Nová technická řešení v supersportu Audi R8: Při pomalé jízdě si vystačí pouze s pěti z deseti válců

Radek Pecák Radek Pecák
23. 3. 2016 8:38
Supersportovní Audi R8, jehož druhá generace se začíná prodávat, umí v silnější variantě V10 Plus docílit maximální rychlost až 330 kilometrů v hodině. Je to nejrychlejší sériově vyráběné audi všech dob. Současně však umí také šetřit palivo díky schopnosti odpojit z provozu pět z deseti válců motoru, pokud řidič nepotřebuje plný výkon.
Stejný motor jako je v Audi R8 pohání také supersport Lamborghini Huracán.
Stejný motor jako je v Audi R8 pohání také supersport Lamborghini Huracán. | Foto: Audi

Přestože z technických parametrů supersportovního vozu každého zákazníka nejvíce zajímají hodnoty maximální rychlosti a zrychlení, Audi tentokrát u svého nejrychlejšího modelu zdůrazňuje i spotřebu.

U druhé generace Audi R8 je totiž spotřeba nižší o třináct procent než u původní verze. Zatímco ta spotřebovávala v kombinovaném režimu 13,1 litru benzinu na sto kilometrů, nyní se jedná o 11,4 litru.

U silnější verze V10 plus klesla spotřeba paliva z 12,9 litru na 100 kilometrů (299 gramů CO2 na kilometr) na 12,3 litru na 100 kilometrů (287 gramů CO2 na kilometr).

Foto: Audi

Snížení apetitu motoru je třeba přičíst zejména novému systému deaktivace válců COD (Cylinder-on-Demand). Ten při nízkém až středním zatížení motoru, pokud je současně v automatické převodovce některý ze čtyř nejvyšších převodových stupňů, vypne vstřikování a zapalování buď levé, nebo pravé řady válců.

Auto tak pokračuje v jízdě s využitím energie poskytované pouze pěti válci. Tato fáze může trvat třicet až šedesát sekund. Poté se odpojené válce opět nastartují, což se děje proto, aby nedošlo k vychladnutí katalyzátoru. Pokud ale i poté není zapotřebí výkon celého motoru, odpojí se pro změnu protější řada válců.

Foto: Audi

Technici Audi tvrdí, že pro řidiče je tento proces prakticky nepostřehnutelný, protože řídicí jednotka zajišťuje hladké přechody trvající přibližně tři desetiny sekundy tím, že deaktivuje válce každé řady postupně.

Pár desetinek litru paliva lze ušetřit také díky schopnosti setrvačné jízdy. V okamžiku, kdy vůz jede rychleji než 55 km/h, zajistí sedmistupňová převodovka S tronic při uvolnění pedálu plynu setrvačnou jízdu s motorem běžícím ve volnoběžných otáčkách. 

Foto: Audi

Nové Audi R8 se vyrábí v základní verzi s výkonem 540 nebo 610 koní. V České republice si zatím zákazníci objednali v drtivé většině výkonnější variantu označovanou V10 plus. Na první pohled ji lze rozeznat podle pevného karbonového přítlačného křídla na zádi. Základní R8 má pouze spojler, který se ze zádi vozu vysunuje až po dosažení vyšších rychlostí.

Z prvků příplatkové výbavy velmi často vybrali diodové světlomety s technologií Laserlight. Laserová dálková světla se aktivují v rychlostech nad šedesát kilometrů v hodině a osvítí vozovku před vozem až na vzdálenost 600 metrů.

 

Právě se děje

Další zprávy