Čekací doba na tuzemská auta se ještě prodlouží. Ve výrobě chybějí lidi, manažeři chodí na brigády

Radek Pecák Radek Pecák
2. 6. 2016 18:40
V současné době chybí ve firmách, které vyrábějí hotové automobily nebo komponenty pro jejich montáž, tisíce lidí.
Výrobci hledají hlavně mechaniky-seřizovače, svářeče či nástrojáře
Výrobci hledají hlavně mechaniky-seřizovače, svářeče či nástrojáře | Foto: Ludvík Hradilek

Půlroční čekací doba, kterou nedávno museli vydržet zájemci o nový superb, nebude v blízké budoucnosti příliš velkou výjimkou ani v případě jiných automobilů z tuzemska. Problémem jsou kompletně naplněné výrobní kapacity jak u výrobců vozů, tak i producentů komponentů.

Největším problémem je nedostatek lidí. Ze studie Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že v tuzemsku v průmyslových firmách chybí již přes padesát tisíc středoškolsky vzdělaných technických pracovníků, ať už jsou to lidé s výučním listem, nebo maturitním vysvědčením. Z tohoto počtu by jich autoprůmysl ihned dokázal zaměstnat 4000.

"Je to už tak kritické, že dokonce technicko-hospodářští pracovníci chodí na směny do výroby, já sám už byl dvakrát," uvedl Pavel Juříček - předseda představenstva společnosti Brano Group. Firmy by chtěly mít vlastní zaměstnance, nyní se však musí spokojit s velkým procentem agenturních pracovníků.

Podle něho je nyní ve skluzu za oficiálními termíny dodávek zhruba třetina dodavatelských firem, což je samozřejmě problém v celém návazném řetězci pro finální výrobu.

Velké potíže s nedostatkem lidí má i největší tuzemská firma Škoda Auto, která v brzké době bude v řadě svých provozů navyšovat počet směn. Někde se podle Bohdana Wojnara, člena představenstva zodpovědného za oblast lidských zdrojů, bude kvůli uspokojení objednávek brzy dělat ve třísměnném provozu od pondělka do soboty.

Horko těžko se také Škodovce daří přijímat zaměstnance pro své nové provozy v závodě v Kvasinách. Tam se právě nyní začíná vyrábět i nové SUV Ateca španělské značky Seat. "Víme, že bychom jich dokázali prodat daleko více, než jsou kvóty přislíbené výrobním závodem. Proto také letos nebudeme dělat prakticky žádnou kampaň na podporu prodeje tohoto vozu," sdělil zdroj ze značky Seat. "Zatím sice nábor běží podle plánu, ale bojíme se dalších etap.

Škoda rovněž preferuje vlastní zaměstnance před agenturními. "Je to důležité i pro regiony, v nichž působíme," sdělil Wojnar. V případě vlastních zaměstnanců navíc firma investuje do vzdělání a zaškolení člověka na příslušnou pozici pouze jednou, pokud zaměstnává lidí od agentur, musí se tato procedura velmi často opakovat. 

Přestože řada firem působících v tuzemském autoprůmyslu by mohla získat i nové zakázky především ze zahraničí, musí je v současné době odmítat.

 

Právě se děje

Další zprávy