Turbodmychadlo z Brna opět pomohlo speciálu Porsche k vítězství v závodě 24 hodin v Le Mans

Radek Pecák Radek Pecák
20. 6. 2016 12:38
Inženýři vývojového centra společnosti Honeywell v Brně vyvinuli a vyrobili turbodmychadla pro všechny tři prototypy nejrychlejší kategorie. Obsadily pak kompletní stupně vítězů při letošním ročníku závodu v Le Mans.
Až na teplotu přes 1000 stupňů Celsia se může rozžhavit turbodmychadlo v závodních vozech.
Až na teplotu přes 1000 stupňů Celsia se může rozžhavit turbodmychadlo v závodních vozech. | Foto: Honeywell

Podíl už na sedmnáctém vítězství v nepřetržité řadě ve slavném závodě 24 hodin v Le Mans mají vývojoví pracovníci z brněnského Honeywellu. Také pro letošní vítězný vůz, kterým se nakonec stalo Porsche 919 hybrid, totiž vyrobili a vyvinuli turbodmychadlo sloužící pro přeplňování jeho benzinového čtyřválcového motoru.

Použitý typ turbodmychadla využívá technologii DualBoost (má oboustranné oběžné kolo na straně kompresoru), to znamená, že automobil s ním akceleruje zhruba o 20-30 procent rychleji než s klasickým turbodmychadlem. Další vylepšení parametrů přineslo snížení hmotnosti tohoto komponentu.

24 h Le Mans 2016: Sébastien Buemi,  Anthony Davidson, Kazuki Nakadžima - Toyota TS050 Hybrid
24 h Le Mans 2016: Sébastien Buemi, Anthony Davidson, Kazuki Nakadžima - Toyota TS050 Hybrid | Foto: Toyota Gazoo Racing

Prakticky po celý závod to ovšem letos vypadalo na vítězství prototypu Toyota TS 050 Hybrid, jehož zážehový šestiválec o zdvihovém objemu válců 2,4 litru přeplňuje dokonce dvojice turbodmychadel Honeywell. O vítězství posádka (tvořili ji bývalí piloti F1 Kazuki Nakadžima, Sébastien Buemi a Anthony Davidson) přišla pouhé tři minuty před vypršením 24 hodinového limitu, když pilot Nakajima ohlásil potíže s motorem. Přestože nakonec do cíle dojel, kvůli překročení časového limitu na kolo byl nakonec vůz diskvalifikován.

Na stříbrný stupínek se tak posunul druhý vůz Toyoty, bronzová příčka spadla do klína prototypu Audi R18. Rovněž tento vůz (tentokrát jde o dieselový čtyřlitrový šestiválec) vozí ve svých útrobách turbo připravené v Brně.

"Tato vítězství ukazují, že Honeywell vkládá do každého produktu vysoké úsilí špičkových kapacit pro dosažení dlouhé životnosti a výkonu," říká k úspěchu Jiří Tomíček, viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell.

Podle něho není spolupráce se závodními týmy, mezi které patří i Scuderia Ferrari F1, samoúčelná. "Zkušenosti získané během Le Mans jsou aplikovány při výrobě turbodmychadel pro širokou řadu osobních a nákladních automobilů po celém světě," dodává.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

Právě v Brně například v poslední době vyvinuli turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek pro nový benzinový motor o objemu 1,5 litru. Tato technologie bude v blízké budoucnosti nasazena v řadě vozů koncernu Volkswagen, s vysokou pravděpodobností rovněž ve škodovkách.

Pro testování připravovaných turbodmychadel se v Brně využívá specializovaná laboratoř, v níž se nachází 33 testovacích zařízení. Výkon i výdrž turbodmychadel, a rovněž použité materiály, se testují například na spalovacích motorech, vibračních stavech či v klimatických komorách.

Stovky turbodmychadel, která jsou určena pro závodní automobily, se v Brně nejen vyvinou, ale i vyrobí, sériová turbodmychadla pak vznikají v řadě továren společnosti Honeywell, například ve slovenském Prešově.

Podle Jiřího Tomíčka se nyní v Brně pracuje již na nových technologiích v oblasti turbodmychadel, která budou v sériových vozech nasazena třeba až za deset let. Nabízí se například možnosti využití energie roztočeného turbodmychadla v době, kdy auto například zpomaluje, a dalších řešení, která jsou již teď aplikována například v monopostech formule 1.

 

Právě se děje

Další zprávy