Goodyear vymýšlí kulovitou pneumatiku. S autem se spojí pomocí magnetické levitace

Radek Pecák Radek Pecák
2. 3. 2016 9:00
Zcela nový tvar pneumatiky určený pro vozy se schopností autonomního provozu představuje na autosalonu v Ženevě výrobce pneumatik Goodyear. Kulovitý tvar podle názoru specialistů firmy umožní maximální možnou řiditelnost vozidla a přispěje i k bezpečnosti provozu.
Foto: Goodyear

Zatím existuje sice pouze jako prototyp vyrobený na 3D tiskárně, ale jednou prý obdobné kulovité pneumatiky budou součástí milionů aut schopných autonomního provozu.

Pneumatikářská firma Goodyear takovou pneumatiku vystavuje na autosalonu v Ženevě, kde budí značnou pozornost. "Díky trvalému omezování nutnosti interakce a zásahu řidiče v samořídicích vozech budou pneumatiky v budoucnu jako prvotní místo dotyku vozu se silnicí hrát ještě důležitější roli než dnes,” řekl Joseph Zekoski, viceprezident a hlavní technický ředitel společnosti Goodyear.

Pneumatika s označením Goodyear Eagle-360 by měla autům v budoucnosti umožnit pohyb ve všech možných směrech. 

Kulovitý tvar Goodyear Eagle-360 poskytuje hladkou jízdu i díky tomu, že dovoluje plynulý příčný pohyb. To vozidlu pomáhá překonávat překážky, aniž by muselo měnit směr jízdy. Její tvůrci poukazují i na to, že pomůže vyřešit problémy s parkováním, protože vozy vybavené kulovitými pneumatikami budou k zajetí na parkovací místo potřebovat méně místa.  

O zavěšení pneumatik Goodyear Eagle-360 na vozidle se podle vize postará magnetická levitace. Pneumatiky budou s vozem spojeny pomocí magnetických polí; jízda na polštáři magnetického pole podobně jako u rychlovlaků Maglev by měla přinést vyšší pohodlí pro cestující a nižší hlučnost.

Uvnitř pneumatiky budou zabudovány senzory snímající různé podmínky, které na silnici panují, včetně stavu jejího povrchu a aktuálních povětrnostních podmínek. Navíc v zájmu bezpečnosti všechny tyto informace sdílejí nejen s vlastním, ale i s ostatními vozidly. Čidla budou navíc schopna monitorovat opotřebení a tlak v pneumatikách, na což pak reaguje elektronika v autě a upraví způsob jízdy.

Goodyear dokonce předpokládá, že takové pneumatiky se budou v budoucnosti opravdu vyrábět na 3D tiskárnách, což umožní přizpůsobení pneumatiky konkrétním podmínkám v oblasti, kde se majitel s vozidlem pohybuje.

Nyní prezentovaný dezén pneumatiky je inspirován povrchovým vzorem korálu větevníku mozkového a segmenty dezénu a drážky ve všech možných směrech pomáhají udržet bezpečný kontakt pneumatiky s vozovkou. ¨

Dno drážek totiž obsahuje obdobu přírodní houby, která při vysušení tuhne, zatímco za vlhka měkne, což by mělo poskytnout odpovídající jízdní výkon a odolnost vůči aquaplanningu. V zájmu sníženi rizika aquaplaningu pneumatika pohlcuje povrchovou vodu a odstředivou silou ji vypuzuje ze stopy.

 

Právě se děje

Další zprávy