Toyota Yaris vstupuje mezi SUV. Konkurent Kamiqu nebo Capturu má i pohon všech kol

Toyota Yaris Cross je nejnovějším přírůstkem do segmentu malých SUV.
Původně na ženevském autosalonu měla Toyota představit malé SUV Yaris Cross, kvůli koronaviru se tak stalo ale jen virtuálně.
SUV využívá stejný technický základ jako klasický Yaris, má stejný rozvor náprav.
Yaris Cross ale nabídne ve formě přídavného elektromotoru vzadu také pohon všech kol.
Automobilka slibuje nízké emise pod 90 g CO2/km u předokolky a pod 100 g CO2/km u čtyřkolky.
Foto: Toyota
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 4. 2020 17:06
Původně na ženevském výstavišti, po jeho zrušení alespoň virtuálně představila Toyota nové malé SUV odvozené od modelu Yaris. A Japonci se i v populárním segmentu chtějí odlišit od většiny rivalů. Yaris Cross totiž nabídne nejen očekávaný hybridní pohon, ale také pohon všech kol.

Mezi malými SUV, kam spadá třeba Škoda Kamiq nebo Renault Captur, není nabídka pohonu všech kol příliš obvyklá. V minulé generaci měl čtyřkolku například Nissan Juke, loni představený nástupce se ale tohoto prvku zbavil.

Yaris Cross nicméně nedostane klasické mechanické řešení. Místo toho nabídne variantu s elektromotorem na zadní nápravě, kterou automobilka označuje jako AWD-i. Toyota uvádí, že síla bude na zadní kola přenášena při rozjezdu a zrychlování, případně se zapojí ve chvíli, kdy auto zjistí ztrátu přilnavosti. Při běžné jízdě ale bude Yaris Cross standardní předokolkou.

Hlavní roli bude pod kapotou novinky hrát hybrid. Yaris Cross dostane stejně jako klasický Yaris čtvrtou generaci hybridního pohonu s 1,5litrovým benzinovým tříválcem. V kombinaci s elektromotorem má ústrojí maximální výkon 85 kW.

Celý systém je odvozen od řešení ve větších modelech Corolla, C-HR, RAV4 nebo Camry. Toyota dále uvádí, že s pohonem předních kol jsou emise CO2 malého SUV pod hranicí 90 g na kilometr, s pohonem všech kol potom pod hranicí 100 g na kilometr. Vedle hybridu by se pod kapotou měl objevit i klasický benzinový tříválec s objemem 1,5 litru.

Yaris Cross podobně jako běžný Yaris stojí na platformě GA-B. I proto mají obě auta stejný rozvor náprav o délce 2560 mm. Při něm je ale SUV s 4180 mm o 240 mm delší než výchozí hatchback (zároveň je i o 90 mm vyšší a 20 mm širší). Většina, celkem 180 mm, z této hodnoty zamířila do zadního převisu. To pomohlo především zavazadlovému prostoru.

Automobilka zatím neuvádí jeho konkrétní objem, sází každopádně na praktičnost. Zavazadlový prostor tak dostane pásy k zajištění nákladu. Dále má polohovatelné dno, které je navíc rozděleno na dvě části. V jedné proto půjde zvětšit celkový objem a ve druhé schovat věci pod podlahu. Sedadla jsou dělená v poměru 40 : 20 : 40 a víko kufru bude i elektrické.

Vnější design si bere inspiraci z Yarisu nebo větší RAV4. Především přední část je robustnější a s výraznou maskou chladiče se podobá zmíněné RAV4. Světlá výška narostla o 30 mm, více terénnímu vzezření pomáhají také čtvercové podběhy nebo plastové obložení spodní části karoserie.

Kola mohou mít až 18 palců. Kabině potom dominuje dotyková obrazovka multimediálního systému, na druhou stranu nechybí ani klasický panel ovládání klimatizace. Vyhledávanou výhodou bude vyšší pozice za volantem, typická vlastnost kategorie SUV.

Produkci vozu bude mít na starosti závod ve francouzském Valenciennes po boku běžného Yarisu. Na trh se Yaris Cross dostane v roce 2021. Automobilka předpokládá roční produkci kolem 150 tisíc kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy