U lopaty byl tenkrát i Miloš Zeman. U Kolína se místo Toyot málem vyráběly vozy BMW

ČTK ČTK
26. 2. 2020 10:13
V pátek 28. února to bude přesně 15 let od chvíle, kdy se rozjela výroba automobilů v továrně TPCA u Kolína. Za tu dobu zde vzniklo 3,6 milionu aut od značek Peugeot, Citroën a Toyota.
Takzvaná kolínská trojčata. Minivozy od značek Citroën, Toyota a Peugeot.
Takzvaná kolínská trojčata. Minivozy od značek Citroën, Toyota a Peugeot. | Foto: ČTK

Automobilka TPCA u Kolína zahájila výrobu před 15 lety, 28. února 2005. V období mezi roky 2005 až 2019 zde vzniklo 3 592 141 aut.

Japonská automobilka Toyota a francouzský koncern PSA Peugeot Citroën začaly spolupráci na výrobě malých automobilů zvažovat v roce 2000. O umístění nové továrny se kromě Česka ucházelo mimo jiné Polsko, rozhodnutí padlo v prosinci 2001. Ve prospěch lokality v Ovčárech u Kolína hrálo i to, že byla připravena tamní zóna, původně chystaná pro nový závod BMW, který ale nakonec vznikl v Lipsku.

Investice do továrny Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přesáhly 20 miliard korun, další miliardy korun pak investovali do svých výrobních provozů v průmyslové zóně subdodavatelé automobilky. Investice patřila k nejvyšším v historii ČR. Lákadlem pro Toyotu, PSA i další výrobce byly státní pobídky, které dosáhly přibližně dvou miliard korun. Státní příspěvek mohl být vyšší, TPCA jej ale také kvůli hospodářské krizi a slabšímu odbytu plně nevyčerpala.

Výstavba továrny byla zahájena 10. dubna 2002, místo tradičního poklepání na základní kámen se zasypávaly zeminou stromky v přistavených květináčích. Mezi hosty, kteří se chopili lopaty, patřil i tehdejší premiér Miloš Zeman. Pro jeho vládu byl zisk japonsko-francouzské investice jedním z největších hospodářských úspěchů. Zkušební provoz byl v továrně zahájen v prosinci 2004, sériová výroba začala v únoru 2005 a oficiální otevření se uskutečnilo o tři měsíce později, 31. května 2005.

V souvislosti s výstavbou továrny byla posílena dopravní infrastruktura. Kromě železniční vlečky k nedaleké trati Poděbrady-Kolín nebo obchvatu Ovčár bylo pro TPCA důležité i napojení na dálnicí D11, jež bylo zpočátku provizorní. Dálnice byla v úseku mezi sjezdem za Poděbrady a Chlumcem nad Cidlinou otevřena alespoň v polovičním profilu až v prosinci 2005.

Pro město Kolín byl příchod automobilky pozitivním jevem, továrna totiž poskytla práci více než 3500 zaměstnanců. Zároveň ale město dodnes tíží dluhy, které mu vznikly při budování zóny a při výstavbě 851 bytů, určených pro zaměstnance TPCA. Někdejší vedení radnice počítalo s pomocí vlády, která ale nepřišla. Zhruba miliardový dluh zůstal městu, které jej postupně splácí. Koncem loňského roku zbývalo zaplatit zhruba 390 milionů korun a celý dluh by měl být vyrovnán do roku 2025.

TPCA od počátku produkuje tři modely, takzvaná kolínská mini trojčata. Toyotu Aygo, Peugeot 107 (od nové generace představené v roce 2014 nese označení 108) a Citroën C1. Vozy první generace byly téměř identické, vzájemně se od sebe daly rozeznat zejména díky přední části.

Ve druhé generaci se už od svých francouzských "sourozenců" ale Toyota výrazně odlišuje, má totiž mnohem ostřejší kontury. V roce 2018 pak přišel další facelift.

V listopadu 2018 obě mateřské společnosti oznámily, že od ledna 2021 podnik plně převezme Toyota, továrna však bude i nadále vyrábět vozy všech tří značek. Letos v lednu pak japonská firma upřesnila, že v kolínské továrně plánuje rozšíření výroby o větší model Toyota Yaris, který nyní pro evropský trh vyrábí v továrně ve Francii, kde ale část výroby zůstane. Benzínový a hybridní Yaris se bude se bude v Kolíně vyrábět souběžně s modely Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108.

Výroba v TPCA. V letech 2005-2019 vzniklo 3 592 141 aut

2005 103.819
2006 293.650
2007 308.478
2008 324.289
2009 332.489
2010 295.712
2011 270.705
2012 214.915
2013 185.127
2014 203.105
2015 219.054
2016 220.606
2017 199.078
2018 210.993
2019

210.121

Do konce roku 2019 se v TPCA vyrobilo téměř 3,6 milionu vozů, na každou z trojice značek historicky připadá přibližně třetina. V posledních letech se ale vyrábí více toyot (v roce 2018 téměř 98 000, Peugeot 60 000, Citroën 53 000). Rekordní byl rok 2009 s 332 489 vozy. Po konci šrotovného v západní Evropě, kvůli sílící konkurenci (s minivozem prodávaným i pod značkami Škoda a Seat přišel třeba Volkswagen) i v důsledku zastarávající techniky ale výroba klesala až na 185 127 aut v roce 2013.

S nástupem druhé generace trojčat sice přišlo zlepšení, výroba se nicméně už ani nepřiblížila třísettisícové hranici, nejlepší byl rok 2016 se zhruba 220 000 vozy, v roce 2017 produkce klesla pod 200 000, v letech 2018 a 2019 to bylo kolem 210 000 aut.

Nejvíce z téměř 3,4 milionu vozů vyrobených v TPCA do konce roku 2018 se prodalo ve Francii (přes 650 000), následují Velká Británie (620 000), Itálie (523 000) a Německo (385 000). V ČR se prodal jen zlomek produkce továrny, zákazníky si do konce roku 2018 našlo 11 964 malých toyot, peugeotů a citroënů.

 

Právě se děje

před 51 minutami

V konfliktu na východě Ukrajiny dochází k porušování příměří, dva vojáci zabiti

Situace na frontě v Donbasu na východě Ukrajiny, částečně ovládaném proruskými separatisty, se zhoršila. Během uplynulých 24 hodin separatisté pětkrát porušili příměří, dvakrát pak během pátku. Dva ukrajinští vojáci byli zabiti a další dva utrpěli zranění, hlásí ukrajinská média s odvoláním na velení ukrajinské armády. Separatisté naopak obviňují z porušování příměří ukrajinské jednotky.

"Během uplynulého dne ukrajinské jednotky zaznamenaly pět porušení příměří ze strany ozbrojených uskupení Ruské federace," uvedla armáda podle agentury Interfax-Ukrajina. "V důsledku nepřátelské palby utrpěli dva ukrajinští vojáci zranění neslučitelná se životem," dodalo armádní komuniké.

Kyjev obviňuje Rusko z vojenské podpory separatistů, což Moskva popírá. Ukrajinské úřady a média běžně označují nepřátelské vojáky za "ruské žoldnéře" a "okupanty". Konflikt si od jara 2014 vyžádal více než 13 000 mrtvých. Velké boje ustaly po uzavření mírových dohod v Minsku v únoru 2015, ale přestřelky čas od času propukají bez ohledu na nově uzavíraná příměří a v politickém urovnání konfliktu se dosud žádného průlomu nedosáhlo.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Na Novém Zélandu schválili v referendu eutanazii a odmítli rekreační marihuanu

Novozélanďané schválili v referendu legalizaci eutanazie, odmítli ale legalizovat marihuanu pro rekreační účely. Vyplývá to z předběžných výsledků, které dnes zveřejnila místní volební komise. Konečné výsledky budou k dispozici až příští týden. Podle listu The New Zealand Herald je ale možnost, že budou příznivci marihuany nakonec přece jen slavit vítězství, nepatrná.

Obyvatelé Nového Zélandu v obou referendech hlasovali 17. října, kdy se konaly i parlamentní volby. V nich zvítězila Strana práce dosavadní premiérky Jacindy Ardernové.

Podle předběžných výsledků, které dnes zveřejnila volební komise, se pro legalizaci eutanazie vyslovilo 65,2 procenta voličů. Legalizaci marihuany pro rekreační účely odmítlo 53,1 procenta hlasujících.

Nyní zbývá sečíst ještě asi 17 procent odevzdaných hlasů. Jedná se z velké části o hlasy Novozélanďanů žijících v zahraničí. Konečné výsledky obou referend by měly být k dispozici 6. listopadu.

Podle novozélandských médií je výsledek v případě hlasování o eutanazii prakticky jistý. Dodatečný téměř půlmilion hlasů by ještě mohl změnit výsledek referenda o marihuaně, šance je ale podle médií relativně nízká.

Mluvčí novozélandské premiérky k výsledkům referend uvedla, že Ardernová v obou případech hlasovala pro legalizaci. Před samotným hlasováním předsedkyně vlády odmítla říci, jak bude sama hlasovat. "Po zveřejnění konečných výsledků příští týden bude postupovat v souladu s vůlí lidu," řekla premiérčina mluvčí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy