Až jednou nebude, obrečíte to. Naftový Volkswagen Passat zvládne, co jiní už ne

Devátá generace VW Passat je také nejspíše tou poslední, minimálně v podobě se spalovacími motory.
Až 90 procent dílů karoserie je mezi Passatem deváté generace a novou Škodou Superb shodných. Oba vozy byly vyvíjeny společně, vyrábějí se i na stejné lince v Bratislavě. Přesto při pohledu zepředu byste to pravděpodobně neřekli.
Celkově designéři výrazně ubrali na chromovaných prvcích, Passat si ale nadále drží linku elegantních vnějších tvarů. Ovšem dostupný bude už jenom jako kombík, sedan pro nízké prodeje v Evropě skončil.
Volkswagen se snažil, i co se výběru materiálu nebo zpracování týká, Passat rozhodně působí prémiovým dojmem.
Základní objem 690 litrů znamená mezigenerační nárůst.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
18. 6. 2024 6:02
Až jednou v autosalonech Volkswagenu nebude, nemalá skupina zákazníků jen smutně zamáčkne slzu. Devátá generace Passatu je totiž zřejmě poslední v podobě, na niž byli především fleetoví zákazníci dlouhá léta zvyklí. Kombinace silného naftového motoru a automatické převodovky je dnes totiž stále vzácnější. Dost možná se tak díváte na jedno z posledních aut svého druhu.

Aby se Passat v době striktního měření flotilových emisí a hlídání vývojových nákladů vůbec v nabídce Volkswagenu udržel, prošel proměnou téměř radikální. Předně zapomeňte na sedan, v Evropě bude fleetový oblíbenec k dispozici jen jako kombi. Prakticky se pak jedná o dvojče Škody Superb Combi, obě auta mají společných 90 procent karosářských dílů.

Německý klasik ve střední třídě tak mezigeneračně výrazně narostl. Do délky o 15 centimetrů, mezi nápravami o 5,5 centimetru a pár milimetrů přidal i do šířky. Cestující uvnitř si stěžovat nebudou, místa je v autě královsky vpředu i vzadu, vše korunuje zavazadlový prostor se základním objemem 690 litrů a řadou háčků nebo "skrytou" schránkou na boku.

Díky dobrému rejdu není s takřka pětimetrovým kombi problém manévrovat ani ve městě, kde navíc pomáhá i 360stupňová kamera. Ta je sice příplatková, 17 100 korun za ni v paketu s dalšími pomocníky je ale po dvoutýdenní zkušenosti s autem dobrá investice.

Ačkoliv si titulky i zmínky ve firemních brožurách pro sebe ukradne nejspíše především plug-in hybridní verze s elektrickým dojezdem 100 kilometrů a nereálně nízkou spotřebou, hlavní hvězdou v motorové nabídce Passatu alespoň dle našich zkušeností zůstane dvoulitrový turbodiesel. Volkswagen nabízí verzi se 110 kW a pohonem předních kol nebo 142 kW a pohonem všech kol. Že jinak než automaticky už německé auto neřadí, jste již nejspíše zaznamenali.

Do redakčního testu zavítal slabší naftový dvoulitr, který ale i tak kombi střední třídy skutečně sluší. Třeba při předjíždění by se sice vyšší výkon hodil, při pohledu na spotřebu ale na tyto myšlenky zapomenete. Kombinaci města a okresek zvládlo kombi podle palubního počítače za 5,2 l/100 km, podobně je na tom i dálnice v předpisovém tempu. A jen o trochu více snahy dá, aby na vás svítilo číslo startující čtyřkou.

I při vyšší rychlosti, třeba na německém autobahnu, přitom spotřeba osciluje kolem šestilitrové hranice. Za více než 1700 kilometrů, které jsme s vozem najezdili ve všech možných podmínkách včetně absolutní průtrže mračen anebo pohybování se dlouhých v kolonách po Praze i na dálnici, se spotřeba dle palubního počítače ustálila na 5,7 l/100 km.

A když natankujete 66litrovou nádrž až po okraj, svítí v autě dojezd kolem 1100 kilometrů, kterého je navíc reálně schopno dosáhnout. Ano, Chorvatsko a moře dáte v létě na jediný zátah. To už moc nových aut nezvládne.

Na dlouhé dálniční přesuny zatím mnoho lepších aut, než je naftový kombík, případně sedan či liftback s nižší stavbou karoserie a menším aerodynamickým odporem, prostě stále nenajdete. Dají se samozřejmě najít i mouchy. Třeba při rozjezdech je cítit chvilková prodleva mezi přidáním plynu a momentem, kdy auto skutečně zrychlí. Není to ale nic zásadního, podobně jako již zmíněná spíše průměrná dynamika. Při předjíždění je potřeba zkrátka trochu plánovat.

Pozitiva ale převažují. Dvouspojkový automat většinu času drží motor v pásmu kolem dvou až tří tisíc otáček, což spolu s dvojitými skly přispívá k tomu, že o něm vlastně nevíte. Klasický naftový klapot se uvnitř nedostavuje, a od jednoho ze spolujezdců dokonce přistála otázka, jestli je to skutečně dieselový motor.

K pohodě na palubě přispívá též komfortně naladěný podvozek v kombinaci s 18palcovými koly, který i bez adaptivních tlumičů dokáže spolehlivě odfiltrovat většinu menších či středních nerovností. Rozhodí ho snad jen série nerovností nebo větší výmoly, o těch dokáže dát posádce vědět trochu výrazněji.

Roli dálničního křižníku podporují i skutečně pohodlná přední sedadla ergoActive, která jsou standardem od druhého výbavového stupně, s masážní funkcí. Boční vedení nabízí takřka ideální kompromis mezi tuhostí a držením těla v začátkách, body navíc pak získala sedadla u testovaného vozu i díky příplatkové ventilaci, elektrickému nastavování a příjemnému koženému potahu. Z peněženky to ale vytáhne skoro 30 tisíc korun.

Interiér obecně je pak místem, kde se Passat od Superbu (pomineme-li vnější vzhled, který je ale otázkou vkusu) odlišuje asi nejvíce. Škodovka sbírá plusové body třemi programovatelnými kruhovými ovladači, jimiž lze jednoduše nastavovat teplotu klimatizace. U Volkswagenu zůstává jen dotyková lišta. A přestože na rychlosti a intuitivnosti multimediálního systému Němci ohromně zapracovali, zůstává řešení u Superbu tím nejlepším.

Jinak ale na multimediální systém, na rozdíl od minulosti, nelze říct prakticky křivého slova. Software je rychlý, umístění jednotlivých položek intuitivní, vypnutí asistenčních systémů v čele s omezovačem rychlosti je otázkou asi dvou kliknutí. Jinak jeden z nejotravnějších "pomocníků" je ale v Passatu na rozdíl od konkurence nastaven docela rozumně. Nezačne totiž pípat při byť kilometrovém překročení rychlosti, ale až ve chvíli, kdy jedete o tři čtyři kilometry rychleji, než si auto přečetlo na dopravní značce.

Na rozdíl od elektrické ID.7 jsou na volantu klasická tlačítka, ne jejich dotykoví sourozenci. Testované vozidlo pak bylo vybaveno opět příplatkovou 15palcovou obrazovkou. Standardem je úhlopříčka 12,9 palce, byť už ve výbavě Elegance i se zabudovanou navigací. Ergonomicky potěší vždy její natočení směrem k řidiči.

Oproti Superbu má Passat také jinak provedenou loketní opěrku s úložným prostorem, chybí mu zbytečný štít přístrojové desky poděděný po modelech s analogovými budíky a Volkswagen se snažil i o trochu prémiovější pocit z použitých materiálů. Subjektivně ale mají oba modely podobnou kvalitu jak materiálů, tak zpracování.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance

Motor: Vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1968 cm3, pohon předních kol
Převodovka: Sedmistupňová dvouspojková automatická
Výkon: 110 kW / 150 k
Točivý moment: 360 Nm
Nejvyšší rychlost: 223 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Kombinovaná spotřeba: 5,2 l/100 km
Rozměry (d / š / v): 4917 / 1849 / 1506 mm
Rozvor náprav: 2841 mm
Objem zavazadlového prostoru: 690/1920 l
Cena: od 1 222 900 Kč

Passat v testované verzi Elegance s dvoulitrovým turbodieselem startuje na 1 222 900 korunách. Ve výbavě nechybí kompletní sada asistenčních systémů včetně sledování mrtvých úhlů, automatické parkování, třízónová automatická klimatizace, navigace, digitální budíky, vyhřívaná přední sedadla nebo výborně fungující maticová diodová světla vpředu. Auto na fotkách je pak, jak jsme již naznačili, vybaveno řadou příplatků včetně třeba střešního okna. Jeho cena se proto šplhá přes 1,4 milionu korun.

Pokud budete chtít jen Passat bez ohledu na motor, nejlevněji ho pořídíte v akční verzi Limited za 899 900 korun, ovšem s benzinovým mildhybridem. Dvoulitrový turbodiesel se nabízí až ve výbavě Business za 1 175 900 korun. V základu je tak Volkswagen levnější než Škoda Superb, ta dá ale zase turbodiesel levněji - od 1 035 900 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy