlavně o červencových víkendech. Na stránkách Asfinag.at je možné se podívat na aktuální dopravní situaci, nechybí zde ani předpověď dopravy na další týden.

Ve Slovinsku lze očekávat kolapsy kvůli výstavbě zbytku dálnice mezi městem Ptuj a Chorvatskem. Stavební činnost jede naplno, na většině cesty je omezená rychlost na 50 kilometrů v hodině a do už tak zúžených pruhů často zasahují stavební stroje.

Není těžké odhadovat, co se bude například o sobotách dít, když plná dálnice, ke které se v Ptuji připojí ti, kteří ji objíždí, plynule přejde do úzkého pruhu s omezenou rychlostí. A místo se prakticky nedá objet, protože řada následujících křižovatek je kvůli výstavbě uzavřena.

Stavba dálnice u Ptuje.
Stavba dálnice u Ptuje. | Foto: Roman Šitner

Chorvaté až 10. června rozhodnou, zda budou některé úseky opravovat i přes léto. Běžně se ale drží toho, že v sezoně uzavírky nedělají. Zatím slibují, že ve špičkové dny se budou maximálně snažit urychlit odbavení na mýtnicích. Doporučují platbu platební kartou, která je rychlejší než platba v hotovosti.

Každý rok se ve špičkách tvoří zácpy hlavně na mýtnici Lučko u Záhřebu. A to přes to, že je tam v době největšího náporu otevřeno 10 vjezdů a celkem 18 výjezdů. Loni se v Chorvatsku debatovalo, že by země zavedla dálniční známky a zmizel by tak problém s mýtnicemi. Letos už ale o těchto úvahách není ani stopy.

Výhody a nevýhody jednotlivých hlavních tras na jih, tipy na objížďky, reportáž z jízdy do Chorvatska, ale i na Slovensko na vlastní kůži a další materiály týkající se cestování autem na letní dovolenou zveřejníme v nejbližších dnech.

 

Právě se děje

Další zprávy