Mikroauta pro mladé a důchodce jsou stále velmi nebezpečná, tvrdí po crashtestech Euro NCAP

Ondřej Běhal
Aktualizováno 6. 4. 2016 19:00
Organizace Euro NCAP testovala mikroauta, se kterými podle české legislativy mohou jezdit držitelé řidičského oprávnění B1 od sedmnácti let. Výsledky jsou katastrofální a příliš se neliší od situace před dvěma lety.
Mikroauto Bajaj Qute po čelním crashtestu.
Mikroauto Bajaj Qute po čelním crashtestu. | Foto: Euro NCAP

Vozidla se čtyřmi koly a motory z mopedů a motocyklů jsou sice na českých silnicích stále řídkým jevem, ale postupně získávají na oblibě. Dělí se do dvou základních skupin. Pomalejší vozy s konstrukční rychlostí do 45 km/h mohou řídit už patnáctiletí s řidičákem na skupinu AM a označují se jako mopedauta. Průkaz na skupinu B1 se vyžaduje na řízení rychlejších vozítek, jejichž pohotovostní hmotnost (bez posádky a nákladu) nepřevyšuje 550 kg.

Jak bezpečné je vaše auto?

Přehled bezpečnosti dospělé a dětské posádky u většiny nových automobilů prodávaných na českém trhu včetně odkazů na videa z crash testů najdete zde.

Právě bezpečnost silnějších vozidel testovala nezávislá organizace Euro NCAP. Sama je označuje jako "heavy quadricycles", v doslovném překladu těžké čtyřkolky. Čtveřice výrobků značek Aixam, Bajaj, Chatenet a Microcar při nárazových testech neuspěla. Bezpečnost řidiče uvnitř jejich karoserie je velmi nízká a při kolizi s jinými vozidly a dalšími překážkami hrozí vážná zranění.

"Je smutné vidět, že čtyřkolkám chybí základní bezpečnostní prvky běžné u malých aut," uvedl sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen. Většina z nich nenabízí v základní výbavě ani airbag řidiče. Přitom některé z nich mohou uhánět až stokilometrovou rychlostí.

Crash testy mikroauta Aixam | Video: Euro NCAP

U všech testovaných aut hrozila při čelním nárazu těžká poranění hlavy šoféra s rizikem úmrtí. Oproti podobným testům, které proběhly před dvěma lety, došlo jen k mírnému zlepšení výsledků.

Ze čtveřice testovaných mikroaut se na českém trhu prodává pouze model Aixam Crossover GTR - od 439 tisíc korun. Ostatní výrobky však lze dovážet z jiných trhů Evropské unie, kde se nabízejí.

 

Právě se děje

Další zprávy