Téměř všechny české řidiče rozptyluje únava, přiznalo to 86 procent z těch, kteří se zúčastnili průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Continental. Ta je známá zejména jako výrobce pneumatik, ale vyvíjí a produkuje i bezpečnostní asistenty.
Většinu z tuzemských šoférů odvádí od pozornosti za volantem také agresivní chování ostatních řidičů (77 %) a telefonování (67 %). Mezi dalšími rušivými elementy uvedli jídlo, kouření nebo spolujezdce.
Drtivá většina nových vozů může mít minimálně za příplatek bezpečnostní systémy, které před důsledky nepozornosti chrání, nebo jí lze díky nim předcházet. Čeští řidiči je většinou znají, jejich vztah k nim je ale spíše chladný.
Například bluetooth handsfree, s nímž lze telefonovat legálně a bez toho, aby ruce opustily volant, nepoužívá podle průzkumu třicet procent českých šoférů.
Bluetooth handsfree - i u aut za hubičku
Vestavěnou technologii bluetooth handsfree umožňující připojit mobilní telefon a telefonovat v autě bez jeho držení už nabízejí jako součást základní výbavy i nejdostupnější nové vozy. Podívejte se na žebříček těch nejlevnějších, která bluetooth handsfree obsahují. Některá lze pořídit i za méně než 200 tisíc korun.
Pokročilejší bezpečnostní technologie lidé většinou znají, ale nevyužívají - také kvůli jejich vyšším cenám. Jde například o aktivní parkovací asistent, jehož činnosti rozumí osmdesát procent dotázaných, ale k dispozici ho má pouze sedm procent. Kamery monitorující okolí vozu zná 76 procent, používá šest procent. Integrované komunikační systémy pro kontakt asistenční služby či záchranného systému (budou v EU povinné u nových aut od roku 2018) zná 58 procent řidičů, využívají jen 3 procenta.
Zajímavý je i český postoj k autonomnímu řízení, které dnes patří mezi klíčová témata vývojových týmů automobilek. Spočívá v tom, že by se auta pohybovala sama bez řidiče, nepotřebovala by tedy ani volant. Jen šest procent Čechů by je uvítalo s tím, že provoz bude díky nim bezpečnější. Čtyřicet procent se jim nebrání, ale požaduje důkladné testy. Třicet šest procent českých řidičů by dalo přednost rozvoji jiných technologií chránících posádku vozu a šestnáct procent nevěří, že stroj dokáže nahradit řidiče a myslí, že se tato technologie neuchytí.