Český autoland už není pouze výrobnou osobních aut pro zbytek Evropy, v posledních letech výrazně roste i touha tuzemských firem a privátních zákazníků pořídit si nový vůz.
Zářným příkladem jsou poslední tři měsíce. Všechny trhly absolutní rekord v počtu nově zaregistrovaných osobních vozů. V květnu toto číslo dosáhlo již 24 335 kusů, což je o 1204 aut více než v dubnu, o 6222 aut více než ve stejném období loni a více než dvojnásobek proti květnu 2008.
Češi preferují auta vyrobená v tuzemských továrnách. Žebříčku nejoblíbenějších modelů dominují škodovky, následuje Hyundai i30 vyráběný v Nošovicích. Kompletní pořadí nejčastěji registrovaných modelů na českém trhu naleznete zde.
Škoda Auto zůstává s přehledem značkou číslo 1 na tuzemském trhu. Její podíl v květnu dosáhl téměř 32 procent, tedy přibližně stejně jako v loňském roce i za celý rok 2016. Její růst téměř kopíruje růst celého trhu.
V květnu se ale dařilo i jejím pronásledovatelům, kteří měli začátkem roku slabší období. Volkswagen si polepšil o více než 40 procent, Hyundai dokonce o více než 42 procent. Rostlo všech deset značek první desítky až na Opel, jehož registrace byly o čtyři auta slabší než loni.
Níže se můžete podívat na deset nejúspěšnějších značek za květen 2016 podle nových registrací osobních aut na českém trhu. Umístění v závorce znamená průběžné pořadí v letošním roce:
1. (1.) Škoda 7768
2. (2.) Volkswagen 2507
3. (3.) Hyundai 1946
4. (4.) Ford 1340
5. (5.) Dacia 1067
6. (6.) Peugeot 941
7. (8.) Renault 912
8. (7.) Kia 851
9. (9.) Seat 802
10. (10.) Opel 562
Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností.
Největšího meziročního nárůstu ze značek první desítky dosáhl v květnu Renault, jehož zákazníci si zaregistrovali o šedesát procent více nových aut než loni. Ještě lépe jsou na tom některé menší značky. Třeba Suzuki nebo Honda dosáhly dvojnásobných čísel a Bentley dokonce desetinásobku. V jeho případě šlo ale o navýšení počtu aut z jednoho na deset kusů.
Na prstech jedné ruky by se daly spočítat značky, o jejichž auta byl menší zájem než loni. V květnu to byla například Alfa Romeo (-14 %), Fiat a Opel (oba -1 %).
Za prvních pět měsíců roku 2016 je český trh proti loňsku silnější o 16 procent. Škoda roste téměř o dvacet procent, nejlépe z TOP 10 je na tom Peugeot (+30 %). Ještě vyšších nárůstů dosahuje Suzuki (+63 %), Honda (+76 %) nebo Jaguar (+114 %). Hůře než loni na tom je z první desítky pouze Volkswagen (-3 %), z ostatních značek třeba Fiat (-7 %), Lexus (-5 %) nebo Nissan (-1 %).