reklama
 
 

Chodců vloni na silnicích zemřelo opět více. Známe nejčastější chyby, které je mohou stát život

5. 4. 2016
Drtivou většinu nehod, při kterých vloni v tuzemsku zemřeli chodci, zavinili řidiči. Z celkových 131 smrtelných nehod chodců měli vinu na 111. Přesto chodci kvůli svému nevhodnému chování ke vzniku mnoha nehod přinejmenším přispějí. Tým silniční bezpečnosti zveřejnil nejčastější chyby těchto účastníků silničního provozu.

Pokud smrtelné zranění chodce zaviní řidič, je obvykle hlavní příčinou nepřiměřená rychlost, v případě chodců je obvykle na vině jejich nečitelné nebo zbrklé chování.

Vyplývá to z rozboru loňských dopravních nehod, jejichž účastníky byli chodci, který vypracoval Tým silniční bezpečnosti.

Zde je výčet nejčastějších chyb chodců v provozu:

1) Nejdou po přechodu, i když by mohli. Zákon o silničním provozu jim nařizuje, aby přechod, případně podchod či nadchod, použili vždy, když od něho nejsou dále než 50 metrů.

2) Vstoupí na přechod, i když se předtím neujistili, že blížící se automobil nebo jiné vozidlo má dostatečný prostor na bezpečné zastavení. Chodci také často nevnímají měnící se světelné nebo povětrnostní podmínky. Zatímco na suché vozovce automobil z padesátikilometrové rychlosti zastaví na několika metrech, na mokré se brzdná dráha prodlužuje a na sněhu či ledu zněkolikanásobuje. Řidič také nemusí chodce včas vidět, pokud jede proti vycházejícímu nebo zapadajícímu slunci nebo pokud se vozovka v dešti leskne.

3) Chodci se nepřesvědčí, že o nich řidič ví. "Dobré je navázat s řidičem oční kontakt, aby se chodec ujistil, že o něm řidič ví a je připraven dostát své zákonné povinnosti," doporučuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.  

4) Chodci nechodí po přechodu vpravo. O tomto pravidlu málokdo ví. Zatímco po chodníku může chodec jít kdekoli, na přechodu má povinnost držet se vpravo, což zajistí plynulou chůzi bez rizika kolize s "protichodci".

5) Chodec vstoupí do vozovky a pak náhle zpomalí. Obvykle tak učiní při pohledu na vozidla blížící se v druhém pruhu zprava, nicméně řidiče to mate. Ještě horším jevem je, když se chodec lekne a nečekaně couvne od středu vozovky zpět do poloviny vozovky, kterou již přešel. 

6) Chodci nerespektují, že tramvaj má i na přechodu pro chodce vždy přednost.

Přímo na přechodech vloni zahynulo 23 chodců. Současná právní úprava pamatuje na to, že chodec ani na "zebře" nemá absolutní přednost. Podle Budského by se však měla změnit současná vágní formulace v zákonu o silničním provozu, že chodec nesmí vstupovat do vozovky bezprostředně před blížícím se vozidlem. "Lepší by byl návrat k pasáži ze staré vyhlášky 99/89, kde se pravilo, že na přechodech pro chodce nesmějí chodci vstupovat do vozovky, aniž by brali ohled na vzdálenost a rychlost vozidel, která se blíží," dodává tento odborník na bezpečnost silničního provozu.  

autor: Radek Pecák | 5. 4. 2016

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama