Pokud se vám Toyota i-TRIL nelíbí, zřejmě nebudete evropská žena ve věku 30 až 50 let, která se stará o jedno až dvě děti. Právě na tuto cílovou skupinu tvůrci prototypu vystaveného na ženevském autosalonu mířili.
"Ženám vadí, když se jejich děti hádají, které bude sedět vpředu vedle mámy. Vyvolává to v nich stres, protože mají pocit, že druhý potomek zůstává vzadu odstrčený. Vyřešili jsme to tedy tím, že žena sedí vpředu sama a děti za ní. Jenže mnohem blíže než v ostatních autech," vysvětluje netradiční třímístné uspořádání šéf projektu Patrick Scheelen.
"Měřím 185 centimetrů a ze zadních míst si pohodlně natáhnu nohy. Mám v i-TRILu více místa než v manažerské limuzíně," chlubí se Scheelen.
To je na vozítko s délkou jen 2,83 m pozoruhodné. V měřítku dnešního automobilového trhu by šlo o druhé nejkratší auto. Delší je pouze dvoumístný smart s jedinou řadou sedadel, který měří na délku 2,7 m (řadit si auta podle délky karoserie můžete v přehledných tabulkách zde).
"Ženy si přály mít s dětmi bližší kontakt, což umožňuje otočné sedadlo řidiče. Vyklápěcí konstrukce dveří zase pomáhá s pohodlným vystupováním ze zadních sedadel," popisuje další přednosti prototypu.
Když se ptáme, kde jsou nějaké deformační zóny a proč sedí řidička tak nalepená na čelním skle, designer i-TRILu Pierre Romeo nám skáče do řeči. "Zapomínáte, že jde o prototyp auta pro rok 2030 a dále. V tu dobu už nepředpokládáme žádnou možnost srážek a úmrtí. Auta budou dokonale hlídat kamery a další bezpečnostní asistenti. Díky tomu a absenci spalovacího motoru, který teď bývá umístěný vpředu, se zcela změní architektura automobilů a uspořádání kabiny," vysvětluje.
A dává k dobru, proč ve voze chybí jakékoli pedály. "Ženám vadilo, že při řízení ztrácejí eleganci. Musejí se oblékat sportovně, nosit tenisky. Chtěly auto, které budou moci ovládat i na vysokých podpatcích, třeba s 'jehlami'. Tak jsme jim ho vyrobili," usmívá se designér.
Toyota i-TRIL se ovládá něčím, co připomíná řídítka na skútru. Akceleruje se pohybem vpřed a brzdí pohybem vzad. "Pro generaci odkojenou počítačovými hrami to bude naprosto přirozené," domnívá se Scheelen.
Největším překvapením je, že se vozítko má v zatáčkách naklápět. "Ano, ženy se nám svěřily, že když vyloží děti, chtějí si řízení užít a vnést do něj trochu emocí. Tak jim umožníme projíždět třeba kruhové objezdy s náklonem až deset stupňů. Auto je sice připravené na autonomní řízení, ale podle nás se ženám bude jízda s ním tak líbit, že ho budou chtít ovládat samy," říká Scheelen.
Prototyp vystavený v Ženevě sice není pojízdný, ale počítá se s pohonem na elektřinu. Autíčko by mělo na jedno nabití ujet až 200 kilometrů. "Technologie ale půjdou tryskem dopředu, takže je možné, že nakonec nabídneme až 300 nebo 400 kilometrů.
A jaké budou podle tvůrců vývojové studie další kroky? "Vedení Toyoty se koncept moc líbil, takže teď půjdeme více do detailů a v nejbližších letech představíme další prototyp, který už se bude blížit realitě. Při současném tempu je možné, že se auto začne sériově vyrábět mnohem dříve než v roce 2030," říká Scheelen. Počítá se i s modifikacemi zaměřenými na jiné cílové skupiny řidičů.
Spekulacím, že by se i-TRIL mohl stát nástupcem současné generace minivozů vyráběných v továrně Toyoty, Peugeotu a Citroënu TPCA v Kolíně, se ale jen usmívá. "O tom se zatím opravdu nedá mluvit."