Aktuálně.cz: Jako odborník jste se dlouhá léta pohyboval v automobilovém průmyslu. Jste překvapen kauzou Volkswagenu, který falšoval emisní testy?
Ivan Hodač: Do značné míry ano. Už proto, že když se jednalo o metodách měření vypouštěných emisí, tak ze strany automobilek nezaznívaly žádné výrazné protesty a léta se předpokládalo, že si všichni počínají tak, jak mají.
Takzvané průměrné flotilové emise u jednotlivých značek teď nesmí přesahovat 130 gramů oxidu uhličitého (CO2) na kilometr jízdy. Od roku 2021 klesne limit na 95 gramů, což je poměrně razantní změna. Bude to automobilky bolet?
Nepochybně. Podívejte se, žádné jiné průmyslové odvětví neudělalo v oblasti snižování emisí tak velký skok jako právě automobilový průmysl. Přesto tlak v posledních letech stále sílil a ze všech různých stran padal požadavek na snížení pod hranici 100 gramů.
Odkud ten tlak přicházel?
Ze strany Evropské komise, ale i Evropského parlamentu, různých neziskových organizací, ale řady členských zemí, pro které automobilový průmysl není důležitý. Byli jsme rádi, že jsme termín pro hranici 95 gramů dokázali posunout alespoň o rok, původní termín byl 2020.
Lze vůbec během tak krátké doby dosáhnout tak radikálního snížení průměrné hodnoty emisí CO2?
Lze, ale určitě ne bez nových a drahých technologií pohonu vozidel. Jenže je otázka, zda elektromobily nebo vodíková auta lidé vůbec chtějí. Jednak jsou drahá, jednak není vybudována infrastruktura dobíjecích stanic, a v případě vodíku dokonce ani jeho výroba...
Dosud je "jízdní" řád pro snižování emisí naplánován jen do roku 2021. Ví se už, co bude dál? Výrobci přece potřebují vyvíjet své pohony na delší časové období, než je toto datum...
To je právě to. Neví. A tento současný vývoj je vodou na mlýn příznivců dalšího přitvrzování limitů, takže automobilky pak budou při vyjednávání v nesmírně obtížné pozici.
Myslíte si, že přiznáním Volkswagenu celá záležitost končí a nyní se bude jen čekat na stanovení pokuty?
Ne, to bude pokračovat ještě poměrně dlouhou dobu. Myslím si, že se zájmu vyšetřovacích orgánů dočkají i další automobiloví výrobci, a je samozřejmě těžké předvídat, v co se to vyvine.
Jak se podvádění projeví na pozici Volkswagenu, který se hodlá stát největší automobilkou světa?
Každopádně utrpí jeho pověst a samozřejmě ho to bude stát i nemálo peněz.
Nastanou ve vedení koncernu i personální změny?
Určitě je za to někdo zodpovědný a dříve či později z toho bude muset vyvodit patřičné kroky. Více se v dané chvíli asi říci nedá.
A co prestiž celého odvětví? Vždyť tím, že vyrábí auta, se rádi chlubí i představitelé řady států.
To je nesporně další aspekt tohoto problému. Kromě finálních výrobců se navíc do horší pozice dostanou i dodavatelé součástek.
Nemůže se celá situace neblaze odrazit i ve snížení zájmu zákazníků o koupi automobilů?
Určitý vliv to samozřejmě mít může, avšak nemyslím si, že by byl dlouhodobý.
Může z toho mít prospěch konkurence? Nestojí dokonce podle vás za rozpoutáním této aféry?
To asi ne. Myslím si, že jde skutečně o iniciativu amerického federálního úřadu pro ochranu životního prostředí. Prospěch z celé této nešťastné události podle mě mohou mít nyní jen ti, kteří prosazují ještě přísnější emisní normy, než jsou v platnosti nyní.
Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!